Kwas fitynowy może sprzyjać niedoborom minerałów. Gdzie występuje? Jak ograniczyć jego ilość w zdrowych produktach?

Kwas fitynowy znajduje się we wszystkich nasionach roślin, orzechach, roślinach strączkowych oraz ziarnach. Może negatywnie wpływać na przyswajanie niektórych istotnych dla zdrowia mikroelementów.

Fityniany (kwas fitynowy) to związki przeciwutleniające występujące w pełnych ziarnach, roślinach strączkowych, orzechach i nasionach. Fityniany zawarte w żywności mogą zaburzać wchłanianie żelaza, cynku, magnezu oraz wapnia.

Produkty o dużej zawartości kwasu fitynowego

Obecność fitynianów w produktach jest zmienna i rozkłada się różnie, w zależności od rodzaju. Najwięcej kwasu fitynowego zawierają:

  1. migdały
  2. fasola
  3. orzechy brazylijskie
  4. orzechy laskowe
  5. soczewica
  6. kukurydza
  7. orzeszki ziemne
  8. groszek
  9. ryż
  10. ziarna sezamu
  11. soja
  12. tofu
  13. orzechy włoskie
  14. pszenica
  15. otręby pszenne

O zawartość kwasu fitynowego nie muszą szczególnie martwić się osoby przestrzegające dobrze zbilansowanej diety, ale może stanowić on problem na diecie opartej na ziarnach lub roślinach strączkowych. Istnieją jednak sposoby na ograniczenie ilości fitynianów w żywności bez konieczności rezygnacji z niektórych produktów.

Jak zmniejszyć zawartość kwasu fitynowego w pożywieniu?

Unikanie produktów zawierających kwas fitynowy nie jest najlepszym pomysłem, ponieważ wiele z nich uchodzi za zdrowe i pożywne. Najlepszym sposobem na ograniczenie kwasu fitynowego w produktach jest ich uprzednie namoczenie w wodzie. Warto zwrócić uwagę na fakt, że fitaniany mają też kilka zalet.

Obecność kwasu fitynowego może nieść za sobą korzyści zdrowotne

Można pokusić się o stwierdzenie, że kwas fitynowy jest zarówno zły, jak i dobry. Oprócz negatywnego działania jest on przeciwutleniaczem i może chronić przed kamieniami nerkowymi oraz zmniejszać ryzyko nowotworów jelita grubego.

Więcej o: