8 najlepszych sposobów na przywrócenie dobrego samopoczucia

Co zrobić, żeby po męczącym dniu wreszcie zrzucić z siebie napięcie? Jak nie dostarczać sobie dużo stresu na co dzień? Mamy 8 propozycji!
Trening pozwala się odstresować. Trening pozwala się odstresować. Shutterstock

Idź na trening

Wiem, jak to brzmi. Zmęczony, po całym dniu pracy masz zakładać strój sportowy i robisz brzuszki? Przy porządnym treningu ciało produkuje endorfiny, tzw. hormony szczęścia. Dają poczucie ekstazy, zadowolenia, uodparniają na ból. Wydzielają się też, gdy jemy czekoladę i uprawiamy seks.

Jeśli nie lubisz siłowni, to możesz iść pobiegać. Słyszałeś, że "euforia biegacza" jest tylko legendą, która ma zachęcać do biegania? To masz złe dane - naukowcy (m.in. z Uniwersytetu w Bonn) dowiedli, że bieg może działać jak narkotyk.

woda woda Fot. shutter

Pij wodę

Już ubytek 2 proc. wody może powodować zawroty głowy, nudności, problemy z koncentracją i logicznym myśleniem, nie mówiąc o znacznym pogorszeniu zdolności wysiłkowych. Przy długotrwałej niewystarczającej podaży wody pojawia się suchość skóry, śluzówek, czy tworzenie się kamieni nerkowych. Z naukowego punktu widzenia, utrata 10 proc. wody, w większości przypadków, powoduje śmierć.

Ciągle nie jesteś przekonany? Może przekona cię argument, że aktywność fizyczna łagodzi stres, osłabiając reakcje mózgu na napięcie i sytuacje lękowe.

Śmiech to zdrowie Śmiech to zdrowie shutterstock

Śmiej się głośno

Spotkania w większym gronie to okazja, by pożartować i śmiać się w głos. Jeśli rodzinne poczucie humoru cię zawiedzie, po powrocie do domu odpuść sobie film sensacyjny. Włącz komedię i dosłownie rycz ze śmiechu. Za każdym razem, gdy wybuchniesz śmiechem, dotlenisz organizm, przyspieszysz krążenie krwi, a stres zacznie wyparowywać. Jakoś nie bawią Cię ani żarty rodzinnego wesołka, ani komedie? Nie szkodzi - pomyśl o tym, że się serdecznie śmiejesz. Tyle wystarczy, aby poziom hormonów stresu zaczął opadać.

dziennik posiłków dziennik posiłków Fot. Shutterstock

Zacznij planować

Nie odkładaj niczego na ostatnią chwilę. Stwórz sobie standardowy plan dnia i w miarę możliwości staraj się go trzymać. Produktywne rozplanowanie czasu pozwoli ci go zaoszczędzić i wykorzystać na odpoczynek. Każdego dnia wygospodaruj trochę czasu tylko dla siebie.

kobieta bierze prysznic kobieta bierze prysznic Fot. Shutterstock

Śpiewaj

Nie ma znaczenia czy dysponujesz operowym głosem, czy koszmarnie fałszujesz - głośne śpiewanie, np. pod prysznicem sprawi, że poczujesz się szczęśliwszy i mniej zestresowany. Usprawnia też oddychanie, pomaga w utrzymaniu poprawnej postawy i wzmacnia system odpornościowy.

Jeden spacer z psem to nawet 4 tys. kroków! Jeden spacer z psem to nawet 4 tys. kroków! shutterstock

Idź na spacer

Na co dzień nie masz pewnie wiele okazji do maszerowania. Wykorzystaj więc weekendy czy wolne od pracy dni do wyjścia z domu. Ruch jest jednym z najlepszych oręży w walce ze stresem - mobilizuje organizm do produkowania endorfin, które wysyłają do mózgu sygnał o tym, że jest ci dobrze. Ruch poprawia też zdolność koncentracji i odwraca uwagę od tego, co cię trapi. Nie musi być to typowy trening na siłowni, bo słoneczne światło i świeże, chłodne powietrze pobudzą twoje zmysły i poprawią nastrój. Jeśli uda Ci się maszerować przez minimum pół godziny, efekty będą jeszcze silniej odczuwalne, a przy okazji zaliczysz podstawowy, zdrowotny trening kardio.

guma do żucia guma do żucia fot. Shutterstock

Żuj gumę

Ona nie tylko odświeży twój oddech (i zmieni pH jamy ustanej po jedzeniu)! Naukowcy przekonują, że żucie gumy zmniejsza uczucie stresu i niepokoju, a także poprawia koncentrację. Dowiedziono też, że żucie gumy zmniejsza depresję, reguluje ciśnienie krwi i pomaga kontrolować poziom cholesterolu.

. . fot. Shutterstock

Kochaj się

Seks obniża ciśnienie krwi, poprawia poczucie własnej wartości, łagodzi stres i uwalnia od napięć. Ułatwia też dobry sen, który jest jednym z warunków fizycznej i psychicznej regeneracji.

Więcej o: