Jak wyrzucić cukier z diety? 10-dniowy detoks od cukru

Nie bez przyczyny cukier nazywany jest białą trucizną. Uzależnia, jest najczęstszą przyczyną otyłości i prowadzi do wielu przewlekłych chorób. Co się stanie z twoim organizmem jeżeli przez 10 dni nie będziesz jadła cukru? Przekonaj się sama!

Dlaczego cukier nam szkodzi?

Cukier to nic innego jak puste i bezwartościowe kalorie. Nie zawiera on żadnych pożytecznych dla nas składników, a wręcz przeciwnie - jest przyczyną wypłukiwania z naszego organizmu cennych witamin i minerałów.

Nasze ciało magazynuje cukier w wątrobie, a w momencie, gdy jest go za dużo zaczyna przedostawać się do naszego krwioobiegu. To przyczynia się do nadwagi, gdyż nadwyżki cukru zamieniają się w tkankę tłuszczową. Dr Mark Hyman, autor książki "Koniec z cukrzycą i otyłością" zwraca uwagę, że już ponad 2 miliardy ludzi na świecie ma dzisiaj problem z nadwagą, a liczba ta cały czas wzrasta.

 

Cukier szkodzi zdrowiu


Ponadto cukier:

1. Zabija smak - sprawia, że zaczynamy głównie odczuwać smak słodki, zaś reszta wydaje nam się coraz bardziej mdła.

2. Obciąża organizm - czuje on się pełny, podczas gdy tak naprawdę nie dostarczamy mu żadnych wartości odżywczych.

3. Uzależnia - nasz organizm domaga się coraz większych ilości cukru, stan ten można porównać do uzależnienia od narkotyków. Skutki jego odstawienia na początku są też podobne.

4. Powoduje spadek energii - z początku, po zjedzeniu czegoś słodkiego jej poziom gwałtownie wzrasta, jednak równie szybko spada. Mamy problemy z obudzeniem się rano, czujemy się senni i śpiący.

5. Powoduje insulino-odporność - insulina w naszym organizmie utrzymuje się na wysokim poziomie, przez co z czasem przestaje być on na nią wrażliwy.

6. Prowadzi do problemów ze snem, koncentracją i pamięcią.

7. Wzmaga uczucie głodu.

8. Jest przyczyną zmian nastroju.

9. Wywołuje ból głowy.

10. Powoduje stany depresyjne.

11. Jest przyczyną próchnicy.

Sprawdź: Ksylitol - dlaczego warto zastąpić nim biały cukier?

Zobacz: Cukier - dlaczego warto go wyeliminować z diety?

.

 

Cukier - słodka trucizna

Dzisiaj na każdym kroku stykamy się z cukrem. Dodawany jest do wielu produktów w celu polepszenia ich smaku. Bardzo często nawet nie zdajemy sobie sprawy, ile cukru dziennie spożywamy.

Przykładowo, porcja keczupu to 2 łyżeczki cukru, mały jogurt niskosłodzony - 6 łyżeczek, banan to 4 łyżeczki cukru, a jabłko - 2 łyżeczki cukru, puszka coli... ponad 10 łyżeczek cukru. Te przykłady najlepiej obrazują, że cukier jest na każdym kroku. Dlatego najlepiej ograniczyć jego spożycie.

Tymczasem przeciętny człowiek zjada nawet 19 łyżeczek cukru dziennie! To niemal 300 kcal i jest to o wiele za dużo. Specjaliści twierdzą, że bezpieczna dawka cukru wynosi 6 łyżeczek dziennie (100 kcal) dla kobiet i 9 łyżeczek (150 kcal) dla mężczyzn.

Spożycie cukru powoduje obniżenie odporności, wzrost podatności na infekcje, deficyt witamin z grupy B oraz minerałów. Przyspiesza starzenie skóry, osłabia włókna kolagenowe i przyczynia się do urazów ścięgien.

Osoby spożywające dużo cukru są bardziej podatne na choroby zwyrodnieniowe stawów, powstawanie miażdżycy czy owrzodzenie jelita grubego. Do tego dochodzi niekorzystny wpływ na szkliwo zębów, trzustkę i funkcjonowanie licznych enzymów.

Ponadto podnosi on ciśnienie krwi, poziom trójglicerydów i złego cholesterolu (LDL), zwiększając ryzyko zawału serca.

