Brzoskwinia - mało kalorii, dużo zdrowia

Brzoskwinia to dorodny owoc, chętnie w Polsce zjadany z uwagi na doskonały smak. Nawet jego wygląd jest na tyle urzekający, że określenie "brzoskwiniowa cera" kojarzy się z czymś ładnym, apetycznym, atrakcyjnym i w ładnym kolorze. Wiele osób zdaje sobie sprawę, że - jak każdy owoc - brzoskwinia musi być zdrowa. Nie wszyscy jednak wiedzą na co konkretnie pomaga - i że odchudza!

Brzoskwinia - odmiany

Brzoskwinie to rośliny o lancetowatych liściach, kwitnących wiosną kwiatach i soczystych owocach z pestkami. Ich kolor jest tak charakterystyczny, że podobne mu przedmioty nazywa się "brzoskwiniowymi". Gatunek uprawiany w Polsce to brzoskwinia zwyczajna, zaliczana czasem do odrębnego gatunku jako Prunus persica. Obecnie jest to jedynie roślina uprawna, ale przybyła do naszego kraju najprawdopodobniej z Chin - gdzie była uznawana za drzewo przeklęte przez bogów, przy czym same owoce otaczano czcią. Ogółem rzecz biorąc brzoskwinie towarzyszą człowiekowi od niepamiętnych czasów - były uprawiane jeszcze w starożytnej Persji, Chinach, a potem także w Grecji i w Rzymie.

Najpopularniejsze odmiany brzoskwiń to:

- brzoskwinia Inka

- brzoskwinia Ufo

- brzoskwinia Redhaven

- brzoskwinia Saturn

- brzoskwinia Iskra

- Kijowska Wczesna

- Early White Giant

- Harrow Beauty

- Harrow Diamond

Do gatunku brzoskwiń należą też popularne nektarynki! Kolor owocu uzależniony jest przy tym właśnie od odmiany - można bowiem natknąć się także na te bardziej żółtawe, białe, zielone, czy czerwone.

Zobacz: Czarna porzeczka - samo zdrowie

Sprawdź: Sok pomarańczowy minimalizuje ryzyko raka

Brzoskwinia - właściwości

Brzoskwinie uznawane są za bardzo zdrowe owoce! W Chinach stanowiły symbol długowieczności. W owocach tych znajdziemy między innymi witaminę A, C, witaminy z grupy B, magnez, fosfor, żelazo, bor, a także beta-karoten, wapń i błonnik. Przy tym najwięcej wartości odżywczych brzoskwiń kryje się w ich skórkach - nie należy więc obierać z niej owoców, lecz zjadać wszystko naraz. Pamiętajmy jedynie o omijaniu pestek - ich rozgryzienie mogłoby źle się skończyć, jako że zawarty w nich cyjanowodór jest silnie trujący.

Po brzoskwinie powinny sięgać kobiety w ciąży, a także osoby, które mają problemy z układem moczowym i walczą z osteoporozą. Zawarty w nich bor podnosi poziom estrogenów, co pozwala prowadzić skuteczną batalię z tą ciężką chorobą. Ponadto brzoskwinie łagodzą stres, uspokajają, wspomagają układ trawienny w jego właściwej pracy, niszczą wolne rodniki (działają zatem antynowotworowo), pomagają walczyć z reumatyzmem i przeciwdziałają anemii.

Zobacz: Owoce egzotyczne - które odchudzają?

Sprawdź: Owoc kaki - egzotyczny przysmak o leczniczych właściwościach

Brzoskwinia - kalorie

Ile kalorii ma brzoskwinia? Niewiele. Średnia sztuka tego owocu, warząca około 100 gramów, dostarcza do organizmu jedynie 40-45 kalorii. Przy tym owoce te są bogate w błonnik pokarmowy, który pęczniejąc w żołądku, zapobiega uczuciu głodu. Po zjedzeniu brzoskwiń dłużej czujemy się syci i nie mamy ochoty na podjadanie.

Brzoskwinie oczyszczają organizm z toksyn, dlatego też ich regularne spożywanie po prostu poprawia nasze samopoczucie. Nie ma w nim tłuszczu ani sodu, a zawartość cukru jest naprawdę minimalna. Dlatego też owoce brzoskwini mogą być z powodzeniem spożywane przez osoby zmagające się z nadciśnieniem, wysokim cholesterolem, czy też przez tych, którzy się odchudzają. Pobudzając żołądek do produkcji soku, a także regulując pracę całego układu pokarmowego, brzoskwinia przyspiesza przemianę materii, dzięki czemu szybciej tracimy zbędne kilogramy. Jest bardzo pożywna, zdrowa, skutecznie syci, a przy tym nie obciąża organizmu dodatkowymi kaloriami. To wyborny pomysł na składnik diety odchudzającej!

Zobacz: 16 powodów dla których warto jeść gruszki