Doskonałe źródło białka i bogactwo kwasów omega, a rzadko gości w naszej kuchni

Konopie możemy zaliczyć do superfoods, ze względu na idealną proporcję kwasów omega-6 do omega-3 oraz zawartość 10 aminokwasów, co sprawia, że są doskonałym źródłem białka. Oprócz tego nasiona konopi to bogactwo witamin i składników mineralnych. Sprawdź, dlaczego warto włączyć nasiona konopi do diety.
Konopie siewne Konopie siewne www.google.pl/imgres

Doskonałe źródło białka i bogactwo kwasów omega, a rzadko gości w naszej kuchni

Konopie możemy zaliczyć do superfoods, ze względu na idealną proporcję kwasów omega-6 do omega-3 oraz zawartość 10 aminokwasów, co sprawia, że są doskonałym źródłem białka. Oprócz tego nasiona konopi to bogactwo witamin i składników mineralnych. Sprawdź, dlaczego warto włączyć nasiona konopi do diety.

Nie należy mylić konopi siewnych z konopiami indyjskimi, w których jest 10 proc. THC. W konopiach siewnych THC jest zawsze nie więcej niż 0,2 proc. Nasiona konopi są bezpieczne, a do tego zdrowe i smaczne - mają lekko orzechowy smak zbliżony do orzeszków piniowych lub ziaren słonecznika. Mogą być doskonałym zamiennikiem dla osób uczulonych na orzechy. Warto włączyć do diety zarówno nasiona jak i olej konopny. 

dlaczego warto dlaczego warto www.google.pl/imgres

Właściwości konopi

Konopie są źródłem odżywczego, pełnowartościowego białka, które jest porównywalne z białkiem zwierzęcym, a do tego nie wzdyma, tak jak białko soi. Stanowi ono około 35 proc. ziarna. 75 proc. to olej, który jest kolejnym ważnym powodem, dla którego warto jeść te nasiona. Olej jest źródłem niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych w idealnej proporcji kwasów omega-3 do omega-6 - 3:1. Pod tym względem porównywane są do siemienia lnianego, który również ma duże nasycenie kwasów omega-3 (w proporcji 4:1). Do tego konopie mają naturalną witaminę E, czyli tokoferol, przeciwutleniacz, który chroni kwasy tłuszczowe przed utlenianiem, czyli "starzeniem się". Nasiona poprawiają także profil lipidowy krwi. Zmniejszają ryzyko występowania miażdżycy, udarów, zawałów serca, powstawania zakrzepów, zaburzeń rytmu serca, regulują poziom cholesterolu i obniżają ciśnienie krwi. Są źródłem błonnika, nierozpuszczalnego, powodują że lepiej trawimy, a żelazo, wapń, cynk, fosfor i magnez wpływają na wygląd skóry, włosów, paznokci.

właściwości właściwości www.google.pl/imgres

Dlaczego warto je jeść?

Jest jeszcze jeden ważny powód, dla którego warto włączyć konopie do diety. Wraz z popularnością nasion konopi i oleju z nich wyrabianego, powrócił temat układ endokannabinoidowego, mowa tu o "wewnętrznym układzie konopnym". Wielu naukowców nazywa układ endokannabinoidowy "metaukładem" biorącym udział w synchronizacji współpracy innych układów w ciele człowieka. Receptory tego układu znajdują się m.in. w mózgu, mięśniach szkieletowych, wątrobie, jamie brzusznej, okolicach narządów płciowych i układzie immunologicznym. Bierze on udział w wielu procesach zachodzących w ludzkim ciele regulując m.in. apetyt, ciśnienie tętnicze, gospodarkę hormonalną, metabolizm, jak również ?odczuwanie emocji, nastroju, motywacji do działania lub stresu.

jak jeść konpie jak jeść konpie www.google.pl/imgres

Jak jeść konopie?

Jak jeść nasiona konopi? Najlepiej smakują uprażone na suchej patelni, a następnie świeżo zmielone. Mieląc samodzielnie ziarna konopi tuż przed spożyciem, zawsze masz pewność, że zachowują wysokie właściwości odżywcze. Zmielone nasiona konopi możesz dodać do jogurtu, owsianki i musli. Możesz je także zblendować wraz jogurtem i ulubionymi owocami, aby stworzyć pyszny koktajl. Zmielone nasiona konopi to także znakomita posypka do deserów, sałatek, kasz i makaronów. Urozmaicą smak i podwyższą wartość odżywczą domowych wypieków: ciast, ciastek i chleba. Niełuskane nasiona konopi siewnej to smakowity i pełnowartościowy składnik prawidłowej diety! 

W sklepach znajdziemy prażone nasiona konopne, ale im bardziej produkt poddany obróbce termicznej, tym mniej ma składników odżywczych. Są nasiona łuskane i niełuskane - tutaj także podobna zasada - im mniej przetworzone, tym lepsze. 

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.