Fakty i mity o bólach krzyża

Ostry strzał bólu, albo dręczący, przewlekły dyskomfort - bóle krzyża mają różną postać i prędzej czy później dopadną osiem na dziesięć osób. Czy wiesz jak sobie z nimi radzić?

Mit: Żeby zapobiegać bólom krzyża zawsze trzeba siedzieć z wyprostowanym kręgosłupem.
Jasne, że garbienie się nie służy plecom, ale spędzanie wielu godzin w pozycji siedzącej z wyprostowanym jak struna kręgosłupem też nie jest dobrym pomysłem. Pozycja siedząca jest dla pleców najgorszą z możliwych. Plecy "wolą" chodzić lub stać. Dlatego gdy tylko możesz, pracuj na stojąco, albo jak najczęściej wstawaj od biurka i rób parę kroków. Pracując na siedząco, raz na jakiś czas odchylaj plecy do tyłu, opierając je o oparcie i pozwalając im się nieco zaokrąglić. To pozycja wyglądająca na niedbałą, ale pozwala plecom odpocząć.

Mit: Dźwiganie ciężkich przedmiotów zaszkodzi plecom.
Większe znaczenie ma to jak dźwigasz, a nie ile. Oczywiście nie powinieneś dźwigać przedmiotów dla ciebie zbyt ciężkich, ale nie każdy musi taki właśnie być. Dźwigaj siłą mięśni nóg, a nie pleców. W tym celu trzeba zrobić przysiad, chwycić przedmiot i trzymając go jak najbliżej tułowia, wyprostować kolana i biodra, wracając do pozycji stojącej. Podczas tej operacji plecy powinny być wyprostowane. Podnoszenie drobnych przedmiotów z podłogi najlepiej jest robić poprzez skłon prostego tułowia i uniesienie jednej nogi w tył. W czasie dźwigania należy unikać ruchów skrętnych - połączenie rotacji (skrętu) kręgosłupa z jego pochyleniem do przodu to najprostsza droga do kontuzji pleców. Gdy siedzisz i coś ci upadnie, zamiast nie odrywając pośladków od siedziska wyginać się na boki, wstań z krzesła i podnieś zgubę.

Mit: Bóle krzyża to zawsze wynik kontuzji.
Plecy mogą boleć z różnych przyczyn: degeneracja krążka międzykręgowego, kontuzje, choroba, infekcja i inne... Bóle krzyża mogą też mieć niewiadome pochodzenie.

Mit: Gdy bolą plecy trzeba położyć się do łóżka i poczekać aż ból minie.
Kontuzje pleców (np. stan ostry dyskopatii) wymagają leżenia, ale pozostawanie w pozycji leżącej przy bólu przewlekłym to kiepski pomysł. Najczęstszą przyczyną bólów krzyża jest przeciążenie mięśni i ich osłabienie. Leżenie w łóżku dodatkowo osłabia mięśnie i może nasilać dolegliwości.

Fakt: Nadwaga sprzyja pojawieniu się bólów krzyża.
Dobra kondycja fizyczna - siła i elastyczność mięśni, zdrowe, prawidłowo zbudowane stawy niemal gwarantują plecom zdrowie. Bóle krzyża najczęściej dręczą ludzi mało aktywnych, tzw. "weekendowych wojowników", którzy po tygodniu spędzonym za biurkiem w sobotę i niedzielę rzucają się w wir aktywności sportowych. A nadwaga? Cóż, kręgosłup i jego mięśnie nie lubią dźwigać więcej niż powinny...

Mit: Ćwiczenia fizyczne można uprawiać, gdy ból minie.
To mit wyrządzający najwięcej szkód. Regularna aktywność fizyczna zapobiega bólom krzyża i pomaga je łagodzić lub całkowicie wyeliminować. Po fazie ostrej bólu trzeba jak najszybciej rozpocząć program ćwiczeń wzmacniających mięśnie posturalne - mięśnie pleców, brzucha, a także pośladków. Bóle przewlekłe nie wymagają biernej rekonwalescencji - w ich przypadku trening jest najczęściej najskuteczniejszą metoda walki z dolegliwościami. Ćwiczenia trzeba rozpoczynać rozsądnie i z czasem dopiero zwiększać ich intensywność, stopień trudności i czas trwania.

Fakt: Akupunktura uwalnia od bólu krzyża.
Zgodnie z zaleceniami American College of Physicians i American Pain Society, pacjenci i ich lekarze powinni brać pod uwagę możliwość wykorzystania akupunktury w leczeniu bólów krzyża zwłaszcza w przypadkach, gdy konwencjonalne metody terapeutyczne nie przynoszą zadowalających efektów. Joga, progresywna relaksacja i oddanie się w ręce doświadczonego chiropraktyka też mogą pomóc.

Mit: Dla kręgosłupa najlepszy jest bardzo twardy materac.
Badania przeprowadzone przez hiszpańskich naukowców dowiodły, że ludzie śpiący na materacach o średniej twardości rzadziej cierpią na bóle krzyża niż osoby sypiające na bardzo twardych materacach. Nie ma więc co katować się spaniem w twardym łóżku w nadziei na uniknięcie bólu pleców. Gdy dolegliwości się pojawią, w zależności od ich przyczyn i objawów, ulgę może przynieść spanie na materacu o określonej twardości - warto wtedy poradzić się specjalisty.

Dołącz do nas na Facebooku