Koji - sfermentowany ryż. Mix zdrowia i egzotyki

Koji na pewno nie trzeba przedstawiać wielbicielom kuchni japońskiej i barów sushi. Dla większości z nas termin ten, podobnie jak wiele innych nazw kojarzonych z kuchnią azjatycką, pozostaje jednak w sferze dość odległej egzotyki. A szkoda, bo nawet jeśli nie jesteśmy entuzjastami eksperymentowania w kuchni, na pewno warto ją urozmaicić o niebanalne akcenty, które nie tylko wzbogacą ją pod względem smakowym, ale również żywieniowym.

Koji - sfermentowany ryż

Ryż koji, czyli sfermentowany ryż, może być spożywany zarówno jako dodatek do posiłków jak również półprodukt podczas przygotowywania potraw kuchni azjatyckiej. Dzięki procesowi fermentacji otrzymuje charakterystyczną, jasnoczerwoną barwę oraz unikalny smak, dzięki czemu nie wymaga przyprawiania. Możemy dostać go w sklepach z kuchnią orientalną, ze zdrową żywnością lub po prostu w intenecie.

Koji wykorzystuje się do przyrządzania m.in. amazake - gęstego, kremowego deseru. Na razie ten bardzo popularny w Japonii przysmak w Polsce jest wciąż egzotyczny, ale jeśli tylko będziemy mieli okazję - sięgnijmy po niego.

Zobacz: Młody, zielony jęczmień - odchudzanie i oczyszczanie organizmu

Koji - samo zdrowie

Nie dość, że ma intrygujący, egzotyczny, słodkawy smak, to jest też bardzo zdrowy - podobnie jak inne produkty spożywcze produkowane z użyciem "ziarenek z drożdżami" - wspiera odtruwanie organizmu, działa stabilizująco na poziom cukru w ciągu dnia, zapewnia zastrzyk energii o stopniowym uwalnianiu.

W Japonii używa się go również jako "leku" po zbyt dużym spożyciu sake (który to alkohol zresztą też posiada w swoim składzie koji). Amazake to rewelacyjny środek wspierający w walce z syndromami nadużycia alkoholu.

Inne, nieco bardziej znane w Polsce produkty zawierające drożdże koji (Monascus purpureus) znajdziemy również w cieszącej się coraz większą popularnością paście miso, occie ryżowym, czy też w sosie sojowym.

Koji unikalny smak, dzięki czemu nie wymaga przyprawiania.

Koji - tradycyjna produkcja

Tradycja produkcji ryżu koji sięga w Japonii już 300 r. p.n.e. Od tylu wieków służy Japończykom, nie tylko ich podniebieniom, ale też zdrowiu. Czy również koji jest współodpowiedzialne za słynną długowieczność mieszkańców Kraju Kwitnącej Wiśni? Zapewne nie bez powodu, coraz częściej, ryż koji określany jest mianem tzw. superżywności.

Na pewno nie można mu odmówić wielu prozdrowotnych właściwości, które pozwalają stwierdzić, że określenie koji jako superfoods nie jest w niczym przesadzone.

Zobacz: Spirulina - ocean wartości odżywczych

Koji - tajemnica zdrowia, czyli kiszenie

Kiszenie to naturalny proces uwalniający wiele cennych dla zdrowia składników, takich jak: błonnik i witaminy, szczególnie C i B (w tym B12, o czym przede wszystkim powinny pamiętać osoby, które są na diecie wegetariańskiej).

Spożywanie warzyw i owoców w wersji kiszonej wspiera wchłanianie żelaza, a wytwarzający się w wyniku procesu kiszenia kwas mlekowy znacznie ułatwia trawienie i wspomaga organizm w pozbywaniu się szkodliwych produktów przemiany materii.

Produkty kiszone zawierają przy tym niewiele kalorii i polecane są osobom na diecie ubogoenergetycznej. Do naszych tradycyjnych kiszonek - kapusty i ogórków - warto dodać również kiszony ryż.

Koji dodawane do różnych potraw pomaga efektywnie obniżyć poziom tzw. złego cholesterolu.

Działanie to zostało wielokrotnie przetestowane. Jednym z częściej cytowanych badań jest ekspertyza opublikowana przez BMC Alternative and Complimentary Medicine Journal - efekt eksperymentu, w którym wzięły udział osoby o podwyższonym poziomie cholesterolu (w tym tzw. "złego").

Badanie wykazało, że w grupie, której podawano sfermentowany ryż, całkowity poziom cholesterolu zmniejszył się o 15 proc. ("złego" - LDL o ponad 20 proc.) w porównaniu do grupy przyjmującej placebo.

Koji wzmacnia odporność organizmu, odtruwa go - dzięki temu nasza skóra, włosy i paznokcie są mocniejsze.

Koji - japońskie kultury zdrowia

W bezpośrednim tłumaczeniu - koji - oznacza "ziarenko pokryte kulturą drożdży". I tak dokładnie jest. Od setek, a nawet tysięcy lat, pozyskuje się je w ten sam sposób. Szczepy bakterii hodowane są na ryżu, następnie mieszankę ryżu i bakterii odstawia się na kilkadziesiąt godzin w ciepłym miejscu.

W tym czasie dochodzi do produkcji enzymów i wytwarzania specyficznego smaku ryżu koji. Proces ten w pewnym stopniu przypomina działanie popularnych w naszym kręgu kulturowym drożdży - i tak też bakterie koji są popularnie określane - jako tzw. "japońskie drożdże".

Podobne jest również ich działanie. Spożywanie produktów z koji wzmacnia odporność organizmu, odtruwa go - dzięki temu nasza skóra, włosy i paznokcie są mocniejsze. Obniżając poziom cholesterolu, ryż koji wspomaga też prawidłowe działanie układu sercowo-naczyniowego.

Czy ktoś ma jeszcze wątpliwości co do atrakcyjności japońskiego ryżu koji?

Zobacz: Rukiew wodna - bogactwo witamin i składników odżywczych

www.wygodnadieta.pl