 

cukierwww.motywatordietetyczny.pl

Zobacz: 8 największych pułapek dietetycznych

Sprawdź: Cukier, stewia, fruktoza, miód - czym słodzić?


Cukier zaburza pracę naszego mózgu i ciała

Spożywany cukier ma wpływ na cały nasz organizm. Jeżeli spożywamy go zbyt wiele zaburza jego pracę. Zjedzony przez nas cukier stymuluje organizm do produkcji serotoniny i dopaminy, które poprawiają samopoczucie. Dlatego tak chętnie po niego sięgamy.

W badaniach przeprowadzonych na szczurach odnotowano, że dieta z dużą zawartością cukru wywołuje zmiany w mózgu podobne do tych, jakie następują w wyniku stosowania narkotyków. U ludzi uzależnionych od słodyczy obserwowano natomiast zmieniającą się aktywność mózgu na ich widok, a zmiany te są podobne do tych u narkomanów, sięgających po substancję, od której są uzależnieni.

 

cukierwww.jestesmyfajni.pl

Można wyróżnić wyraźne symptomy nadużywania cukru. Są to:

- zbyt częste sięganie po słodycze

- wpadanie w złość

- dekoncentracja

- drżenie mięśni,

- zimne poty i wiele innych.

cukierwww.smakzdrowegozywienia.pl

Zobacz: Sorbitol - alternatywa dla cukru

Sprawdź: Co się dzieje w organizmie po zjedzeniu cukru?


Dlaczego warto odstawić cukier na 10 dni?

Całkowite odstawienie cukru i rafinowanej żywności na 10 dni to jedyny sposób na to, żeby poczuć na własnej skórze, jak zareaguje nasz organizm. Wyrównamy poziom insuliny we krwi, oczyścimy organizm z chemikaliów, poprawi się nasze trawienie.

Jakość naszego snu znacząco się polepszy. Nie będziemy mieli problemu z porannym wstawaniem i spadkami energii w ciągu dnia. Poprawi się też stan naszej cery i polepszy się nasza koncentracja. Zyska na tym także nasza figura.

Pamiętajmy jednak, że 10-dniowy detoks od cukru nie jest dietą odchudzającą, a leczniczym oczyszczaniem. Przez ten czas nasz organizm ma szansę powrócić do swojego naturalnego stanu fizjologicznego i pozbyć się toksyn i chemii.

Jak odstawić cukier?

Nie ma wątpliwości, że odstawienie cukru przyniesie nam same korzyści. Jednak jak to zrobić? Najlepiej proces ten podzielić na 4 etapy.

Etap I - Przygotuj się (przed detoksem)

Najlepiej zacząć od ograniczenia słodkości, które na co dzień były w naszej diecie. Nie chodzi o to, żeby nagle odstawić wszystko, co jest słodkie. Zacznij od metody małych kroków.

- wyeliminuj słodziki i inne sztuczne substytuty cukru

- ogranicz spożycie węglowodanów

- pij duże ilości wody

- pobudzaj kubki smakowe włączając do diety nowe smaku, na przykład nowe przyprawy

Małe zmiany są kluczem do sukcesu. Oto kilka pomocnych rad:

- Jeżeli piłaś duże ilości słodkich napojów, zastąp je ziołowymi herbatami i wodą (np. z dodatkiem cytryny, mięty, ogórka).

- Zamiast tosta z dżemem na śniadanie, zjedz taki z plasterkami awokado i oliwą.

- Słodki jogurt owocowy zastąp jajkami na grzance.

- Zamiast cukierków zjedz małą miseczkę popcornu.

- Zamiast deseru sięgnij po kawałek sera.

- Jeżeli słodzisz kawę czy herbatę zmniejsz ilość cukru o połowę lub zastąp go miodem.

- Ogranicz ilość zjadanych owoców.

 

cukierwww.wbiegupo.blogspot.com

 

Etap II - Całkowicie wyeliminuj cukier (dni 1-5)

- Odstaw cukier całkowicie. Wyłącz ze swojej diety produkty, które zawierają fruktozę - miód i owoce. Dlaczego? Wiadomo, że te produkty są dobre dla naszego organizmy, jednak w 10-dniowym detoksie nie chodzi tylko o eliminację toksycznego cukru, ale także o odzwyczajenie się od słodkiego smaku. Dzięki temu po kuracji nie będziemy mieli ochoty sięgać po słodkie rzeczy.

