Orzeźwiające kawy mrożone! Co zrobić, by nie tuczyły? [TRIKI + FIT PRZEPISY]

Latem chętnie sięgamy po mrożone kawy, które doskonale chłodzą w upalne dni. Niestety zazwyczaj są one bardzo kaloryczne, a wszystko przez dodatki - cukier, słodkie syropy czy bitą śmietanę. Mamy dla was triki, dzięki którym nie będziecie musieli z niej rezygnować. Zobaczcie, jak kaloryczną bombę zamienić w smaczny i orzeźwiający, ale lekki napój!
Unikaj mleka przed ślubem Unikaj mleka przed ślubem Fot. Shutterstock

Zrezygnuj ze śmietanki

Kawa sama w sobie ma niewiele kalorii -  w 100 g czarnej kawy bez cukru znajduje się jedynie 2 kcal. Kawa z mlekiem - to już 13,25 kcal, a najbardziej dietetyczna wersja kawy latte - 54 kcal.

Te wartości wydają się stosunkowe niskie, jeśli porównamy kawę parzoną ze świeżo mielonych ziaren z jej popularnymi zamiennikami - kawa rozpuszczana  to już 241 kcal, a kawa zbożowa - 342 kcal.

Z kolei kawa z bitą śmietaną i słodkim syropem przypomina deser niż kawę i może mieć nawet ponad 400 kcal, czyli więcej niż na przykład pełnoziarniste naleśniki z owocami.

Co zrobić, by kawa była bardziej fit i nie sprawiła, że na naszym brzuchu pojawi się oponka? Po pierwsze, warto zwrócić uwagę na mleko, którego dodajemy i jego kaloryczność. Najlepiej wybrać te z niską zawartością tłuszczu - zwykłe krowie 2% albo np. sojowe - w 250 ml znajdziemy około 100 kcal. Jeżeli zdecydujemy się na kokosowe - szklanka takiego mleka to już blisko 500 kcal!

Ile kalorii ma szklanka mleka?

- krowie 2%: 115 kcal

- krowie 3,2%: 145 kcal

- sojowe: 98 kcal

- migdałowe: 72 kcal

- kokosowe 467 kcal

- owsiane 115 kcal

- ryżowe: 161 kcal

Jeżeli chcemy, żeby mrożona kawa nie zaszkodziła naszej sylwetce zrezygnujmy ze wszelkiego rodzaju śmietanek i słodkiej bitej śmietany.

Zrezygnuj z białego cukru Zrezygnuj z białego cukru Shutterstock.com

Nie dodawaj białego cukru

Każda łyżeczka białego cukru to 20 pustych kalorii. Spożycie tych białych kryształków powoduje radykalny skok insuliny, chwilę przyjemności oraz odrobinę energii. Nie trwa to jednak długo, po kilkunastu chwilach poziom glukozy we krwi gwałtownie spada, pojawia się uczucie senności, znużenie, napady wilczego głodu, a po pewnym czasie nasza waga zaczyna wzrastać.

Co zamiast cukru?

100 g białego cukru to aż blisko 390 kalorii. Warto wybrać naturalne i zdrowsze zamienniki, których wartość energetyczna jest mniejsza, a ponadto korzystnie wpływają na nasze zdrowie i samopoczucie. Mamy 3 zdrowsze propozycje:

Stewia

Stewia, roślina pochodząca z Paragwaju, zawiera w swoich liściach substancje nawet kilkaset razy słodsze od cukru. Nie są one przyswajane przez nas, dlatego nie dostarczają żadnych kalorii i mają prawie zerowy indeks glikemiczny. Stewia jest dostępna m.in. w tabletkach i można ją stosować tak, jak inne słodziki. Idealnie nadaje się do ciepłych napojów, bardzo dobrze się rozpuszcza i nadaje napojowi słodkiego smaku. Jedna tabletka odpowiada jednej kostce czy łyżeczce cukru, a ma tylko ułamek kalorii (o,12 kcal).

