Zobacz, co się dzieje z twoim organizmem, gdy się przejadasz

Senność, zgaga, problemy trawienne - to tylko niektóre skutki przejadania się. Długie i obfite uczty są wyzwaniem dla naszego żołądka, który czasami nie radzi sobie z ilością przyjmowanego jedzenia. Zobacz, co się dzieje z twoim organizmem, gdy zjadasz za dużo i jak sobie z tym poradzić.
Senność i brak energii Senność i brak energii www.yourbodychanging.com

Spadek energii i senność

Często możemy zauważyć, że po obfitym posiłku dopada nas senność i brakuje nam siły. Naukowcy z University of Manchester odkryli, że nasze komórki w mózgu, odpowiedzialne za trzymanie nas w stanie gotowości do działania, po jedzeniu wyłączają się. Drzemka po jedzeniu jest jednak najgorszą rzeczą, jaką możemy zrobić - prowadzi do odkładania się w naszym ciele tłuszczu, a w dalszej konsekwencji - do kilku dodatkowych kilogramów. Najlepszym rozwiązaniem jest wybranie się na spacer i regularne picie wody. Odpowiednie nawodnienie przeciwdziała senności i napędza nasz metabolizm. Pomoże też zapobiec nudnościom i bólom głowy.

Po obfitym posiłku wzrasta nasze ciśnienie. Po obfitym posiłku wzrasta nasze ciśnienie. www.samaa.tv

Wzrost ciśnienia tętniczego, wyrzuty sumienia

Po każdym dużym posiłku w naszym ciele wydziela się norepinefryna, czyli hormon, który jest odpowiedzialny za wzrost naszego ciśnienia krwi. Prowadzone przez lata badania dowiodły, że zawały serca zdarzają się bardzo często właśnie po wielkim ucztowaniu. Ponadto pogarsza się nasze samopoczucie, spowodowane między innymi wyrzutami sumienia. Wzrasta poziom cukru we krwi, cholesterolu i trójglicerydów.

Główną przyczyną zgagi jest przejadanie się. Główną przyczyną zgagi jest przejadanie się. www.fitday.com

Dokuczliwa zgaga

Główną przyczyną zgagi jest jedzenie zbyt dużych porcji, czyli po prostu przejadanie się. Prowadzi ono do cofnięcia się kwasów żołądkowych do przełyku, co skutkuje uczuciem pieczenia i palenia. Jeżeli często dokucza nam zgaga, powinniśmy zastanowić się nad wielkością posiłków, jakie zjadamy i starać się ograniczyć ich wielkość. Lepiej jeść częściej, za to mniejsze porcje. Kiedy uciążliwa zgaga nas już dopadnie, warto sięgnąć po leki zobojętniające, które dostaniemy w aptece. Istnieje też skuteczny domowy sposób, na tą dolegliwość. Wystarczy wypić szklankę wody z rozpuszczoną łyżeczką sody oczyszczonej.

Zbyt duże porcje zjadanego jedzenia prowadzą do uczucia ciężkości. Zbyt duże porcje zjadanego jedzenia prowadzą do uczucia ciężkości. www.aoquadrado.catracalivre.com.br

Uczucie ciężkości

Duże ilości jedzenia, zwłaszcza tłustego, obciążają naszą trzustkę i wątrobę. Jesteśmy wtedy ociężali i czujemy nieprzyjemny ucisk w okolicach wątroby. Jedynym sposobem, by temu zapobiec jest zjadanie mniejszych porcji i unikanie kawy i alkoholu. Częste przejadanie się może doprowadzić do otłuszczenia naszej wątroby i sprzyja m.in.: wystąpieniu zakrzepicy żylnej.

Daj swojemu żołądkowi odpocząć. Daj swojemu żołądkowi odpocząć. .

Jak sobie pomóc?

Jesteśmy tylko ludźmi, a święta i związane z nimi ucztowanie przy stole nie sprzyjają poskramianiu naszego apetytu. Często wygrywa łakomstwo, a nie zdrowy rozsądek, przez co cierpi nasz organizm, który nie jest w stanie przetrawić wszystkiego na raz.

Istnieją jednak sposoby, by sobie pomóc. Oto one:

1. Daj żołądkowi odpocząć. Wystarczy, że wykluczymy potrawy ciężkostrawne, tłuste, smażone oraz te z dużą ilością cukru.

2. Nawadniaj organizm. Czysta woda mineralna, napary z mięty czy rumianku, przyniosą nam ulgę i pomogą w oczyszczaniu organizmu ze szkodliwych produktów przemiany materii oraz wspomogą metabolizm.

3. Napraw florę bakteryjną układu pokarmowego. Pomogą ci w tym jogurty naturalne, zwłaszcza probiotyczne, zawierające szczepy bakterii probiotycznych, które odnawiają korzystną florę jelit.

Świeże zioła, mniejsze porcje i aktywność fizyczna pomogą ci zapobiegać problemom z trawieniem. Świeże zioła, mniejsze porcje i aktywność fizyczna pomogą ci zapobiegać problemom z trawieniem. .

Lepiej zapobiegać

Zamiast zmagać się ze skutkami przejedzenia, lepiej im zapobiegać.

1. Nie rzucaj się łakomie na jedzenie. Nawet, chcesz wszystkiego spróbować, pamiętaj by nałożyć sobie odrobinę.

2. Unikaj ciężkostrawnych, tłustych, smażonych potraw oraz słodkich deserów.

3. Wybieraj chude mięso, ryby, warzywa i owoce.

4. Wzbogacaj potrawy w zioła ułatwiające trawienie - bazylię, kminek, rozmaryn.

5. Postaw na aktywność fizyczną.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.