Czujesz zmęczenie, ale chcesz poćwiczyć? Podpowiadamy, jak ocenić, czy twoje ciało potrzebuje snu czy treningu

Każdego dnia stajemy przed tym wyborem. Możemy zdecydować się na poranny trening, ale też pospać dłużej i wreszcie się wyspać. Co wybrać? Aby odpowiedzieć na to pytanie, wystarczy wsłuchać się w swój organizm.

Od wybuchu pandemii nasze codzienne życie i treningowa rutyna uległy diametralnej zmianie, co może jeszcze bardziej utrudnić wybór między snem a treningiem. Obecna sytuacja może mieć niekorzystny wpływ na jakość naszego snu. Ponadto spędzając czas w domu, zużywamy mniej energii, a co za tym  idzie - potrzebujemy mniej snu. Nawet niewielkie braki sprawiają z kolei, że nie jesteśmy w stanie wykrzesać z siebie z byt wiele. Patrząc z drugiej strony, samoizolacja sprzyja także spaniu zbyt długo, co również może negatywnie odbić się na naszym zdrowiu. 

Zarówno ćwiczenia, jak i sen są bardzo istotne

Jedno nie funkcjonuje bez drugiego. Aby cieszyć się dobrym samopoczuciem i psychicznym oraz fizycznym zdrowiem, trzeba tylko wypośrodkować. Kluczowe jest wsłuchanie się w swój organizm i nauczenie się rozróżniania typów zmęczenia. Jeden będzie wymagał snu, inny zacznie krzyczeć: "zabierz mnie na bieg!". Oto kilka faktów dotyczących snu i treningu:

  • Sen jest ważny. Jego niedobór może prowadzić do zwiększonego prawdopodobieństwa obrażeń i kontuzji, osłabienia układu odpornościowego i zwiększonej podatności na przeziębienia.
  • Dorośli potrzebują około 7 do 9 godzin snu na noc.
  • Sen korzystnie wpływa na wyniki sportowe i pozwala się zregenerować.
  • Popołudniowe drzemki są zdrowe, nawet te krótkie mogą zdziałać cuda.

Tak naprawdę nie ma badań nad tym, czy powinniśmy przedkładać jeden z tych priorytetów nad drugim. Niewiele też można się dowiedzieć na temat ćwiczeń podczas zmęczenia. Mimo że dane często traktujemy jako punkt wyjścia, nauka nie zna naszych indywidualnych potrzeb. Nie da się więc podjąć decyzji o ilości snu i treningów na podstawie badań. Jak zatem dowiedzieć się, czego potrzebujemy w danym momencie?

Jak dobrze wybierać między snem a ćwiczeniami?

Trzeba nieustannie słuchać, co ma do powiedzenia nasze ciało. Uważnie, bo zdarza mu się wysyłać zakodowane informacje, które często zależą od osobistych intencji i głęboko zakorzenionych instynktów lub nawyków. Niezależnie od tego, czy wolisz dłużej spać czy też trenować więcej, naucz się rozumieć sygnały, które dostajesz od swojego organizmu. Będzie ci o wiele łatwiej, jeśli zadasz sobie te pytania:

  1. Jak długo spałam poprzedniej nocy? (Co najmniej 7 godzin?)
  2. Czy trening pomoże mi dziś lepiej spać?
  3. Jak bardzo zmęczone jest moje ciało?
  4. Czy ciężko trenowałam w tym tygodniu?
  5. Jak duży wysiłek czeka mnie następnego dnia?
  6. Czy odczuwam ból? 
  7. Jak czuję się psychicznie?
  8. Czy ostatnie godziny spędziłam aktywnie?
  9. Czy pominięcie treningu korzystnie wpłynie na moje samopoczucie?
  10. Czy wymagam od siebie zbyt wiele i wydaje mi się, że nie potrzebuję odpoczynku?

Aby odpowiedzieć sobie na powyższe pytania, musisz odbyć trudną rozmowę z własnym ciałem. Im wcześniej zaczniesz zwracać uwagę na sygnały od organizmu, tym wcześniej doprowadzisz wewnętrzną dyskusję do końca. Już sam fakt, że zaczynasz się zastanawiać nad wykonaniem treningu powinien być wskazówką, że potrzebujesz odpoczynku. Nie staraj się na siłę udowadniać samej sobie, że możesz więcej, niż pozwala twoje ciało. 

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.