Ksylitol

Ksylitol pozyskuje się w całkowicie naturalny sposób z kory brzozy, dlatego właśnie nazywany jest równie często cukrem brzozowym. Zastąpienie białego cukru ksylitolem to świetna propozycja dla osób dbających o linię, a także chorujących na cukrzycę. Okazuje się bowiem, iż dostarcza on do organizmu niemal o połowę mniej kalorii, a jego indeks glikemiczny kształtuje się na bardzo niskim poziomie. Dodatkowo spożywanie cukru brzozowego znacząco przyśpiesza proces przemiany materii, co bardzo docenią zwłaszcza wszyscy, którzy zmagają się z nadwagą. Ksylitol jest ponadto zalecany osobom przeprowadzającym detoks organizmu z zalegających toksyn.

Erytrytol

Erytrytol wyglądem przypomina cukier, jest natomiast nieco mniej słodki (ok. 70 proc. słodyczy charakteryzującej sacharozę). Jego kaloryczność jest bardzo niska, na 1 gram przypada ok. 0,3 kcal, dlatego powinien być oczywistym wyborem dla osób na diecie odchudzającej, które odczuwają ?głód? na słodki smak. Wartość kaloryczna produktów z udziałem erytrytolu zmniejsza się nawet o kilkadziesiąt procent. To nie wszystko - słodzić nim mogą również diabetycy. Słodzik ten nie wpływa bowiem na poziom insuliny i glukozy we krwi.

Dodawaj do swojej kawy rozgrzewające przyprawy. Dodawaj do swojej kawy rozgrzewające przyprawy. Pinterest

Dodawaj podkręcające metabolizm przyprawy

Do przygotowanej kawy warto dodawać odpowiednie korzenne przyprawy, które nie tylko poprawią smak napoju i dodadzą aromatu, ale przede wszystkim podkręcą spalanie tkanki tłuszczowej. Jakie najlepiej wybrać?

Cynamon

Ta przyprawa stabilizuje poziom insuliny w naszym organizmie. Jest to jeden z kluczowych hormonów, który odpowiada za metabolizm węglowodanów. Wystarczy jedna łyżeczka cynamonu dziennie spożywana regularnie jako dodatek do posiłków czy kawy, aby pomóc zmniejszyć apetyt na słodycze i zlikwiduje napady wilczego głodu.

Imbir

Imbir doskonale wspomaga spalanie tkanki tłuszczowej - dodając go do potraw lub napojów skutecznie podkręcamy nasz metabolizm. 3 wyjątkowe olejki eteryczne, które nadają mu oryginalny aromat (limonen, cytral, kamfen oraz borneol), wspomagają działanie rozgrzewające i poprawiają ukrwienie mózgu, dzięki czemu naturalnie wspomaga pamięć oraz koncentrację.

Kardamon

Jest to niezwykle aromatyczna przyprawa, która doda charakteru naszej kawie. Zawartość olejków eterycznych w tej przyprawie pobudza system pokarmowy do pracy, dzięki czemu wspomaga trawienie. Kardamon dodatkowo odtruwa organizm i pomaga zrzucić zbędne kilogramy!

Warto pić kawę! To sojusznik w walce o wymarzoną sylwetkę. Warto pić kawę! To sojusznik w walce o wymarzoną sylwetkę. Pinterest

Nie rezygnujmy z kawy

Nie powinniśmy rezygnować z picia kawy - ten fakt potwierdzają naukowcy. Wypijanie latem kawy mrożonej, odpowiednio przyrządzonej może nam przynieść wiele korzyści. Zobaczcie sami jakich!

1. Kawa zwalcza wolne rodniki

Zawiera antyoksydanty, czyli przeciwutleniacze. Tych drogocennych związków, które powstrzymują proces utleniania w komórkach, a przez to starzenie się tkanek, znajdziemy w małej czarnej całe mnóstwo. Zmniejszają one ryzyko wystąpienia wielu chorób. Filiżanka kawy zawiera więcej antyoksydantów niż szklanka soku z grejpfrutów, borówek amerykańskich, malin czy pomarańczy.

