Dieta nutritariańska - na czym polega? Poznaj najważniejsze zasady i zalecane produkty

Dieta nutritariańska opiera się na stwierdzeniu, według którego musimy dostarczać jak najwięcej wartości odżywczych, przy jednocześnie jak najmniejszej liczbie kalorii. Autor tego rosnącego w popularność modelu odżywiania, zwraca uwagę na tzw. gęstość odżywczą.

Dieta nutritariańska niesie ze sobą wiele zalet. Ten sposób odżywiania został opracowany przez amerykańskiego lekarza i dietetyka dr Joela Furhmana. Ogromną zaletą zaprezentowanego modelu jest to, iż autor położył szczególny nacisk na dostarczenie organizmowi odpowiedniej ilości witamin i minerałów.

Dieta nuritiriańska - na czym dokładnie polega?

Całą filozofię owej diety można sprowadzić do prostego równania, które dr Furhman nazwał równaniem zdrowia:

H = N/C

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

  • H - odżywcza gęstość diety;
  • N - ilość bezkalorycznych składników w posiłku, czyli minerałów, witamin itp.
  • C - ilość kalorii w danym posiłku.

Naszym zadaniem na diecie jest dostarczanie posiłków o jak największej gęstości odżywczej. Skąd dowiedzieć się, które produkty mają największą gęstość? Do tego potrzebujemy skali ANDI, która informuje, ile witamin posiada dany produkt na jedną kilokalorię. Im wyżej znajduje się produkt w przywołanej skali, tym częściej powinien zagościć w naszym menu.

Dieta nuritiriańska - co można jeść?

Ten model odżywiania przypomina nieco dietę wegańską - głównym składnikiem menu są warzywa i owoce. W przeciwieństwie jednak do diety stricte roślinnej, dieta nuritiriańska dopuszcza niewielkie ilości produktów odzwierzęcych. W naszym jadłospisie powinny zagościć:

  • warzywa i owoce;
  • nasiona i pestki;
  • produkty zbożowe nieoczyszczone.

W ograniczonych ilościach powinniśmy dostarczać:

  • nabiał;
  • ryby;
  • chudy drób;
  • oleje.

Co musimy wyeliminować? Przede wszystkim żegnamy się z czerwonym mięsem, słodyczami, produktami z białej mąki, olejami rafinowanymi, a także wszelkimi słodzonymi i gazowanymi napojami, alkoholem oraz sokami.

Specjaliści podkreślają, aby chęć przejścia na dietę skonsultować wcześniej ze swoim lekarzem, zwłaszcza, jeśli cierpimy na nadciśnienie tętnicze lub cukrzycę.

Zobacz wideo Zosia Ślotała o swojej diecie: Próbuję nie jeść mięsa.
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.