Walczysz z bezsennością? Spróbuj ćwiczeń!

Wiele osób cierpi na problemy związanie ze snem. Przyczyn może być bardzo wiele. Jest jednak kilka sposobów, które mogą pomóc w walce z uciążliwą dolegliwością. Jednym z nich są odpowiednie ćwiczenia.

Z medycznego punktu widzenia bezsennością nazywamy trudności z zasypianiem i mimowolne skrócenie długości snu, prowadzące do obniżenia sprawności organizmu w ciągu dnia. Już około 5 rano, nawet podczas snu nasze ciało zaczyna się aktywizować. Przez cały dzień spożywa całe pokłady energii. Pracuje przez cały czas. Musi mieć czas, by się zregenerować i nabrać nowych sił. A najlepszą do tego porą jest noc. Nic tak nie wzmacnia człowieka jak dobry, zdrowy sen.

Niektórzy jednak mają z tym duże kłopoty. Według statystyk jedna piąta społeczeństwa cierpi z powodu zaburzeń snu. Odpowiednio dobrany trening może pomóc w walce z bezsennością.

Kiedy ćwiczyć?
Ważny w tym przypadku jest wybór odpowiedniej pory dnia. Specjaliści zalecają trening w godzinach popołudniowych. Nie powinno się ćwiczyć późnym wieczorem, lub tuż przed snem., bo każdy trening stymuluje ciało, podnosząc jego temperaturę. Może upłynąć sporo czasu zanim mięśnie "ostygną", a układ krążenia powróci po intensywnym treningu do swej regularnej pracy. Możesz uzyskać wręcz przeciwny skutek. Oczywiście znalezienie najodpowiedniejszej pory dla może zająć trochę czasu, ponieważ jest to sprawa bardzo indywidualna. Jeśli na przykład jesteś rannym ptaszkiem - możesz wstać nieco wcześniej i iść pobiegać. Może dla ciebie poranny trening okaże się zbawiennym sposobem na błogi sen w nocy?!

Jak ćwiczyć?
Wieczór to najlepszy czas na ćwiczenia wyciszające. Idealnie nadaje się do tego joga, pilates, tai chi, pływanie (spokojne), czy po prostu rozciąganie, które pomogą rozładować napięcie zebrane w ciele podczas całego dnia.

- Joga ma ogromny wpływ na układ nerwowy, w szczególności na mózg. Podczas ćwiczeń korzysta się z technik oddychania, a odpowiednie pozycje (asany), powodują wzrost krążenia krwi w mózgu, co może zapewnić regularny i spokojny sen. Regularna praktyka jogi pozwala uwolnić się od stresu i napięcia obecnego w ciele.

- Tai Chi z kolei to połączenie ruchu z odpowiednim oddychaniem. Został stworzony przez starożytnych chińskich mnichów. Ruchy są dokładne i powolne. Jest też dobrym rozwiązaniem dla osób, które cierpią na bóle stawów lub nie są w stanie wykonywać ćwiczeń aerobowych. Fakt, że Tai Chi skutecznie pomaga w walce z bezsennością potwierdzają badania naukowe.

Oprócz sprawdzonych i gotowych form aktywności, powinniśmy wybierać trening, który pozwoli aktywnie korzystać z nóg. Zmęczenie uzyskane, dzięki mięśniom nóg działa jak środek uspokajający. Ćwiczenia aerobowe takie jak bieganie, pływanie, jazda na rowerze, skakanka, taniec, jazda na rowerze stacjonarnym, jogging i chodzenie są najlepsze do walki z bezsennością. Łagodny trening trwający piętnaście do dwudziestu minut dziennie, cztery dni w tygodniu, wystarczy, by odczuć korzyści, także te związane z lepszą jakością snu.

Zawsze warto ćwiczyć regularnie. Jakość snu osób trenujących jest znacznie lepsza. Szybciej zasypiają, a przejście do fazy REM jest płynne. Sen jest regularny i mocniejszy. Zwiększenie aktywności fizycznej może także pomóc uporać się ze stresem w codziennnym życiu. Stymulowanie ciała w ciągu dnia zapewnia spokojny sen w nocy. Tu należy jednak uważać, bo jak na ironię, za dużo ćwiczeń, może sen zakłócać. Jeśli dopiero rozpoczynasz swoją przygodę ze sportem - zacznij od rozsądnego tempa i odpowiedniego dla siebie poziomu intensywności.

Podsumowując: Liczne badania wskazują, że istnieje bezpośredni związek między ćwiczeniami i psychicznym i fizycznym samopoczuciem. Dzieje się tak dlatego, że systematyczne treningi zmieniają chemię naszego mózgu. Pod koniec dnia, warto postawić na spacer lub mniej żywiołowy taniec przy przyjemnej muzyce.

Dołącz do nas na Facebooku