Nasiona konopi. Źródło białka, kwasów omega-3 i witaminy E

Konopie są źródłem odżywczego, pełnowartościowego białka, które jest porównywalne z białkiem zwierzęcym. Zawierają naturalną witaminę E, przeciwutleniacz, który chroni kwasy tłuszczowe przed utlenianiem, czyli "starzeniem się". Mają jej trzy razy więcej niż len. Konopie od najdawniejszych lat były traktowane przez nas, Słowian, w sposób szczególny. Warto wrócić do dawnych tradycji i włączyć je do swojej diety.

.Fot. Diomedia

Nasiona konopi - znane od lat

Część środkowa łodygi była używana do wyrabiania włókien, robiono z niej nici, sznurki i bardzo ceniono te wyroby, bo celuloza z włókien konopi jest najwyższej jakości - do tej pory banknoty dolarowe są robione z włókna konopnego. Z nasion konopnych był tłoczony na zimno olej, a same nasiona mielono i wykorzystywano jako źródło błonnika.

Konopie włókniste to konopie siewne (Cannabis sativa), czyli konopie przemysłowe. Nie należy mylić ich z ich dalekimi kuzynami - konopiami indyjskimi, w których jest 10 proc. THC [psychoaktywny kannabinoid], niekiedy nawet ponad 30 proc. W konopiach siewnych THC jest zawsze nie więcej niż 0,2 proc. Nasiona konopi są bezpieczne, a do tego zdrowe i smaczne - mają lekko orzechowy smak zbliżony do orzeszków piniowych lub ziaren słonecznika.

Dlaczego warto wrócić do zwyczaju naszych przodków i jeść nasiona konopi? Po pierwsze, dlatego że są źródłem odżywczego, pełnowartościowego białka, które jest porównywalne z białkiem zwierzęcym, a do tego nie wzdyma tak jak białko soi. Stanowi ono około 35 proc. ziarna.

Zobacz: Camu camu. Amazońskie superjagody

.

Olej konopny - źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych

Olej z konopi jest źródłem niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT) w idealnej proporcji kwasów omega-3 do omega-6 - 3:1. Pod tym względem porównywane są do siemienia lnianego, które również ma duże nasycenie kwasów omega-3 (w proporcji 4:1). Nie jesteśmy przyzwyczajeni do jedzenia ryb morskich i zdrowych olejów tak jak mieszkańcy basenu Morza Śródziemnego, a to właśnie w rybach znajdują się NNKT. Ich niedobór skutkuje stanem zapalnym w organizmie, którego następstwem są choroby nowotworowe.

.

Nasiona konopi - dlaczego warto włączyć je do diety?

Konopie mają naturalną witaminę E, czyli tokoferol, przeciwutleniacz, który chroni kwasy tłuszczowe przed utlenianiem, czyli "starzeniem się". Mają jej trzy razy więcej niż len.

Nasiona poprawiają także profil lipidowy krwi. Zmniejszają ryzyko występowania miażdżycy, udarów, zawałów serca, powstawania zakrzepów, zaburzeń rytmu serca, regulują poziom cholesterolu i obniżają ciśnienie krwi. Są źródłem błonnika nierozpuszczalnego, powodują, że lepiej trawimy, a żelazo, wapń, cynk, fosfor i magnez wpływają na wygląd skóry, włosów, paznokci.

Zobacz: Lucuma. Naturalny słodzik polecany diabetykom

Nasiona konopi - bogactwo kannabinoidów

Jest jeszcze jeden ważny powód, dla którego warto włączyć konopie do diety. Wraz z popularnością nasion konopi i oleju z nich wyrabianego powrócił temat układu endokannabinoidowego, odkrytego w latach 90. przez zespół prof. Raphaela Mechoulama z Uniwersytetu Jerozolimskiego.

Gdyby przetłumaczyć tę skomplikowaną nazwę na język potoczny, mówilibyśmy o "wewnętrznym układzie konopnym". Najwyraźniej natura wyposażyła organizm ludzki w ten zaawansowany system właśnie po to, abyśmy mogli czerpać korzyści ze spożywania kannabinoidów zawartych w konopiach.

Wielu naukowców nazywa układ endokannabinoidowy "metaukładem" biorącym udział w synchronizacji współpracy innych układów w ciele człowieka. CB1 i CB2 to receptory układu endokannabinoidowego, za pośrednictwem których kannabinoidy oddziałują na organizm. Znajdują się m.in. w mózgu, mięśniach szkieletowych, wątrobie, jamie brzusznej, okolicach narządów płciowych i układzie immunologicznym.

Układ endokannabinoidowy bierze udział w wielu procesach zachodzących w ludzkim ciele, regulując m.in. apetyt, ciśnienie tętnicze, gospodarkę hormonalną, metabolizm, jak również odczuwanie emocji, nastroju, motywacji do działania lub stresu.

Za pośrednictwem układu endokannabinoidowego organizm ludzki sam wytwarza własne kannabinoidy zwane endokannabinoidami. Jednym z nich jest anandamid obecny w mleku matki, odpowiedzialny m.in. za błogostan niemowlęcia obserwowany bezpośrednio po karmieniu piersią.

Obecność kannabinoidów w diecie od czasów starożytnych zapewniało regularne spożywanie nasion konopnych, wytłoczonego z nich oleju, a także przetworów z kwiatostanów rośliny. Obecnie specjaliści zwracają uwagę na zjawisko zwane syndromem niedoboru endokannabinoidów, które spowodowane jest m.in. brakiem regularnego spożycia produktów konopnych.

Zobacz: Ziarno teff. Pokarm etiopskich maratończyków

.

Nasiona konopi - jak je jeść?

Jak jeść nasiona konopi? Wszystkim moim pacjentom polecam owsiankę poranną, nie musi być z płatków owsianych, ale np. jaglanych, a nasiona mogą występować jako dodatek. Można je zemleć, uzyskać coś podobnego do lnu mielonego i wtedy dosypać do koktajlu czy sałatki.

W sklepach znajdziemy prażone nasiona konopne, ale im bardziej produkt poddamy obróbce termicznej, tym mniej ma składników odżywczych. Są nasiona łuskane i niełuskane - tutaj także podobna zasada - im mniej przetworzone, tym lepsze. Konopie są tak silnymi roślinami, że nie wymagają nawożenia, stosowania pestycydów ani środków chwastobójczych, dlatego nie musimy szukać konopi "bio" czy "eko", mimo że takie mamy w sklepie.

Sprawdź: Pyszne desery z nasionami chia [5 PRZEPISÓW]

Zobacz: 6 naturalnych spalaczy tłuszczu

Więcej o: