Dietetyczne mity, Mit 3

Mit nr. 3: Jedzenie pokarmów wysokobiałkowych jest niebezpieczne bo...

...powoduje dysfunkcje nerek oraz wątroby

Nieprawda. Aby potwierdzić tę teorie należałoby podać odniesienia do badań naukowych.  Tymczasem oprócz kilku badań naukowych opartych na analizie stanu zdrowia indywidualnych pacjentów, którzy mieli już wcześniejsze problemy z funkcjonowaniem nerek, takich badań nie ma. Jeżeli wysoka podaż białka rzeczywiście uszkadzałaby nerki i wątrobę, mielibyśmy wiele dowodów, które by to potwierdziły, zwłaszcza w przypadku kulturystów i atletów, jednak o takich dowodach się nie słyszy.



...zwiększa ryzyko osteoporozy
Dyskusja ta opiera się na założeniu, że wysoka podaż białka wypłukuje z kości wapń. Jest to prawda. Jednak ilość wapnia wydalana jest w ciągu dnia na skutek zjadania posiłków wysokobiałkowych jest tak mała, że zastąpić ją można wapniem zawartym w jednej łyżce stołowej mleka. Dodatkowo należy pamiętać, że trening zwiększa gęstość kości.



...sprzyja tworzeniu się kamieni nerkowych

Sprawa wygląda tak samo, jak z dysfunkcją nerek: nie ma badań naukowych które potwierdzałyby, że duża zawartość białka w diecie powoduje tworzenie się kamieni nerkowych. Stwierdzenie to może sprawdzić się w przypadku osób, które już wcześniej posiadały kamienie; ale nie ma dowodów na to, że rzeczywiście one powstaną. Do powstania kamieni nerkowych zwykle przyczynia się podatność genetyczna na tę dolegliwość.



...powoduje odwodnienie
Nadwyżka białka pozbawiana jest reszt aminowych, przez co powstaje amoniak i ketokwasy. Amoniak przekształcany jest w mniej toksyczny mocznik, który z krwią odtransportowywany jest do nerek. Mocznik musi zostać rozłożony w wodzie, zanim zostanie usunięty z naszego organizmu i to dlatego wysoka podaż białka może prowadzić do odwodnienia. Jest na to proste rozwiązanie: należy zwiększyć w ciągu dnia ilość przyjmowanych płynów.