- Ponadto postaraj się wprowadzić zróżnicowaną dietę, jeść więcej warzyw, ryb, jajek i mięsa. Przede wszystkim pamiętaj o pełnowartościowym białku -  dostarczy ono potrzebnych nam aminokwasów i zmniejszy uczucie głodu.

- Odstaw węglowodany, zwłaszcza te, które mają wysoki indeks glikemiczny (m.in. ziemniaki).

Etap III - Oczyszczanie (dni 5-10)

W tej fazie mogą się pojawić objawy odstawienia cukru - mdłości, zawroty głowy, bóle głowy, nerek, stawów. To jednak dobry znak - nasz organizm się oczyszcza i walczy z toksynami.

- Włącz do diety tłuszcz. Pozwoli on walczyć z napadami głodu.

- Pozbądź się z domu wszelkich słodkości (będzie ci łatwiej wytrwać).

- Staraj się wypoczywać i nie narażać na stresujące sytuacje.

- Zacznij ćwiczyć.

Etap IV - Stopniowo zacznij wprowadzać owoce i zdrowe słodkości (po 10 dniach)

To czas, kiedy zaczniesz wracać do codziennego trybu życia. Nie chodzi o dawne zwyczaje, ale o włączenie to naszej diety tych cukrów, które przynoszą nam korzyści i służą naszemu zdrowiu.

Powoli zacznij sięgać po owoce o niskim indeksie glikemicznym (np. wiśnie, jagody, cytrusy, truskawki) i miód.

Zobacz: Jak odzwyczaić się od cukru?

Sprawdź: Jak cukier działa na skórę?

Produkty dozwolone i zakazane podczas 10-dniowego detoksu od cukru

Dozwolone:

- dobrej jakości białko: jaja, różne rodzaje mięs, ryby, owoce morza

- warzywa w dużych ilościach (z wyjątkiem ziemniaków, batatów, kukurydzy - te warto ograniczać), warzywa strączkowe, kiszona kapusta i ogórki

- zdrowe tłuszcze: masło naturalne, masło klarowane, smalec gęsi, olej kokosowy, olej lniany tłoczony na zimno, oliwa z oliwek

- orzechy i nasiona: włoskie, migdały, pestki dyni, słonecznika, mielony len, chia

- nabiał: tłuste sery, jogurt naturalny, zsiadłe mleko, kefir

- węglowodany złożone: pieczywo żytnie, kasza jaglana, kasza gryczana, komosa ryżowa, ryż brązowy (w ograniczonych ilościach)

- zioła, przyprawy takie jak cynamon czy wanilia, surowe kakao

- woda, kawa, herbaty ziołowe, rooibos

Zakazane:

- cukier w każdej jego postaci: rafinowany i nierafinowany, biały, brązowy, trzcinowy

- naturalne i sztuczne zamienniki cukru: miód, stewia, ksylitol, syrop klonowy, syrop z agawy, aspartam, sorbitol, etc.

- wszystkie owoce z wyjątkiem cytryny i limonki, suszone owoce

- płatki śniadaniowe, batony muesli

- jogurty owocowe, słodzone mleka roślinne

- czekolada i inne słodycze w każdej postaci

- wszelka żywność wysoko przetworzona, szczególnie ta zawierająca cukier

- przyprawy i sosy zawierające cukier, m.in. ketczupy, sos barbecue, ocet balsamiczny, majonez

- słodzone napoje, energetyki, herbaty i soki owocowe (także te naturalne)

Efekty

Po 10-dniowym detoksie od cukru znacząco poprawi się twoje samopoczucie.Będziesz wypoczęta, pełna energii i wigoru.

Zaczniesz lepiej wyczuwać nowe smaku. Słodki smak nie będzie już zagłuszał innych bodźców smakowych.

Poprawi się wygląd twojego ciała. Zauważysz, że cellulit stanie się mniej widoczny, schudniesz kilka kilogramów, twoja cera stanie się bardziej promienna.

Poprawi się twoja koncentracja i jakość snu.

Po 10 dniach bez cukru przekonasz się, że czujesz się lżej i o niebo lepiej.

Zobacz: Cukier, sól, mąka i śmietana - produkty, których powinnaś unikać na diecie

Sprawdź: Inulina - zdrowy zamiennik cukru


Więcej o: