Dieta TLC - sposób na zdrowy styl życia

Dieta TLC czyli Therapeutic Lifestyle Change, polega na terapeutycznej zmianie stylu życia. Czy wiesz, że jest uznawana za jedną z najlepszych i najzdrowszych diet na świecie? Sprawdź dlaczego!
heart and stethoscope heart and stethoscope autorfotolia.pl

Dieta TLC stworzona z myślą o naszym drowiu

Dieta TLC została stworzona przez National Institutes of Heath. To instytucja, stanowiąca część amerykańskiego Departamentu Zdrowia i Usług Społecznych. Ich głównym zadaniem jest realizacja badań w zakresie zdrowia i ochrony życia. W związku z tym, zasadniczym celem diety TLC jest aspekt zdrowotny, w tym przypadku zmniejszenie ryzyka chorób serca i układu krążenia, przede wszystkim poprzez obniżenie poziomu cholesterolu we krwi.

ZOBACZ: dlaczego cierpisz na bezsenność

kanapki kanapki autorfotolia.pl

TLC to zmiana stylu życia

Nie jest to typowa dieta odchudzająca. Polega na ograniczeniu spożywania nasyconych kwasów tłuszczowych, a zwiększeniu spożycia produktów, które są bogate w węglowodany złożone, błonnik, witaminy, zdrowe mikro i makroelementy. To, co charakterystyczne dla diety TLC, to spożywanie dużej ilości warzyw i owoców, a także zbóż z pełnego przemiału (czyli produktów pełnoziarnistych). Oznacza to, że dieta będzie korzystna dla każdego, nie tylko dla osób chorych na serce. Jedyny wyjątek stanowić mogą osoby z niewydolnością nerek (dieta tych osób powinna być bardziej kaloryczna).

POZNAJ: witaminowe shoty

owoce owoce Fot. Shutterstock

Dieta TLC to bogactwo różnorodnych produktów

Dieta TLC nie jest monotonna. Pozwala na spożywanie różnorodnych produktów. Możemy podzielić je 5 podstawowych grup, takie jak:

Owoce należy ich spożywać, co najmniej 4 porcje dziennie. Podziel je na cały dzień. Możesz je spożywać jako przekąskę lub dodatek do posiłków. Polecane są: grejpfruty, banany, ananasy, brzoskwinie, pomarańczce, mandarynki, morele, winogrona, truskawki oraz suszone owoce, np. rodzynki.

SPRAWDŹ: sok pomarańczowy minimalizuje ryzyko raka

Dieting healthy salad and crackers Dieting healthy salad and crackers autorfotolia.pl

TLC - zwiększ ilość warzyw

Warzywa zaleca się spożywać od 3 do 5 porcji dziennie. Podobnie jak owoce, mogą stanowić przekąskę między posiłkami lub cześć większego dania. Pamiętaj, że aby zachować ich pełne wartości, należy jeść surowe lub gotowane na parze. Spośród warzyw, warto wybierać: pomidory, brukselkę, brokuły, kalafiora, marchew, kapustę, zielony groszek, szpinak oraz ziemniaki (również te słodkie czyli bataty).

ZOBACZ: jak przyrządzić dietetyczne sałatki

fresh bread fresh bread autorfotolia.pl

Dieta TLC bogata w produkty pełnoziarniste

Produkty pełnoziarniste należy dostarczać od 6 do 11 porcji dziennie. Jedną porcją może być: kromka chleba, pół szklanki ryżu czy płatków owsianych. Pamiętaj, że z uwagi na duże zapotrzebowanie na ziarna zbóż warto je ze sobą łączyć, np. zjedz chleb, który ma w swoim składzie płatki owsiane. Poleca się: brązowy ryż, ciemne makarony, pełnoziarniste pieczywo, kasze oraz płatki owsiane i zbożowe.

ZOBACZ: super przepisy na płatki owsiane

Dairy products Dairy products autorfotolia.pl

TLC - małe spożycie produktów mlecznych

Produkty mleczne mają najmniejszy udział w diecie TLC. Ich dzienne spożycie to maksymalnie 3 porcje. Może to być szklanka mleka lub jogurt. Wśród wartościowych produktów, wybieraj te o niskiej zawartości tłuszczów lub beztłuszczowe, takie jak: mleko, jogurty naturalne, twaróg, kefir czy maślankę.

SPRAWDŹ: mleko migdałowe alternatywą dla mleka krowiego

Protein. Protein. autorfotolia.pl

Dieta TLC - jedz chude mięso i ryby

Drób i ryby, należy spożywać do 150 g dziennie. Szczególnie istotne jest ich przygotowanie. W celu zachowania wartości odżywczych, produkty te powinny być gotowane, pieczone lub grillowane (unikaj smażenia). W przypadku drobiu wybieraj kurczaka oraz indyka. Natomiast spośród ryb zaleca się: dorsza, śledzia, makrelę, tuńczyka oraz łososia.

ZOBACZ: czy warto jeść wędzone ryby

Keep on running.  Full length side view of beautiful young woman in sports clothing running with a concrete wall in the background Keep on running. Full length side view of beautiful young woman in sports clothing running with a concrete wall in the background autorfotolia.pl

Dieta TLC - zacznij się ruszać!

Dieta TLC, która polega na zmianie stylu życia, nie opiera się jedynie na spożywaniu określonych produktów. Zaleca się również rzucenie palenia oraz rozpoczęcie aktywności fizycznej. Szybki marsz lub wolne biegi, poprawiające naszą sprawność, powinny być praktykowane przez większość dni tygodnia (a nawet codziennie!). Dzięki temu zmniejszamy ryzyko chorób serca oraz zachorowań na cukrzycę. Dla naszego organizmu będzie to dodatkowy zastrzyk energii i jednocześnie pozwoli utrzymać prawidłową wagę ciała.

SPRAWDŹ: ruch naprawdę odmładza

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.