Ćwiczenia rozluźniające kręgosłup, kark, szczękę, mięśnie dna miednicy i krocza. Od czego zacząć?

Spięte mięśnie to prawdziwy problem zapracowanych i zabieganych osób. Żyjemy coraz szybciej i niestety nasz organizm odczuwa dotkliwie wszelkie nasze stresy i problemy. Bardzo często objawia się to przez spięcie mięśni. Jak sobie z nim poradzić? Od czego zacząć ćwiczenia rozluźniające mięśnie?

Ćwiczenia rozluźniające mięśnie

Ból szyi, napięte barki, spięty kark, kłucie w dolnym odcinku kręgosłupa. Kto z nas tego nie zna? Bardzo często bagatelizujemy te pozornie błahe dolegliwości. A niestety problemy z kręgosłupem to jedna z chorób cywilizacyjnych naszych czasów. Siedząca praca przed komputerem, wielogodzinna jazda samochodem, ciągłe schylanie się do tabletu, telefonu – to wszystko ma konsekwencje. Coraz więcej młodych osób skarży się na spięte mięśnie. Pojawiają się z tego tytułu także męczące migreny, problemy ze wzrokiem, zaburzenia snu i ogólne przemęczenie. Nasze ciało sztywnieje, a my czujemy się coraz gorzej. Trudniej nam oddać się nawet ulubionym aktywnościom fizycznym czy zmusić się do jakiekolwiek pracy. Kładziemy się przed telewizorem i… pogłębiamy problem.

W przypadku spiętych mięśni nie ma bowiem skuteczniejszego lekarstwa niż ćwiczenia. Tylko one pomogą nam wyrwać się z błędnego koła, rozluźnić mięśnie i przywrócić dawną jakość życia. Poniżej przedstawiamy różne ćwiczenia rozluźniające kręgosłup, kark, mięśnie dna miednicy i krocza, a nawet te pomagające w przypadku bruksizmu.

Ćwiczenia rozluźniające kręgosłup

Jak już wspominaliśmy, kręgosłup to jedna z najbardziej problematycznych partii ciała. Na szczególną uwagę zasługuje odcinek lędźwiowy kręgosłupa. Spięcia w tym miejscu wywołuje szereg najróżniejszych dolegliwości. Pojawia się ból w pozycji siedzącej czy stojącej oraz dyskomfort w okolicy pachwiny lub nawet pośladka. Jeśli nie zajmiemy się tą partią mięśni na czas, możemy doprowadzić do wielu poważnych schorzeń, na przykład bolesnej rwy kulszowej, a w konsekwencji nawet do zwyrodnień.
Ćwiczeni e rozluźniające kręgosłup – numer 1. Przyjmij pozycję klęku podpartego. Usiądź powoli na piętach. Pięty przylegają do pośladków. Stopniowo wyciągnij ręce do przodu. Głowę kieruj do ziemi. Jeśli uda ci się dotknąć czołem maty lub podłogi, zrób to. Cały czas staraj się jak najdalej wyciągnąć ręce. Pamiętaj, im bliżej dłoń dłoni, tym silniejsze uczucie rozciągania.

Ćwiczenie rozluźniające kręgosłup – numer 2. Przygotuj krzesło. Usiądź na nim i rozstaw nogi. Plecy utrzymuj w pozycji wyprostowanej, stopniowo pochyl się do przodu. To bardzo delikatny, powolny ruch. Wyciągnij ręce przed siebie. Pogłębiaj rozciąganie. Zatrzymaj pozycję na 20-30 sekund i rozluźnij. Powtórz kilka razy.

Ćwiczenia rozluźniające mięśnie dna miednicy i krocza

Ćwiczenia rozluźniające mięśnie dna miednicy i krocza przydadzą się nie tylko kobietom, które niedawno urodziły dziecko. To ćwiczenia, które podniosą nasza sprawność fizyczną, rozluźnią i przy okazji przyczynią się po poprawy jakości życia seksualnego.
Ćwiczenia rozluźniające mięśnie dna miednicy i krocza – numer 1. Stań prosto. Zrób głęboki wdech i rozstaw nogi dość szeroko. Wykonaj głęboki przysiad. Pamiętaj, aby kolana ciągnęły cię do zewnątrz. Zejdź pośladkami jak najniżej. Ręce możesz wyciągnąć przed siebie, możesz złapać się pod boki. Wykonaj 15 powtórzeń.

Ćwiczenia rozluźniające mięśnie dna miednicy i krocza – numer 2. Połóż się na plecach. Rozłóż szeroko nogi. Kolana trzymaj na zewnątrz, a stopniowo zbliż do siebie stopy. Kolana powinny być rozstawione szerzej niż biodra. Wytrzymaj w pozycji 20-30 sekund. Rozluźnij i powtórz.

Ćwiczenia rozluźniające kark

Kark jest bardzo często pomijany podczas ćwiczeń i dopiero bolesna sztywność zmusza nas do ćwiczeń. Lepiej ćwiczenia rozluźniające kark robić profilaktycznie podczas każdego treningu.
Ćwiczenia rozluźniające kark – numer 1. Usiądź na krześle. Połóż dwa palce na brodę i delikatnie naciskać nimi, kieruj w tym czasie ruch głowy w linii prostej w tył. Rozluźnij i powtórz kilka razy.
Ćwiczenia rozluźniające kark – numer 2. Usiądź na krześle. Wykonaj skłon głowy w bok, kieruj ucho do ramienia. Ramiona znajdują się w linii prostej. Powtórz na drugą stronę.

Bruksizm – ćwiczenia rozluźniające

Bruksizm, czyli zgrzytanie zębami i szczękościsk, także można leczyć ćwiczeniami.
Ćwiczenia rozluźniające na bruksizm – numer 1. Część dłoni przyłóż do miejsca tuż pod kością jarzmową. Dociskaj dłonie do twarzy tak, żeby poczuć opór mięśniowy. W następnym kroku przesuń dłonie do kąta żuchwy.

Ćwiczenia rozluźniające na bruksizm – numer 2. Przyłóż rękę do brodu. Spokojnym ruchem, bardzo delikatnym, za pomocą dłoni otwórz usta. Mięśnie poddawane takiemu rozciąganiu powinny być maksymalnie rozluźnione.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.