Jak działa kalkulator diet? I jak obliczyć swoje zapotrzebowanie na kalorie?

Zastanawiasz się, czy kalkulator dietetyczny jest skuteczny? Jak działa? A skróty BMI, WHR, AMR, BMR, TER. też niewiele ci mówią? Tłumaczymy, co czym jest i jak obliczyć swoje zapotrzebowanie na kalorie.

Kalkulator dietetyczny – co  to jest?

Kalkulator dietetyczny to narzędzie, które pomoże ci śledzić na bieżąco efekty i postępy twojej diety. Jest to wygodne rozwiązanie, dzięki któremu możesz monitorować swoje wyniki bez większego wysiłku.

Eksperci przygotowali wiele algorytmów, które pozwalają wyliczyć najróżniejsze wskaźniki. Możemy dowiedzieć się na przykład, ile powinna wynosić nasza optymalna waga, ile kalorii powinniśmy dziennie spożywać, a także właściwe proporcje naszego ciała – choćby stosunek talii do bioder.

Kalkulator dietetyczny bez trudu znajdziemy w internecie. Możemy też poprosić dietetyka (lub możemy zrobić to sami), aby wyliczył za pomocą wzorów konkretne wartości. Wyniki mogą nam nic nie powiedzieć. Dlatego warto wiedzieć, jak działa kalkulator dietetyczny, a także czym różnią się najpopularniejsze wskaźniki. Zastanawiasz się już, co to jest BMI, WHR, AMR, BMR? Podpowiadamy!

Kalkulator diet – jak działa?

Kalkulator diet może obliczyć nam najróżniejsze wskaźniki. Te najczęściej używane to BMI, WHR oraz BMR.

Wskaźnik BMI to wskaźnik masy ciała. Skrót można rozszyfrować jako Body Mass Index, czyli właśnie indeks masy ciała. Wynik otrzymujemy przez podzielenie masy naszego ciała (w kilogramach) przez kwadrat wartości wzrostu podany w metrach. Nie jest to do końca wiarygodny wynik. Powinniśmy traktować go orientacyjnie. Działanie nie bierze pod uwagę płci, naszych chorób, predyspozycji, stylu życia. Jednak jako narzędzie orientacyjne, sprawdza się doskonale.

Wskaźnik BMI podpowie nam bowiem jakie zagrożenia chorobami na nas czekają. Każde przekroczenie norm może spowodować w dalszych konsekwencjach problemy ze zdrowiem. I tak, dla osoby dorosłej wartość BMI poniżej 16,0 oznacza wygłodzenie, między 16,0–17,0 – wychudzenie, a między 17–18,5 – niedowagę. Wartość prawidłowa BMI mieści się w granicach 18,5–25,0. Natomiast miedzy 25,0–30,0 mamy nadwagę. Wartość między 30,0–35,0 określa I stopień otyłości, między 35,0–40,0 – II stopień otyłości. Powyżej 40,0 mamy do czynienia z III stopniem otyłości, czyli otyłością skrajną.

Kolejnym popularnym wskaźnikiem jest WHR. To skrót od angielskiego waist-hip ratio. Za jego pomocą określamy stosunek obwodu talii do obwodu bioder. To bardzo proste działanie, które pozwala określić typ sylwetki osoby badanej oraz rodzaj otyłości. Możemy w ten sposób zdiagnozować otyłość brzuszną lub pośladkowo-udową.

Aby dokonać pomiaru, w przypadku kobiet, należy zmierzyć obwód talii w połowie odległości między dolnym brzegiem łuku żebrowego a górnym brzegiem kości biodrowej. Biodra warto zmierzyć z kolei w miejscu najszerszego obwodu miednicy. Natomiast mężczyźni talię mierzą na wysokości pępka. Biodra najlepiej zmierzyć w miejscu, w którym kończy się kość biodrowa.

Kiedy stosunek tych wartości jest większy lub równy 0,8 u kobiet lub 1,0 u mężczyzn mówimy o otyłości typu jabłko. Otyłość typu gruszka przypada wtedy, gdy WHR jest niższe niż 0,8 u kobiet lub 1,0 u mężczyzn.

Natomiast BMR służy do wyliczenia podstawowej przemiany materii. To ilość energii w kaloriach, której potrzebujemy do wykonywania podstawowych czynności życiowych, takich jak choćby te zachodzące w układzie nerwowym, wątrobie, nerkach, sercu i innych narządach. To najłatwiej wyliczysz posiłkując się kalkulatorem diety dostępnym w internecie. W wyszukiwarce znajdziesz wiele różnych, ważne, aby znaleźć kalkulator, który wymaga podania jak największej liczby danych.

Jak obliczyć swoje zapotrzebowanie na kalorie?

A jeśli zastanawiasz się, jaki jest wzór na zapotrzebowanie kaloryczne, to najlepiej wykorzystać sposób Harrisa-Benedicta. To zdecydowanie najpopularniejsza metoda pozwalająca obliczyć dzienne zapotrzebowanie kaloryczne.

Wzór dla kobiet wygląda następująco:  655 + (9,6 x masa ciała) + (1,8 x wzrost) – (4,7 x wiek)

A tak prezentuje się dla mężczyzn:  66,5 + (13,7 x masa ciała) + (5 x wzrost) – (6,76 x wiek)

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.