4 powody, dla których nie chudniesz

Jesteś aktywna (przecież ciągle jest coś do załatwienia), trochę przez to niedosypiasz, ale jesz zdrowo. Nawet wyeliminowałaś mięso! Dlaczego w takim razie nie chudniesz? Mamy 4 powody.

Mity na temat odchudzania - wybrał trener!

1. Zdrowe nie oznacza niskokaloryczne

pułapki dietetyczneshutterstock

Jeśli nie rozgraniczysz tych pojęć, kilogramy zamiast spadać, zostaną z tobą na długo. Nie wiesz o czym mówimy? Przykład to masło orzechowe. Jest zrobione głównie z orzechów, więc jest zdrowe, ma witaminy, tłuszcze nienasycone, błonnik i, jeśli nie dodano do niego tłuszczów utwardzonych, dużej ilości soli i cukru, to teoretycznie powinno być stałym składnikiem naszej diety. W czym więc problem? Łyżeczka masła orzechowego ma nawet 140 kalorii! A 100 gramów, które bez problemu każda z nas zje, jeśli słoik będzie stał w zasięgu wzroku, to prawie 700 kalorii. Nie mówimy, żeby masłu powiedzieć stanowcze "nie", możesz dodać łyżeczkę do koktajlu z banana czy do sernika z chudego twarogu. Uważaj tylko na zjadaną ilość. Podobne pułapki oliwa z oliwek czy miód.

2. Za mało snu napędza apetyt

Bezsennośćfot. Shutterstock

Gdy nasz organizm nie dostaje odpowiedniej ilości snu, hormon stresu - kortyzol - jest produkowany w nadmiarze. To właśnie on w znacznej mierze jest odpowiedzialny za odkładanie się tłuszczu w dolnej części brzucha. Brak odpowiedniej ilości snu prowadzi także do podniesienia się we krwi poziomu greliny, hormonu, który wzmaga poczucie głodu. Wniosek? Niewyspani mają większy apetyt i częściej sięgają po kaloryczne przekąski.

3. Jesteś aktywna? Ok, ale ciągle nie możesz jeść wszystkiego, co chcesz

mity na temat odchudzaniashutterstock

To, że się ruszasz w ciągu dnia, nie załatwia sprawy ćwiczeń! Chodzisz po schodach, spacerujesz, zamiast podjechać przystanek idziesz na piechotę? To wszystko wymaga pochwały i na pewno jest lepsze niż siedzenie na kanapie, ale taka aktywność nie zrekompensuje regularnych treningów. Spacer spala tylko ok. 120 kalorii, i to ten w umiarkowanym tempie! Jeśli chodzisz wolno nie spalisz nawet 100 kalorii. Godzina aerobiku natomiast pozwala spalić nawet 500 kalorii, podobnie jak tenis, zumba czy bieganie.

4. Przejście na wegetarianizm nie odchudza

pułapki dietetyczneshutterstock

Wegetarianizm nie jest dietą odchudzającą. Wyłączenie z jadłospisu mięsa ma na celu walory przede wszystkim zdrowotne, a nie odchudzające. Ma zminimalizować ryzyko chorób serca czy nadciśnienia. Nie mówimy, że jedząc więcej warzyw czy roślin strączkowych nie schudniesz. Uważaj tylko na to, żeby nie wpaść w pułapkę. Jak to działa? Po pierwsze: często jeśli wiemy, że coś jest zdrowe, zjadamy tego więcej. Jest tak też w przypadku produktów light. Po drugie: początkujący wegetarianie, rezygnując z mięsa rzucają się na nabiał, często zapominając, że sery żółte, pleśniowe czy jogurty owocowe mają dużo kalorii, tłuszczy nasyconych czy cukru. W chudnięciu nie pomagają też przetworzone wędliny, pasztety czy kotlety sojowe. Co w takim razie jeść? Eksperymentuj z przepisami, szukaj nowych produktów, zobacz, jak dostarczać wystarczająco dużo białka, a także skonsultuj się z dietetykiem.

Dietetyczne przepisy - sałatki, zupy, obiady, kolacje - sprawdź!