Kulturyści a dieta. Co to jest dieta kulturysty? Przykładowy jadłospis diety dla trenujących na siłowni

Dieta kulturysty, czyli dieta dla trenujących na siłowni, powinna być bogata w białko, węglowodany i tłuszcze. Oprócz właściwego rozkładu składników odżywczych w diecie dla kulturysty ważne są także zasady dotyczące rozkładu posiłków. Co to jest dieta kulturysty? Dla kogo jest ona wskazana? Dowiesz się poniżej!

Dieta kulturystów – co to jest?

Dieta początkującego kulturysty jest świetnym wsparciem treningów na siłowni. Pomoże osiągnąć cel, rozwinąć masę mięśniową, a także ograniczyć tkankę tłuszczową. Ale to nie jedyne zalety diety kulturysty. Ponadto ten model żywienia dobrze działa na cały organizm, który jest wystawiony na regularny, wzmożony wysiłek fizyczny.

Oczywiście ułożenie diety początkującego kulturysty nie jest zadaniem łatwym. Bywa trudne, nie każde wskazówki żywieniowe sprawdzą się u każdego. Warto więc skorzystać z rad osób doświadczonych, które mają odpowiednią wiedzę i przygotowanie. Pomogą one ułożyć dietę na siłownię i sprawią, że za sprawą drobnych zmian uda nam się wpłynąć na rozwój całego organizmu.

Od czego więc rozpocząć układanie diety początkującego kulturysty? Jak powinna wyglądać dieta na siłownię? Poniżej przedstawiamy zasady diety dla trenujących na siłowni.

Dieta na siłownię – zasady diety dla trenujących na siłowni

Prawdopodobnie najczęstszym pytaniem osób rozważających dietę kulturysty, jest to o kalorie. Ile kalorii spożywać na diecie kulturysty? To jedna z ważniejszych kwestii. Warto skorzystać z urządzenia, które przedstawi nam analizę składu ciała. Na tej podstawie dopiero powinniśmy opracować bilans kaloryczny. Dla każdego jest on inny!

Kolejną ważną zasadą diety dla trenujących na siłowni jest podaż białka. Białko w diecie kulturysty jest niezbędne w diecie kulturystycznej. To jednak nieprawda, że im więcej będziemy go spożywać, tym lepiej. Jest ważne, jednak musimy wiedzieć, że nie możemy jeść białka bez ograniczeń. Duża podaż białka może wywołać spadek produkcji niektórych hormonów. Jednym z nich jest przykładowo testosteron. Taki spadek może wpłynąć na obniżenie wydolności fizycznej podczas treningów. A tego przecież nie chcemy!

Tłuszcze w diecie kulturysty także są bardzo ważne! Wręcz niezbędne. Powinniśmy dostarczać nienasycone kwasy tłuszczowe – omega-6 i omega-3. Wpłyną one nie tylko na nasze zdrowie, lecz także pomogą w produkcji hormonów, choćby wspomnianego testosteronu. Ile tłuszczu powinno znaleźć się w diecie kulturysty?

Ogólne założenia brzmią – w zbilansowanej diecie powinno przypadać nie mniej niż 1 g tłuszczy na kilogram masy ciała. Jakie produkty warto wybierać? Najlepsze będą między innymi: nierafinowane oleje roślinne (na przykład: oliwa z oliwek, olej rzepakowy, słonecznikowy, ryżowy, kokosowy), masło, orzechy i pestki, awokado, jajka, tłuste ryby morskie, chude mięsa, tłusty nabiał.

Kolejnym aspektem diety na siłownię są węglowodany. Te w diecie kulturysty są głównym źródłem energetycznym. Choć o „węglach” nie zawsze myślimy dobrze, nie może ich zabraknąć w naszej diecie! Warto spożywać je przed treningiem. W ten sposób skutecznie poprawimy wydolność w trakcie ćwiczeń. Sprawdzą się także jako posiłek potreningowy. Dzięki nim uzupełnimy zapasy energetyczne i wspomożemy właściwą regenerację.

Świetnym źródłem węglowodanów w diecie kulturystów będą między innymi: kasze, produkty pełnoziarniste, brązowy ryż, warzywa skrobiowe, warzywa korzeniowe, nasiona roślin strączkowych, owoce.

Wśród zasad diety dla trenujących na siłowni nie możemy zapomnieć o właściwym nawadnianiu. Ogólne wytyczne brzmią – dwa litry wody dla osoby nieuprawiającej żadnych sportów. Gdy jednak regularnie ćwiczymy, powinniśmy spożywać znacznie więcej płynów. Wskazaną ilość płynów podczas treningu sprawdzisz w łatwy sposób. Wejdź na wagę przed i po ćwiczeniach. Powinna być taka sama! Brakującą wagę powinniśmy uzupełniać właśnie wodą.

Dieta kulturystów – przykładowy jadłospis

Skoro poznaliśmy główne zasady diety dla osób trenujących na siłowni, warto przyjrzeć się temu, jak dokładnie powinien wyglądać przykładowy jadłospis w diecie kulturystów. Przede wszystkim nie zapominajmy o śniadaniu. Sprawdzą się tu wszystkie rodzaje omletów – zarówno te wytrawne, jak i słodkie. Na drugie śniadanie możemy zjeść warzywa pokrojone w słupki z sosem serowym lub humusem. Obiad to większe pole do popisu. Warto często jeść prostą chińszczyznę z makaronem pszennym lub ryżowym. Na podwieczorek możemy zjeść owoce, a na kolację sałatkę grecką z grzankami.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.