W poszukiwaniu przyjemności z treningu

W badaniach American Cancer Society aż 40% kobiet stwierdziło, że w wolnym czasie bardziej angażowałyby się w ruch, gdyby ćwiczenia przypominały w większym stopniu zabawę, a w mniejszym pracę. Co zrobić, żeby tak się stało?

rusz się

Trening może być przyjemnością

Czy treningi sprawiają ci przyjemność? Jeżeli tak, to należysz do wąskiej grupy szczęśliwców. Większość nietrenujących regularnie osób podejmuje zwykle intensywniejszą aktywność fizyczną niemal z przymusu, a kojarzy się im z mordęgą, nudą i stratą czasu. Tylko ktoś bardzo zmotywowany jest w stanie osiągnąć efekty robiąc coś, czego nie lubi, nic zatem dziwnego, że podobne podejście zwykle kończy się porażką. Tymczasem, w badaniach American Cancer Society aż 40% kobiet stwierdziło, że w wolnym czasie bardziej angażowałyby się w ruch, gdyby ćwiczenia przypominały w większym stopniu zabawę, a w mniejszym pracę. Efekty treningów wymagają regularności, dlatego jasne wydaje się, że aby w ogóle zacząć myśleć o rezultatach należy uczynić ćwiczenia możliwie przyjemnymi.

Wybierz najlepsze zajęcia fitness dla siebie

Jak zatem sprawić, aby trening stał się przyjemnością?

Szukanie przyjemnej formy ruchu samo w sobie jest wyzwaniem i wymaga sporo wysiłku. Na początku warto zastanowić się, które momenty powiązane z aktywnością fizyczną były dla ciebie dotychczas tymi najprzyjemniejszymi. Czy było to poczucie wolności podczas samotnej jazdy na rowerze? Przebywanie wśród znajomych w trakcie wspólnej wędrówki? Nauczanie jazdy na rowerze Twojego dziecka? A może konkurowanie w konkursie tanecznym?

Jakie cechy tej aktywności chcesz znaleźć w codziennych ćwiczeniach? Czy jest to kontakt z innymi ludźmi? Lekkość ruchu w trakcie tańca? Przebywanie w przyrodzie? A może zasłużony odpoczynek psychiczny po ciężkim dniu pracy, w trakcie którego wreszcie odetniesz się na chwilę od otaczającej rzeczywistości?

Zapomnij na chwilę o spalanych kaloriach i liczbie powtórzeń. Pomyśl o tym, że znalezienie swojej, przyjemnej i dopasowanej formy pozwoli ci się na dłużej zaangażować w ćwiczenia.

Zacznij ćwiczyć ze względu na zdrowie. Trening siłowy dba o kości i stawy

Monotonny trening szybko nudzi

Jedną z najczęstszych przyczyn porzucania planu treningowego jest jego przytłaczająca nuda. Dlatego nie należy patrzeć na każdy trening w kategoriach utylitarnych. Jeżeli zależy ci na zwalczeniu znużenia warto się odważyć na małe eksperymenty:

- zmieniać otoczenie: połączyć marsz ze zwiedzaniem nieznanej części miasta, wyznaczyć nowy szlak biegowy, czy pójść na zajęcia do innego fitness klubu,

- wyjść poza zamknięte obiekty: zastąpić wizytę w fitness klubie alternatywnymi ćwiczeniami w plenerze,

- poszukać nowej grupy osób, z którymi będziesz ćwiczyć: nic nie stracisz pojawiając się raz na zajęciach grupowych niedaleko miejsca zamieszkania,

- dodać raz w tygodniu nową formę ruchu.

Jeżeli chcesz spróbować większej liczby różnych form możesz wykorzystać pierwsze, darmowe zajęcia, które oferuje wiele klubów. Zdecyduj na przykład, że w ciągu następnych czterech tygodni, raz na tydzień spróbujesz nowej dyscypliny. Z przekonaniem, że tylko próbujesz, udaj się na zajęcia. Zrzuć z siebie presję myślenia o wymaganym sprzęcie i dokładnym planowaniu treningu. Wybierz aqua aerobik czy spinning pomimo, że nie wydają się być dla ciebie. Może tym sposobem trafisz na coś, co zmieni twoje podejście do treningu.

8 najlepszych rad od trenerów gwiazd

W poszukiwaniu zaangażowania

Na co dzień słyszymy banalną formułę, że "kto stoi w miejscu, ten się cofa". Chociaż niekoniecznie musi być to prawda w odniesieniu do treningu, znacznie łatwiej jest kontynuować aktywność wciąż odkrywając nowe, związane z nią bodźce.

Do czego odnosi się to zaangażowanie? Jest to choćby zainteresowanie formą na tyle, by zacząć dostosowywać do niej swój styl życia. Kryje się za tym zdrowsze odżywianie lub podejmowanie kolejnych wyzwań ruchowych. Przykładem jest startowanie w coraz dłuższych biegach, uczestnictwo w maratonie fitness, warsztatach jogi czy zdobywanie następnych stopni wtajemniczenia w sportach walki. Jeszcze mniej ekstremalna wersja to wydłużanie czasu marszu lub łączenie aktywności z zainteresowaniami poznawczymi w trakcie wycieczek rowerowych.

Zaangażowanie dla innych wiąże się z uczestnictwem w grupie. Zarówno formalny klub, jak i grupa przyjaciół są magnesem, dzięki któremu będzie łatwiej trwać w postanowieniach. Jeszcze inną formą zaangażowania może być przywiązanie do trenera, zarówno jako mentora, jak i przyjaciela.

Jak szybko schudnąć? 5 sposobów

Nie tylko mięśnie

Jeżeli nic nie pomaga, zastanów się, jak w największym stopniu odwrócić uwagę od treningu. Te wymagania pomoże spełnić ulubiona forma wysiłku intelektualnego, który na stałe powiążesz z ruchem. Przykład: połącz marszobieg z czasem przeznaczonym na słuchanie ulubionej audycji radiowej, podcastu lub audiobooka, których nie masz czasu wziąć do ręki "na co dzień".

Coraz więcej pomysłów na uatrakcyjnienie treningu wytrzymałościowego w domu dają nowoczesne technologie. Jeżeli masz wrażenie, że taka formuła pozwoli ci się oderwać od monotonii ruchu, jest wiele sposobów. Może to być trening spinningu przeniesiony za pomocą projektora na trasę Tour de France. Inne możliwości dają konsole typu Wii, wymagające aktywności ruchowej. Wydatki energii w trakcie gry na niektórych urządzeniach są porównywalne ze "zwykłymi treningami". Dla mięśni zaś nie ma natomiast znaczenia, czy w ręku trzymasz wirtualny miecz walcząc właśnie ze smokiem, czy ten sam ruch wykonujesz hantlami.

Autor: Paweł Zembura: absolwent studiów doktoranckich na warszawskim AWF-ie. Na blogu Plusfitness pisze o podstawach treningu dla rozpoczynających przygodę z intensywniejszą aktywnością fizyczną, w tym dla osób o nadmiernej masie ciała.