Czy cukier z owoców jest zdrowy? Wszystko, co musisz wiedzieć na temat fruktozy

Fruktoza to cukier prosty występujący w owocach. Wykorzystywana jest w większości produktów spożywczych, przez co spożywamy jej zbyt dużo. Nadmiar fruktozy może prowadzić do otyłości, cukrzycy, a nawet raka.

Fruktoza jest cukrem prostym, który naturalnie występuje w owocach, sokach owocowych oraz w miodzie. Na rynku spożywczym pojawia się głównie pod postacią białego cukru - wraz z glukozą - jako sacharoza. Fruktozę można odnaleźć również w składzie niektórych produktów pod symbolami: E420, E473, E474, E491-E495. 

Cukier owocowy charakteryzuje się największą słodkością spośród najczęściej stosowanych do słodzenia węglowodanów. To powoduje, że nie panujemy nad jego ilością. Nadmiar fruktozy jest przekształcany w tkankę tłuszczową. 

Negatywne skutki nadmiaru fruktozy w diecie

Nadmiar cukru owocowego sprzyja przede wszystkim otyłości. Badania potwierdzają negatywny wpływ fruktozy na ludzki metabolizm. Ponadto fruktoza aktywuje ośrodki nagrody w ludzkim mózgu, nie zapewniając przy tym uczucia sytości. Przy regularnym spożywaniu zmniejsza się wrażliwość komórek na leptynę oraz zwiększa się wydzielanie greliny. Jednocześnie maleje wrażliwość komórek na insulinę, co przyczynia się do zachorowań na cukrzycę typu 2. Co ciekawe, utrzymujący się nadmiar fruktozy w organizmie powoduje niealkoholowe stłuszczenie wątroby, prowadzi do chorób sercowo-naczyniowych, wpływa na występowanie dny moczanowej oraz kamieni nerkowych. W niektórych przypadkach może dojść do nietolerancji fruktozy.

Kluczem jest umiar

Fruktoza zawarta w owocach nie jest oczywiście trująca. Przyjmowana z umiarem nie zaszkodzi zdrowiu i jest wręcz zalecana przez diabetyków jako zamiennik sacharozy, gdyż charakteryzuje się wysoką słodkością i stosunkowo niskim indeksem glikemicznym. Jednocześnie większość owoców słynie z niskiej gęstości energetycznej. Oprócz fruktozy zawierają one dużo błonnika, witamin, a także soli mineralnych, które mają korzystny wpływ na zdrowie. Nie warto więc rezygnować z owoców przez obecność fruktozy. Zdecydowanie lepszą decyzją będzie czytanie etykiet i ograniczenie cukrów prostych przyjmowanych wraz z przetworzonym pożywieniem.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.