Co dają brzuszki? Czy brzuszki odchudzają? Poznaj wszystkie rodzaje brzuszków

Zastanawiasz się, co dają brzuszki? Czy brzuszki odchudzają? Przecież coraz częściej można przeczytać, że robienie brzuszków wcale nie sprawi, że będziemy mogli pochwalić się płaskim brzuchem z wyraźnie zarysowanymi mięśniami. Jak to więc właściwie jest? Czy brzuszki odchudzają, czy raczej po prostu są jednym z ćwiczeń, które przybliża nas do celu?

Czy brzuszki odchudzają?

To jedno z pierwszych pytań, które zadają sobie wszyscy, którzy chcą mieć płaski brzuch. Teoretycznie tak mogłoby się wydawać. W praktyce jednak, jeśli marzysz o pozbyciu się oponki na brzuchu, to niestety brzuszki nie ułatwią ci zadania. Nie spowodują utraty tkanki tłuszczowej wokół pasa. Na pewno jednak wzmocnią mięśnie i ujędrnią skórę, dzięki czemu nie będzie już tak miękka czy wiotka.

Aby jeszcze dobitniej uświadomić sobie, że brzuszki nie odchudzają, warto wiedzieć, że 10 minut robienia brzuszków pozwala spalić tylko 30 kalorii. Naprawdę są skuteczniejsze treningi! Wystarczy postawić na kardio i właściwą dietę.

Brzuszki mogą przyczynić się do znaczącego wyszczuplenia, gdy połączysz je z innymi treningami – choćby wspomnianym kardio czy treningami interwałowymi. Mieszaj klasyczny wariant ćwiczenia z innymi rodzajami brzuszków. Zauważysz efekty dość szybko! Aby oczywiście rezultaty przeszły nasze najśmielsze oczekiwania, musimy ćwiczyć poprawnie. Jak wykonać brzuszki prawidłowo?

Jak wykonać brzuszki?

Zacznijmy od przedstawienia klasycznego rodzaju brzuszków. To ćwiczenie, którego nikomu nie trzeba przedstawiać. Znamy je choćby z lekcji wychowania fizycznego.

Wystarczy położyć się na plecach, ugiąć nogi w kolanach i lekko rozszerzyć stopy. Następnie spleć dłonie za głową w tak zwany koszyczek. Rozchyl szeroko łokcie. Zrób wydech i jednocześnie unieś tułów kilka-kilkanaście centymetrów nad ziemię. To tak zwane spięcie. Staraj się podczas jednego powtórzenia maksymalnie wciskać odcinek lędźwiowy w podłogę. Nie odrywaj go przez całe ćwiczenie. Potem zrób wdech i opuść delikatnie barki. Cały czas pamiętaj także o stałym napięciu mięśni, nie rozluźniaj ich nawet przy opuszczaniu pleców na ziemię.

To klasyczne brzuszki. A jak wyglądają inne rodzaje brzuszków?

Rodzaje brzuszków

Klasyczny rodzaj brzuszków jest podstawą do dalszych wariantów. Gdy dobrze opanujemy technikę, możemy choćby spróbować brzuszków z uniesionymi nogami.

W tym celu połóż się na plecach, nogi ugnij pod kątem prostym i unieś je tak, aby uda znajdowały się prostopadle do podłogi. Rób zwykłe spięcia brzucha – takie jak w poprzednim, klasycznym ćwiczeniu. Zwróć uwagę, aby między udami a łydkami cały czas był kąt prosty.

Następnym wariantem są brzuszki skośne. Świetnie rozwijają mięśnie poprzeczne i rzeźbią talię. Połóż się na plecach z nogami ugiętymi w kolanach. Prawą nogę unieś do góry i oprzyj stopę o kolano. Ręce przełóż za głowę. Następnie podnieś tułów i staraj się równocześnie dotknąć lewym łokciem do przeciwległego kolana. Odcinek lędźwiowy kręgosłupa nie unosi się z podłoża.

Brzuszki możesz też robić z ciężarkami! Weź do obu rąk hantle (na początek 1-2 kg) i połóż się na plecach. Nogi ugnij w kolanach. Z wydechem zrób spięcie, ale tym razem lekko skręć tułów i sięgaj prawą ręką na ukos w lewo. Twoja ręka powinna znaleźć się na wysokości kolan. Zmień stronę.

Urozmaiceniem mogą być także brzuszki na stojąco. Wystarczy stać prosto, ręce opuścić wzdłuż ciała. Następnie – wraz z wdechem – energicznie podnieść prawą nogę i zatrzymaj ją mniej więcej na wysokości talii. Równocześnie wyciągnij lewą nogę przed siebie. Staraj się dotknąć stopy. Noga cały czas jest wyprostowana. Podobnie jak plecy! Nie pochylaj się do przodu. Powtórz na drugą stronę.

Wymieniliśmy podstawowe rodzaje brzuszków. Ale to nie jedyne możliwości. Możesz robić brzuszki podczas rowerku, podciągać się w brzuszkach, wypychać nogi do góry przy jednoczesnych spięciach brzuchach. Dla zaawansowanych sprawdzą się także brzuszki z unoszeniem bioder, brzuszki na drążku i wioślarz połączony z brzuszkami.

Brzuszki wyzwanie

Ciekawym pomysłem jest także udział w wyzwaniu brzuszki. Wariantów jest wiele, ale najpopularniejszy zakłada 30 dni wyzwania brzuszki. Jak łatwo się domyślić, przez miesiąc wykonujemy brzuszki każdego dnia. Z dnia na dzień robimy ich coraz więcej. Warto mieszać różne rodzaje brzuszków. Wtedy zobaczymy najlepsze efekty, czyli płaski brzuch z pięknie zarysowanymi mięśniami.

Więcej o:
Copyright © Agora SA