Jak leczyć łokieć tenisisty? Ćwiczenia rehabilitacyjne, w domu, na siłowni

Łokieć tenisisty to, wbrew nazwie, schorzenie, które może przytrafić się każdemu, nie tylko zapalonym graczom tenisa. Wręcz przeciwnie, ból łokcia bardzo rzadko przytrafia się miłośnikom tego sportu. Co ciekawe, łokieć tenisisty to dolegliwość uznawana za chorobę zawodową pracowników biurowych. Jesteś w grupie ryzyka?

Łokieć tenisisty – ćwiczenia

Leczenie łokcia tenisisty wymaga szybkiego rozpoznania schorzenia, dobrego planu leczenia i utalentowanego, doświadczonego rehabilitanta. Niestety poprawa samopoczucia i powrót do dawnej sprawności zajmą nam trochę czasu. Nie wystarczy zażyć tabletki. Ważna jest cierpliwość i konsekwencja ze strony pacjenta. Musimy przygotować się na wiele ćwiczeń.

Warto wiedzieć, że dolegliwość ta zazwyczaj zaczyna się bardzo łagodnie. Nie ma dokuczliwego bólu. Wystarczy zmniejszyć obciążenie ręki i prowadzić oszczędny tryb życia. Nie musimy nawet przesadnie ćwiczyć. Jeśli łokieć tenisisty zostanie zauważony dość wcześnie, wystarczy opaska na łokieć, która skutecznie stabilizuje kończynę i znacząco zmniejsza ból. Ortezę nosimy nawet później, gdy ustąpił już ból. Dopiero gdy lekarz pozwoli ją zdjąć, stopniowo możemy wrócić do dawnych aktywności.
Niestety zazwyczaj dość późno następuje rozpoznanie dolegliwości łokcia tenisisty. Konieczne są wtedy ćwiczenia rehabilitacyjne, masaże.
Zatrzymajmy się chwilę przy tym drugim. Głęboki masaż rozluźniający mięśnie – miorelaksacja – przynosi znaczącą ulgę. Już dwa, trzy zabiegi potrafią przynieść wiele dobrego. Oczywiście masażu na łokieć tenisisty można nauczyć się samemu, jednak na początek warto udać się do profesjonalisty.
W przypadku gdy zmianom zwyrodnieniowym towarzyszy także stan zapalny, konieczne jest przyjmowanie doustnych leków przeciwbólowych i przeciwzapalnych. Lekarz w takiej sytuacji z pewnością zaleci także ćwiczenia na łokieć tenisisty.

Łokieć tenisisty – ćwiczenia rehabilitacyjne

W leczeniu łokcia tenisisty zazwyczaj niezbędna jest fizjoterapia. Rehabilitacja w tym wypadku jest w dużej mierze oparta na zabiegach przyspieszających gojenie i regenerację zmian. Fizjoterapeuci zalecają laseroterapię, ultradźwięki, krioterapię, jonoforezę i pole magnetyczne.
Skuteczną terapią na łokieć tenisisty jest także fala uderzeniowa. Oprócz ćwiczeń rehabilitacyjny, stosuje się fale ultradźwiękowe o wysokim natężeniu, które redukują ból i znacząco poprawiają metabolizm chorej tkanki.

Łokieć tenisisty – ćwiczenia w domu i na siłowni

Ćwiczenia na łokieć tenisisty możemy wykonywać zarówno w domu, jak i na siłowni. Nawet w pracy, kiedy zaczyna doskwierać nam solidny ból podczas długich godzin spędzonych za biurkiem. Celem wszystkich ćwiczeń na łokieć tenisisty – zarówno tych przeprowadzonych w domu, jak i na siłowni - jest utrzymanie ruchomości stawów, odciążenie uszkodzonych mięśni i ostatecznie wzmocnienie mięśni. Od czego zacząć? Oto kilka propozycji ćwiczeń na łokieć tenisisty.
Ćwiczenie mięśni prostowników. Weź do ręki hantle. Wystarczą te najlżejsze – 0,5 lub 1 kg. Powoli opuszczaj ciężarek w dół. Podnoś go do góry pomagając sobie drugą ręką.
Ćwiczenia wzmacniające mięśnie przedramienia. Usiądź wygodnie na krześle lub ławeczce. Weź do ręki 1 kg hantle. Powoli opuszczaj i podnoś ciężarek. Spróbuj przechylać go na boki. Łokieć, który pracuje cały czas powinien mieć oparcie.

Łokieć tenisisty – ćwiczenia rozciągające 

Ważną częścią leczenia łokcia tenisisty są ćwiczenia rozciągające. W tym wypadku eksperci zalecają stretching bierny. Poniżej znajdziesz przykłady ćwiczeń rozciągających na łokieć tenisisty.
Ćwiczenie rozciągające na łokieć tenisisty numer 1. Połóż się na boku na zgiętej ręce. Ręka powinna być zgięta maksymalnie w barku, ustawiona w pozycji pośredniej. Zdrową ręką zegnij chorą rękę w łokciu aż do momentu uczucia delikatnego ciągnięcia, zatrzymaj pozycję 30 sekund.
Ćwiczenie rozciągające na łokieć tenisisty numer 2. Wyciągnij przed siebie obie dłonie. Weź recepturkę. Zacznij stopniowo rozciągać ją w przeciwnym kierunku. Wróć do pozycji wyjściowej, rozluźnij.

Więcej o:
Copyright © Agora SA