Dlaczego utrzymanie aktywności fizycznej podczas izolacji jest szczególnie ważne u osób starszych i przewlekle chorych?

Aktywność fizyczna powinna być stałym elementem naszego życia. Przez przymusowy pobyt w domu nasze możliwości zostały bardzo ograniczone, co nie oznacza jednak, że musimy zrezygnować z ćwiczeń. Ruchu powinny pilnować zwłaszcza osoby przewlekle chore.

Podczas panujących obostrzeń z powodu koronawirusa, nasze możliwości przemieszczania się zostały mocno ograniczone. W ten sposób spadła ilość naszej aktywności fizycznej. Nawet nie prowadząc bardzo aktywnego trybu życia w normalnych warunkach często wychodzimy na dłuższe spacery, do pracy czy na zakupy. Dostarczenie świeżego powietrza i ruchu jest niezwykle ważne ze względów zdrowotnych. 

Domowe ćwiczenia - dlaczego są ważne dla osób starszych i przewlekle chorych?

Trening ma wpływ na funkcjonowanie naszego układu sercowo-oddechowego, który wskazuje na ogólny stan naszego zdrowia. Płuca i serce transportują tlen do wszystkich komórek w naszym ciele, dlatego tak ważna jest codzienna porcja ruchu. Szczytową wydolność osiągamy między 20. a 30. rokiem życia, później zaczyna powoli spadać. Krążenie poprawimy m.in. chodząc na spacery, czy wykonując proste ćwiczenia w domowym zaciszu. Powszechnie wiadome jest, że osoby starsze oraz przewlekle chore mają niższą wydolność sercowo-płucną, w porównaniu do młodszych i w pełni zdrowych osób. Z tego względu prosty trening podczas domowej izolacji jest szczególnie wskazany.

Proste domowe ćwiczenia, które poprawią krążenie i wydolność płucną

Przez zabraniem się za trening zwróć uwagę na kilka czynników:

  • Ustal sobie codzienny grafik tak, aby ćwiczenia odbywały się systematycznie o ustalonych godzinach.
  • Staraj się, aby ćwiczenia zajęły ci około pół godziny dziennie.
  • Postaraj się, aby nie spędzać całego dnia siedząc. Jeśli pracujesz zdalnie, rób przerwy co pół godziny, aby wykonać kilka ćwiczeń rozciągających lub zwyczajnie przejść się po pokoju.
  • Pamiętaj, aby wpuszczać do pomieszczenia świeże powietrze.

Jakie ćwiczenia mogą wykonać w domu seniorzy? Oto lista przykładowych figur:

  1. Zacznij od rozgrzewki; przejdź się szybkim krokiem po pomieszczeniu lub po schodach. Zrób kilka okrążeń ramionami. Kilka razy podnieś na przemian kolana do klatki piersiowej.
  2. Wykonaj kilkanaście przysiadów.
  3. Spróbuj pompek przy ścianie; stan na przeciwko prostej ściany w taki sposób, aby zachować odległość na długość wyprostowanych rąk. Oprzyj wyprostowane ręce na ścianie i delikatnie zegnij je w łokciach, przybliżając twarz do ściany. Wykonaj kilka powtórzeń.
  4. Jeśli masz w pobliżu schody lub podnóżek, wykorzystaj go jako step - wykonaj parę wspięć i zejść.
  5. Siedząc na krześle, jedną nogę opuść na podłogę, drugą zrób wymachy w taki sposób, aby wyprostować ją w kolanie.
  6. Weź nieduże butelki wody lub puszki i wykorzystaj je, jako ciężarki. Stań prosto i podnoś ręce do góry z ciężarkami, prostując ręce w łokciach.
  7. Na koniec puść luźno ręce wzdłuż tułowia, rozluźnij ramiona. Wykonaj kilka wspięć na palce, pomału padając na podłoże, zachowując równowagę.
Zobacz wideo JOGA w domu dla początkujących
Więcej o:
Copyright © Agora SA