Dieta strefowa - na czym polega? Co można jeść na diecie strefowej?

Popularność diety strefowej rośnie w bardzo szybkim tempie, zwłaszcza w Stanach Zjednoczonych. Ten model odżywiania skupia się na dopasowanym do potrzeb organizmu rozkładzie poszczególnych składników. Jej zastady są bardzo proste.

Dieta strefowa polega na zbilanoswaniu wszystkich składników odżywczych, jakie dostarczamy do organizmu. Jej główną zaletą jest fakt, że zmniejsza stany zapalne, występujące w naszym organizmie. Dobrze ułożona potrafi też wspomóc odchudzanie. 

Dieta strefowa - główne założenia

Aby wprowadzić taki model odżywiania, musimy zwrócić uwagę na to, by prawidłowo rozłożyć ilość dostarczanych składników odżywczych w przygotowanym posiłku:

  • 40% węglowodanów;
  • 30% chudego białka;
  • 30% nienasyconego tłuszczu.

Jak widać, głównym składnikiem diety są węglowodany, które stanowią ponad połowę naszego talerza. Należy przy tym podkreślić, aby wybierać produkty o niskim indeksie glikemicznym, aby nie zasypać organizmu niepotrzebnymi kaloriami. Żywność niskoglikemiczna wpływa też na dłuższe uczucie sytości, spowalniając uwalnianie się cukru do krwi. 

Co można jeść na diecie strefowej?

Po opanowaniu rozkładu ilości poszczególnych produktów na talerzu, czas na wybór odpowiednich składników. Na diecie strefowej możesz sięgnąć po następujące produkty:

  • węglowodany: płatki jęczmienne i owsiane, papryka, szpinak, ciecierzyca,  żółta dynia, grzyby cytrusy, jagody, jabłka, śliwki.
  • chude białko: tofu, ryby i skorupiaki, wyroby sojowe, drób, białka jaj, jagnięcina.
  • tłuszcze nienasycone: awokado, orzechy nerkowca, pistacje, orzeszki ziemne, migdały, oliwa z oliwek, tahini, olej rzepakowy i sezamowy.

Pamiętajmy też, aby przestrzegać odpowiednich pór na posiłki. Śniadanie spożywamy najpóźniej godzinę po przebudzeniu. Kolejne posiłki powinny być zjadane w odstępie poniżej pięciu godzin. Warto zwrócić też uwagę na porcje posiłków, aby nie przekroczyć 1700 kcal dziennie. Do każdego posiłku pij wodę. W czasie diety wykluczamy kofeinę, alkohol oraz cukier i skrobię do minimum.

Zobacz wideo Zosia Ślotała o swojej diecie: Próbuję nie jeść mięsa.
Więcej o:
Copyright © Agora SA