Ewa Chodakowska zwraca uwagę na objawy niedoboru żelaza. Które symptomy powinny nas zaniepokoić?

Ewa Chodakowska uświadamia swoich obserwatorów na Instagramie, jakie są najczęstsze objawy niedoboru żelaza. Niski poziom tego pierwiastka może nieść ze sobą poważne konsekwencje. Na co powinniśmy zwrócić uwagę?

Ewa Chodakowska wraca do serii postów "lepiej zapobiegać, niż leczyć". Trenerka postanowiła uświadomić fanom, jakie objawy świadczą o niedoborach żelaza. Chodakowska podjęła współpracę z Martą Mieloszyk-Pawelec, magister farmacji oraz absolwentką prestiżowego kierunku z zakresu medycyny zdrowia i mikroodżywiania. Marta udziela porad z zakresu odżywiania i zdrowia w programie śniadaniowym "Pytanie na śniadanie".

 

Ewa Chodakowska pisze o objawach niedoboru żelaza

Niski poziom żelaza może mieć naprawdę poważne konsekwencje. Trenerka podkreśla, że tych jedenastu objawów nie należy lekceważyć i zadbać o to, aby zrobić morfologię, pomiar ferrytyny oraz transferyny, których zbadanie pomoże nam szybko wychwycić poziom żelaza. Jakie objawy mogą świadczyć o niedoborze żelaza?

  1. Przewlekłe zmęczenie, wyczerpanie, poczucie zobojętnienia;
  2. Zimne stopy i dłonie;
  3. Blada skóra, bladość błon śluzowych, sińce po oczami, wypadające włosy;
  4. Zapalenia jamy ustnej i błony śluzowej;
  5. Kołatania serca;
  6. Spadek wydolności, pogorszenie kondycji, które jest szczególnie widoczne u aktywnych osób;
  7. U dzieci - zahamowanie wzrostu;
  8. Bezsenność, spadek zdolności intelektualnych, zaburzenia nastroju;
  9. Spadek odporności, przewlekłe choroby, podatność na zachorowanie;
  10. Nieregularność cyklu lub zatrzymanie miesiączki;
  11. Duszności, niemożność złapania oddechu.
Tych objawów nie możesz lekceważyć. Symptomy niedoboru żelaza są zróżnicowane, a przede wszystkim zbyt późno wychwytywane. Ich pojawienie się często pokazuje deficyt, niestety już dobrze ugruntowany.

- ostrzega Chodakowska na Instagramie. Pamiętajmy, aby nie lekceważyć pogarszającego się samopoczucia. Pilnujmy również, aby nasza dieta dostarczała nam tego ważnego pierwiastka, którego niedobór może być przyczyną wielu chorób, w tym niedokrwistości. Jedzmy dużo orzechów, kaszy gryczanej, buraków, pestek dyni i zielonych warzyw. Dopilnujmy również, aby przynajmniej raz w roku robić badania krwi i trzymać rękę na pulsie.

Sława potrafi być męcząca - co o popularności powiedziały nam Ewa Chodakowska i Ania Starmach?

Więcej o: