Chudniemy zgodnie z grawitacją? Szczupłym jest zimno? 7 ciekawostek dietetycznych

Jeśli pilnujesz tego, co ląduje na twoim talerzu, ale ciągle nie możesz schudnąć może to dlatego, że ciągle wierzysz w mity dietetyczne. Zapytałyśmy ekspertów z All For Body: Wojtka Habało i Radka Kruczka o to, czy woda odchudza, o której jeść kolację i czy chudniemy zgodnie z grawitacją. Zobacz, co odpowiedzieli.
Jak dbać o włosy zimą Jak dbać o włosy zimą Pielęgnacja włosów zimą

Osobom szczupłym jest przeważnie zimno

rusz się

PRAWDA!

Jest to związane z wieloma procesami biochemicznymi w organizmie. Za produkcję ciepła w naszym ciele odpowiedzialne są mięśnie. Na pewno każdy wielokrotnie odczuł, że podczas chłodu jego mięśnie drżą mimowolnie i ciężko jest to opanować. Jest to naturalna reakcja naszego organizmu. Oznacza, że włókna mięśni pracują i wytwarzają ciepło. Gdyby nie to, prawdopodobnie doszłoby do hipotermii.

Ponadto nasza tkanka podskórna zbudowana jest głównie z luźniej tkanki łącznej, w której gromadzi się tłuszcz, chroniący organizm przed zbytnią utratą ciepła i będący zapasowym materiałem energetycznym.

Osoby szczupłe mają niewielki zapas tkanki tłuszczowej i dlatego jest im zimno. Jeśli  osoby szczupłe, dodatkowo w swojej diecie mają zaniżoną podaż białka, mogą częściej odczuwać chłód. Białko działa wysoko termogenicznie (zwiększa temperaturę ciała), przy jego braku jest nam chłodno.

Eksperci: dietetyk Wojtek Habało i trener oraz specjalista ds.żywienia Radek Kruczek z All For Body.

witaminy, odchudzanie witaminy, odchudzanie Fot. shutter

Chudniemy zgodnie z grawitacją

Przegląd najpopularniejszych diet odchudzających

MIT!

Odchudzanie to proces globalny, chudnie sie praktycznie równomiernie z całego ciała naraz. Na pewno nie jest tak, że chudnie nam najpierw twarz, a potem reszta ciała. Mimo tego odchudzanie zależy od genów. Jeśli ktoś ma tendencje do tycia w okolicach brzucha, to tam schudnie najwolniej. I jeżeli ktoś ma duża pupę i uda to też te obszary chudną wolniej.

Węglowodany pełnią bardzo ważną funkcję w organizmie. Węglowodany pełnią bardzo ważną funkcję w organizmie. Fot.shutterstock

Ograniczenie węglowodanów odchudza

5 mitów o węglowodanach

PRAWDA!

Ograniczenie węglowodanów (zwłaszcza prostych: słodyczy, ciastek,a także - o odpowiednich porach- owoców) to zdrowy sposób na odchudzanie.

Najlepiej ograniczyć węglowodany podczas śniadania. Jeśli nie będziemy spożywać płatków śniadaniowych, dżemów, owoców (zarówno świeżych, jak i suszonych), a zastąpimy je produktami białkowo-tłuszczowymi - dłużej utrzymamy organizm w fazie postu nocnego, dzięki czemu organizm cały czas będzie korzystał z zapasów tkanki tłuszczowej.

Węglowodany warto wprowadzić w II śniadaniu: możemy wtedy zjeść np. jogurt z owocami i orzechami. Do obiadu można spożyć węglowodany złożone: zdrowe kasze, brązowy ryż. Podwieczorek i kolacja mogą być posiłkami bialkowo-tłuszczowymi.

Woda a skuteczne odchudzanie Woda a skuteczne odchudzanie Fot. Kolaż kobieta.gazeta.pl

Woda tłumi uczucie głodu

Dlaczego warto zacząć dzień od szklanki wody?

PRAWDA/FAŁSZ

Woda tłumi uczucie głodu, choć nie zawiera kalorii. Jest tak dlatego, że mózg nie rozróżnia uczucia głodu i pragnienia. To powoduje, że często wydaje nam się, że jesteśmy głodni, a tak naprawdę chce nam się pić. Z zasady o wiele częściej chce nam się pić niż jeść. Pijąc wodę może nam się wydawać, że obniżamy uczucie głodu, a tak naprawdę gasimy pragnienie.

Ryby Ryby Fot. Shutterstock

Wszystkie ryby są korzystne dla organizmu

FAŁSZ!

Przykładem może być tuńczyk czy panga. Te ryby kumulują w sobie rtęć. Tuńczyk zawiera także dużo metali ciężkich, które kumulują się w organizmie. U osób otyłych rtęć kumuluje się w tkance tłuszczowej, więc gdy tracimy na wadze, rtęć uwalniana jest do organizmu co grozi zatruciem.

Jakie ryby wybierać? Radzi dietetyk

Tuńczyk z puszki raz na jakiś czas oczywiście nam nie zaszkodzi, ale jedzący często może powodować zatrucie przewlekłe małymi ilościami rtęci. To powoduje początkowo niespecyficzne objawy, takie jak ból głowy i kończyn, osłabienie. W późniejszym czasie dochodzi do zapaleń błon śluzowych przewodu pokarmowego, wypadania zębów i wystąpienia charakterystycznego niebiesko-fioletowego rąbka na dziąsłach. Obserwuje się też zaburzenia snu, upośledzenie koncentracji, zaburzenia pamięci, zmiany w osobowości. Później pojawiają się drżenia rąk i nóg, niezborność chodu. Charakterystycznym objawem jest zmiana charakteru pisma na tzw. "drżące pismo". W zatruciu przewlekłym również obserwuje się uszkodzenie nerek.

Produkty light, często zawierają bardzo często więcej cukru niż pełnotłuszczowy produkt. Produkty light, często zawierają bardzo często więcej cukru niż pełnotłuszczowy produkt. Fot. shutterstock.com

Żeby schudnąć, trzeba wybierać produkty light

8 największych pułapek dietetycznych

MIT!

Produkty light faktycznie mają mniej tłuszczu, ale za to tyle samo cukru lub nawet więcej niż normalne produkty. Usunięcie tłuszczu z produktu wymaga od producentów dodania innych składników - takich które zrekompensują smak i sprawią, że produkt będzie miał teksturę podobną do wersji standardowej.

Np. w czekoladach light kosztem mniejszej ilości cukru, dodano więcej tłuszczu. W efekcie jej kaloryczność jest prawie identyczna jak wyrobu tradycyjnego. Dietetyczne płatki śniadaniowe, bez cukru, nie zawierają dużo mniej energii niż te tradycyjne, powszechnie uznawane na wysoko słodzone. Cukier jest w nich ukryty pod różnymi nazwami (syrop glukozo-fruktozowy, ekstrakt słodowy jęczmienny, syrop cukru brązowego, owoce kandyzowane), niekoniecznie znanymi dla przeciętnego konsumenta.

Kolacja Kolacja Fot. Karolina/Maciej Szaciłło

Ostatni posiłek powinno się zjeść do 18

MIT!

Warto dać organizmowi przerwę przed snem. Ostatni posiłek powinno się zjeść 2-3 godziny przed snem, niezbyt duży, najlepiej żeby był białkowo-tłuszczowy z warzywami. Wspomaga to nam dobry sen, natomiast jeśli chodzi o odchudzanie nie ma to większego znaczenia. Liczy się pula kalorii zjedzonych podczas całego dnia.

Więcej o: