Dieta niskokaloryczna to podstawa każdego odchudzania. Jak chudnąć z głową?

Dieta niskokaloryczna to po prostu dieta o z niską zawartością kalorii. Jadłospis takiej diety powinien opierać się na dostarczeniu nie więcej niż 1500 kalorii dziennie. Zdarzają się także diety niskokaloryczne, które zapewnią tylko 500 kalorii dziennie. Czy to dobry pomysł na odchudzanie?

Dieta niskokaloryczna wysokobiałkowa

Jakiejkolwiek diety byśmy nie wybrali, nie można ona nieść za sobą ryzyka niedoborów witamin, składników odżywczych czy minerałów. Musi być skomponowana tak, aby nie zaburzyć prawidłowej pracy naszego organizmu. Nawet dieta niskokaloryczna, która zakłada znaczące cięcia w dziennym zapotrzebowaniu na kalorie.

Podstawową diety niskokaloryczne musi i powinno być białko. Stąd często taka dieta jest nazywana niskokaloryczną wysokobiałkową. To białko pomaga nam spalić tłuszcz, a przy okazji zapewnia energię do wszystkich koniecznych procesów, które cały czas zachodzą w naszym organizmie. Oczywiście nie można przesadzić w żadną stronę. Białka w diecie także nie może być zbyt wiele. Nadmiar tego składnika może być niestety szkodliwy. Warto więc pilnować, aby białko stanowiło około 15 proc. dziennej porcji energii. Jego wartościowym źródłem w diecie zdecydowanie będą chude wędliny, chude mięsa, jaja, ryby (najlepiej tłuste, morskie), nasiona roślin strączkowych, chudy nabiał, odtłuszczone mleko oraz takie produkty jak zboże i orzechy – choć te ostatnie w znacząco mniejszym stopniu.
Z grupy wymienionych produktów warto pochylić się dłużej nad nabiałem. Ma on ważne zadanie, więc nie można go pod żadnym pozorem wyeliminować z naszej diety. Chyba że oczywiście mamy do tego wskazania lekarskie. Nabiał bowiem dostarcza wapń. A to bardzo ważny pierwiastek w procesie odchudzania.

Dieta niskokaloryczna – menu

Jadłospis tygodniowy diety niskokalorycznej nie musi być przesadnie skomplikowany czy wyrafinowany. Nie musimy włączać do przepisów niskokalorycznej diety produktów, których nie lubimy, a są obecnie po prostu modne. Równie dobrze możemy oprzeć tygodniowy jadłospis diety niskokalorycznej na produktach znanych i lubianych. Podstawą oczywiście powinny być warzywa i owoce, najlepiej te sezonowe. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby stosować przetwory domowej roboty, mrożonki.
Warto wiedzieć, że menu diety niskokalorycznej powinno być tak skomponowane, żebyśmy w ciągu dnia nie odczuwali zbyt często głodu. Dobrze zbilansowana, dobrana do naszych potrzeb dieta powinna zapewniać uczucie sytości na długo. Nie powinniśmy mieć problemu z dotrwaniem do kolejnych posiłków.
Co powinien zawierać jadłospis tygodniowy diety niskokalorycznej? W naszym menu diety niskokalorycznej nie może zabraknąć wspomnianych warzyw i owoców. Dlaczego? Są one nie tylko źródłem cennych witamin i minerałów, lecz także błonnika, który zapewnia nam to oczekiwane uczucie sytości.

O ile warzywa możemy jeść w zasadzie bez ograniczeń, o tyle pewną ostrożność powinniśmy zachować w stosunku do owoców. Nie jedzmy ich więcej niż dwa razy dziennie. W ciągu dnia wystarczy jabłko czy gruszka. Owoce zawierają znacznie więcej węglowodanów prostych niż warzywa. A to właśnie one są odpowiedzialne za tycie.

Dieta niskokaloryczna 500 kcal

Często pojawiają się pytania o dietę niskokaloryczną 500 kcal. To nie jest zdrowy sposób na utratę zbędnych kilogramów. Jej jedynym celem jest redukcja tkanki tłuszczowej, ale w takim ograniczeniu kalorycznym nie da się dostarczy wszystkich niezbędnych wartości odżywczych.
Dieta odchudzająca 500 kcal zakłada spożywanie głównie warzyw i pokarmów wysokobiałkowych o niewielkiej zawartości tłuszczu. Ważne jest spożywanie minimum dwóch litrów płynów w ciągu dnia – głównie wody i herbat ziołowych.

To prawda, że stosując dietę niskokaloryczną 500 kcal chudniemy bardzo szybko. Ale równie łatwo po zakończonym odchudzaniu, osiągnięciu wymarzonej masy, szybko wrócić do poprzedniej wagi. Efekt jo-jo jest bardzo częstym zjawiskiem. Zazwyczaj osoby odchudzają się w ten sposób przez dwa tygodnie, około miesiąca cieszą się wynikami diety, a potem bardzo szybko wracają do wagi sprzed odchudzania.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.