Dopadł cię efekt jojo? Oto 5 najgorszych rzeczy, które możesz zrobić w tej sytuacji

Twoja waga zaczyna cię niepokoić? Nie wpadaj w panikę! Zanim zdecydujesz się na radykalne kroki, zobacz, czego powinnaś się wystrzegać, by zdrowo i przede wszystkim - skutecznie - wrócić do dawnej wagi.

Wystrzegajmy się radykalnych kroków

Większość z nas zdaje sobie sprawę z tego jak powinien wyglądać przyjazny dla zdrowia rozkład dnia: racjonalna dieta, więcej aktywności fizycznej. Narastające problemy z nadwagą i to u coraz młodszych osób, nie biorą się jednak znikąd.

Co zrobić, żeby nie popełniać błędów, które negatywnie wpływają na naszą kondycję fizyczną i psychiczną?

Przede wszystkim wystrzegajmy się radykalnych kroków i chaosu żywieniowego. Zamiast szybkich, wątpliwie skutecznych efektów, spróbujmy osiągnąć długotrwały efekt m.in. poprzez zmianę swoich nawyków. Nie tylko tych żywieniowych, również tych dotyczących zwiększenia "dawki" codziennej aktywności fizycznej.

Współcześnie, w ciągłym pośpiechu, osiągnięcie takiego stanu nie jest łatwe, ale też nie jest niemożliwe. Warto spróbować. Szczególnie, że w miarę zmieniania stylu życia na zdrowszy, oczyszczający się z toksyn organizm, wesprze nas nową energią, jaka pojawi się po zwalczeniu różnego rodzaju nałogów. Nie chodzi tu tylko o nadmierne spożywanie alkoholu, palenie papierosów, ale również picie dużej ilości kawy, czarnej herbaty, zbyt częste raczenie się fast foodami i inną wysoko przetworzoną, pełną niezdrowych tłuszczów nasyconych i substancji słodzących, żywnością.

Regularność, motywacja i czas pomogą nam wytrwać w nowych postanowieniach i nie wracać do starych przyzwyczajeń. Nawet wtedy, gdy pojawią się sytuacje, które kiedyś prowokowały do sięgnięcia po używki. Zanim osiągniemy taki stan, warto zwrócić uwagę na kilka czynników, które zazwyczaj stwarzają największe problemy osobom chcącym skutecznie schudnąć.

. . www.fotolia.pl

1. Diety cud

Do tej kategorii można zaliczyć niemal wszystkie modne diety, które dają spektakularne, ale krótkotrwałe efekty, a na dodatek sieją spustoszenie w organizmie. Czy ktoś jeszcze dziś pamięta o diecie Dukana, bijącej absolutne rekordy popularności kilka lat temu? Albo o diecie kapuścianej, czy kopenhaskiej? Tego rodzaju diety, drastycznie eliminujące różne, niezbędne dla organizmu składniki pokarmowe, pojawiają się dość często. Zachowajmy zdrowy rozsądek i nie łudźmy się, że efekty tego rodzaju odchudzania utrzymają się dłuższy czas.

Nie warto się męczyć, stosując drakońską dietę, która przyniesie jedynie krótkotrwały efekt. Lepiej wprowadzić na stałe zdrowe nawyki żywieniowe - regularne posiłki, dużo warzyw i owoców na talerzu, korzystanie ze zdrowych i nieprzetworzonych produktów.

wchodzenie po schodach wchodzenie po schodach www.milionkobiet.pl

2. Zbyt dynamiczne treningi

Jeśli do tej pory większość wolnego czasu spędzałaś sprzed telewizorem lub komputerem, możesz być pewna, że w jednej chwili nie staniesz się sportowcem-wyczynowcem. Zbyt intensywny i zbyt długi trening może przynieść więcej szkód niż korzyści.

Zacznij od długich spacerów. Zrezygnuj z korzystania z windy, zostaw samochód w garażu, przesiądź się na rower. Jeśli jeździsz autobusem, zawsze wysiadaj przystanek wcześniej i przejdź pozostałą drogę pieszo.

Pamiętaj, że suma małych zmian może dać wielki efekt. To proste i skuteczne sposoby na wejście na wyższy stopień sportowego wtajemniczenia. Potraktuj je jako zdrową rozgrzewkę!

3. Asceza, czyli głodzenie się

Być może asceza jest odpowiednią postawą duchową dla niektórych, z pewnością jednak (szczególnie na dłuższą metę) nie sprzyja dostarczeniu organizmowi zdrowej energii, niezbędnej również wtedy, gdy liczymy kalorie. Zbyt rygorystyczne racjonowanie sobie żywności nie doprowadzi do szybszego spadku wagi - pozbędziemy się głównie wody.

Głodzenie się może przynieś efekty przeciwne do zamierzonych - organizm w obliczu zagrożenia stara się magazynować substancje odżywcze, a to nie sprzyja gubieniu kilogramów. Aby schudnąć, musimy jeść racjonalnie - najlepiej pięć niewielkich i pełnowartościowych posiłków dziennie.

Skuteczna jest tylko dieta zróżnicowana i odpowiednio zbilansowana. Jeśli nie jesteśmy w stanie obejść się bez słodyczy, przestawmy się na ich zdrowsze zamienniki (np. budyń jaglany słodzony miodem, czy domowy batonik z orzechów, płatków owsianych i suszonych owoców). Tak odżywiany organizm odwdzięczy się nam sporą dawką energii do działania. 

detoks detoks 123rf.com

4. Detoks stosowany w celu szybkiego pozbycia się nadwagi

Szczególnie ryzykowny może być dłuższy niż trwający kilka dni radykalny post, bazujący np. jedynie na płynach (woda + soki warzywne). Co prawda, stosując taki detoks, chudniemy szybko, ale mamy też zdecydowanie mniej energii, co może nas skutecznie zniechęcić do dalszego odchudzania. Po drugie - zwalnia nasz metabolizm, co wpływa negatywnie na odpowiednie i zdrowe tempo odchudzania.

Zamiast radykalnego detoksu, spróbuj jego lżejszej, umiarkowanej wersji. Zacznij od wyeliminowania kawy, słodyczy, czy wysoko przetworzonych produktów. Zmniejsz również ilość soli w diecie (nie tylko podwyższa ciśnienie, ale również przyczynia się do zatrzymywania wody w organizmie).

. . shutterstock.com

5. Niecierpliwość

Odchudzanie wymaga czasu. Oczekując natychmiastowych rezultatów, możemy skutecznie zniechęcić się do całego procesu zrzucania nadprogramowych kilogramów.

Jeśli chcemy sprawdzać swoją wagę, nie róbmy tego codziennie. Aby ocenić skuteczność podjętych kroków, wprowadźmy także i w tym zakresie pewną dyscyplinę. Zdrowe odchudzanie oznacza gubienie ok. 0,5-1 kilograma na tydzień i tak też - średnio co 7 dni - sprawdzajmy, czy chudniemy tak, jak powinniśmy. Bez zbędnego pośpiechu, za to efektywnie.

Sprawdź: wygodnadieta.pl

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.