2. Kawa pomaga na zakwasy

Ból mięśni po ćwiczeniach dokucza znacznie mniej tym, którzy wypijają przynajmniej dwie filiżanki kawy dziennie. Kofeina blokuje receptory adenozyny, związku chemicznego wydzielającego się w odpowiedzi na stan zapalny. Dzięki temu poprawia wytrzymałość podczas wysiłku fizycznego i wzmaga odporność na ból. Przynosi większą ulgę niż tradycyjnie stosowane środki przeciwbólowe.

3. Kawa poprawia humor

Cząsteczka kofeiny wygląda bardzo podobnie jak adenozyna - związek chemiczny, który gromadzi się w mózgu, kiedy jesteśmy zmęczeni. Kofeina "podszywa się" pod adenozynę i blokuje w mózgu receptory, które są nastawione na wychwytywanie informacji: "Jestem zmęczony i mam wszystkiego dość". Dzięki temu czujemy się rześcy i gotowi z uśmiechem na ustach stawić czoło przeciwnościom dnia.

4. Kawa pomaga w odchudzaniu

Kofeina podkręca metabolizm i sprawia, że energia dostarczona w pożywieniu jest spalana i zamieniana na ciepło, a nie na tkankę tłuszczową.

5. Kawa wspomaga regenerację

Alkaloidy zawarte w kawie przyśpieszają odnawianie zapasów glikogenu - węglowodanu stanowiącego główne zapasy paliwowe dla mięśni. Glikogen wykorzystywany jest przede wszystkim podczas długotrwałego wysiłku. Kto pije kawę, łatwiej odnawia zapasy glikogenu i staje się wytrzymalszy.

Mrożona kawa kokosowa Mrożona kawa kokosowa Pinterest

Aromatyczne mrożone kawy - 3 fit przepisy

I Kokosowa kawa mrożona

Składniki:

- pół szklanki mleka 0,5 % tłuszczu

- filiżanka czarnej zaparzonej kawy (przestudzonej)

- 2 łyżki odtłuszczonego mleczka kokosowego

- laska wanilii

Przygotowanie:

Mleko wymieszaj ze stewią i dodaj nasionka wanilii. Zamroź w pojemniku na kostki lodu. Następnie kawę zblenduj z kostkami z mleka. 2 łyżki mleczka kokosowego ubij mikserem na piankę. Kawę przelej do szklanki i dodaj łyżeczkę spienionego mleczka kokosowego. Gotowe!

Mrożona kawa bananowaPinterest

II Mrożona kawa bananowa

Składniki:

- filiżanka przestudzonej zaparzonej kawy

- 1/2 banana

- 3/4 szklanki mleka o niskiej zawartości tłuszczu

- miód do smaku

Przygotowanie:

Zaparzoną kawę schładzamy w lodówce. W blenderze miksujemy schłodzoną kawę z połówką banana, dwiema kostkami lodu i łyżeczką miodu. Przelewamy do szklanki i odstawiamy na kilka minut. W tym czasie w blenderze przez kilka minut miksujemy mleko z kilkoma kostkami lodu. Przelewamy powoli do szklanki, dzięki czemu wytworzą się warstwy.

Picie mrożonej kawy skutecznie chłodzi organizm.Pinterest

III Kawa mrożona frappe
Składniki:
- filiżanka zaparzonej kawy
- 2 łyżeczki miodu lub ksylitol do smaku
- kostki lodu
- woda lub mleko
- korzenne przyprawy - najlepiej sprawdzi się cynamon
Przygotowanie:
Kawę, cynamon i miód (lub ksylitol) wsyp do shakera i zalej odrobiną wody, tak by przykryć składniki. Mocno wstrząsaj przez około 2 minuty. Przelej całość do wysokiej szklanki z kostkami lodu. Napój uzupełnij wodą lub mlekiem. Gotowe!

Więcej o:
Copyright © Agora SA