Czy ocet jabłkowy odchudza?

Ostatnio głośno jest o piciu octu jabłkowego, który ma pomóc zrzucić kilogramy. Czy taka kuracja jest bezpieczna i czy w ogóle działa?
Ocet jabłkowy Ocet jabłkowy Shutterstock

Ocet jabłkowy stosowany jest od setek lat

Artykuł pochodzi z magazynu Tylko Zdrowie. Do kupienia w środy z Gazetą Wyborczą.

Tylko Zdrowie

Ocet jabłkowy jest roztworem kwasu octowego. Powstaje w wyniku fermentacji octowej alkoholu - jabłka fermentują pod wpływem bakterii. Naturalny ocet powinien mieć odpowiednią barwę - złoto-bursztynową i zapach - muszą w nim być wyczuwalne jabłka. W jego składzie nie powinno być konserwantów, bo sam w sobie jest konserwantem.

Ocet stosowany jest od setek lat. Ponad dwa tysiące lat temu, za czasów Hipokratesa, był używany jako substancja bakteriobójcza do oczyszczania ran oraz jako antybiotyk. Starożytni Rzymianie pili ocet po obfitych i tłustych posiłkach, żeby poprawić trawienie. Podobno to właśnie dzięki niemu Kleopatra zachowała szczupłą sylwetkę.

Później - w połączeniu z miodem - uznawany był za miksturę dodającą siły i odpowiadającą za tężyznę fizyczną amerykańskich rolników oraz chroniącą ich bydło przed chorobami.

Zobacz: Kombucha, ocet jabłkowy, jagody acai, cytryna - sposoby na oczyszczanie organizmu

Ocet jabłkowy działa bakteriobójczo i jest dobrym konserwantem

Hipokrates miał po części rację. Ocet jest dobrym konserwantem, zapobiega namnażaniu się bakterii, m.in. Escherichia coli i dlatego może chronić żywność przed psuciem. Nieznaczne dane pochodzące z badań na zwierzętach mówią o tym, że ocet działa bakteriobójczo także na organizm, ale nie potwierdzono naukowo, że u ludzi jest tak samo.

Jedyne większe badania potwierdzają pozytywne efekty po zastosowaniu octu jabłkowego u osób z cukrzycą typu II. Dzięki obecnemu w nim kwasowi octowemu poprawia się wrażliwość komórek na insulinę, czyli mechanizm, który jest upośledzony u osób z insulinoopornością i cukrzycą typu II. Badania pokazały, że spożywanie na czczo i przed snem dwóch łyżek octu jabłkowego, rozcieńczonego z wodą, obniża o 4 proc. glikemię, czyli stężenie glukozy we krwi.

Zobacz: Odchudziliśmy popularne dania. Spaghetti z cukinii, omlet z mąki cieciorkowej [4 FIT PRZEPISY]

. . .

Ocet jabłkowy obniża poziom cholesterolu

Ocet jabłkowy, dzięki zawartości kwasu chlorogenowego, może obniżać poziom cholesterolu. Ale i w tym wypadku możemy się opierać tylko na badaniach na zwierzętach, które pokazują w mechanizmie biochemicznym, że kwas chlorogenowy zapobiega utlenianiu się złego cholesterolu LDL. Nie ma badań, że ten kwas u ludzi także obniża ten poziom, ale jako dodatek do zdrowej diety nam nie zaszkodzi. Tym bardziej że jest silnym przeciwutleniaczem, występującym także np. w zielonych owocach kawowca, karczochach, pokrzywie, yerba mate oraz w suszonych śliwkach, i są opinie, że pomaga schudnąć.

Zobacz: Jak rozpoznać ekologiczną żywność. Czym się różni bio od organic?

Ocet jabłkowy działa bakteriobójczo. Ocet jabłkowy działa bakteriobójczo. Fot. 123RF

Ocet jabłkowy jest niskokaloryczny, ale nie przyspiesza metabolizmu

Podsumowując - nie można upatrywać w occie dużych właściwości zdrowotnych, bo jest to dodatek do przygotowywania mięs, sosów.

W eksperymentalnych metodach odchudzających jest polecany jako napój spalający tłuszcz. Czy ocet jabłkowy odchudza?

Nie, chyba że zastąpimy nim olej w sosie do sałatki. Jest niskokaloryczny, więc pomaga schudnąć. 100 gramów oleju, około pięciu łyżek, to prawie 900 kcal., tyle samo octu to tylko 50 kcal.

Kuracja odchudzająca z octem jabłkowym nie wyrządzi nam krzywdy. Pamiętajmy tylko o tym, że ocet musi być w odpowiednim rozcieńczeniu, żeby nie podrażniał błony śluzowej żołądka - polecana proporcja to łyżka octu na szklankę wody. Zaleca się wypijanie trzech szklanek dziennie przed głównymi posiłkami.

Osoby, które stosowały taką kurację, mówią, że dzięki niej zjadają mniejszy posiłek i mają po nim większe uczucie sytości, ale tak samo zadziała sama woda, która po prostu wypełni żołądek. Są badania, które pokazują, że po takiej 12-tygodniowej kuracji badani byli lżejsi o kilogram, czyli to nie jest spektakularny efekt.

Wbrew powszechnemu przekonaniu, ocet nie przyspiesza metabolizmu ani nie oczyszcza. Takie opinie podyktowane są rzekomą obecnością w nim błonnika czy raczej pektyn, które są frakcją błonnika.

Zobacz: Co piszą na opakowaniach? Czytamy etykiety [CZĘŚĆ 1.]

. . .

Ocet jabłkowy - sam nas nie odchudzi

Nie spodziewajmy się efektów po stosowaniu tylko octu. Może działać wspomagająco w chudnięciu, może nawet bardziej od strony psychologicznej, ale żeby zobaczyć efekty, trzeba całej gamy zmian w diecie, stylu życia.

Ocet ma niewiele składników odżywczych. Zawiera śladowe ilości żelaza, sodu oraz witaminy C.

Wyróżnia się natomiast wysoką zawartością potasu, bo ma go 53 mg/100 g. Można uznać to za atut, bo potas działa korzystnie na układ sercowo-naczyniowy i nadciśnienie.

Ocet jabłkowy nie jest polecany osobom, które mają chory żołądek, refluks żołądkowy i zapalenie błony śluzowej przełyku, bo podrażnia układ pokarmowy. Podobnie jak wypijanie octu nierozcieńczonego - za duża koncentracja może powodować nadżerki i rozwój choroby refluksowo-żołądkowej.

Zobacz: Kalafior. Zrobisz z niego tartę, chleb, a nawet... pizzę! [5 PRZEPISÓW]

Ocet jabłkowy - jak go przygotować?

Musimy wybrać bardzo dojrzałe jabłka, bo w takich będzie odpowiednia ilość cukru.

Kroimy 1,5 kg jabłek - najlepiej różnych odmian, np. papierówek, antonówek. Następnie przekładamy do szklanego, szerokiego słoja i zalewamy 1,5 litra letniej wody wymieszanej z cukrem lub miodem. Naczynie odstawiamy w ciemne i niezbyt ciepłe miejsce. Po miesiącu, kiedy płyn będzie już kwaśny, a zamiast smaku drożdży wyczujemy smak jabłek - przelewamy płyn przez gazę do butelek. Żeby ocet nie spleśniał, słój i butelki powinny być wyparzone, a jabłka - niepryskane chemikaliami. Taki ocet domowy będzie bardziej bio niż ten kupiony w sklepie.

Zobacz: Dlaczego warto jeść jabłka

Więcej o:
Copyright © Agora SA