Jaja - dla zdrowia i odchudzania

Kiedy chcemy zmienić tryb życia i zrzucić kilka kilogramów często wykluczamy wiele produktów ze swojej diety. Niejednokrotnie ofiarą takich zmian padają jajka, które wbrew pozorom wcale nie szkodzą naszej sylwetce. Dlaczego warto je jeść? Na co mają wpływ? W jakiej postaci najlepiej przyjmować jajka? Poniżej znajdziecie odpowiedzi na wszystkie te pytania.

Mity

Wiele osób twierdzi, że jajka szkodzą i wpływają niekorzystnie na poziom cholesterolu. Jest to mit. Udowodniono, że jedzenie około 10 kurzych jaj tygodniowo nie ma negatywnego poziomu na zdrowie. Ponadto ilość cholesterolu jaka jest w nich zawarta może wpłynąć źle jedynie na osoby, u których jego poziom jest znacznie podwyższony. Uważa się także, że jaja wpływają źle na serce. Jest to kolejny mit. Faktem jest, że między spożywaniem jaj, a chorobami serca nie ma żadnego bezpośredniego związku (oczywiście jeśli nie dochodzi do tego zbyt wysoki poziom cholesterolu).

Sprawdź: Białko jest zdrowsze od żółtka? Co siedzi w... jajku

Jajko na odchudzanie?

Wszyscy, którzy uprawiają sport wiedzą jak ważne jest przyjmowanie białka. Jaj są jego bogatym źródłem ,dlatego rezygnacja z nich to wielki błąd. W jajach znajdują się amoniokwasy egzogenne - są to monomery białek, których organizm człowieka nie jest w stanie wytworzyć samodzielnie. Ponadto zawarty jest w nich potas, cynk, żelazo, siarka i fosfor. Spożywanie jajek wpływa pozytywnie na apetyt. Powodują one uczucie sytości, dzięki czemu przez spory czas po ich zjedzeniu nie będziemy mieli ochoty na kolejny posiłek. Białko zawarte w jajach wspomaga spalanie kalorii. Dzięki niemu wydatkowanie energii w organizmie staje się silniejsze, a dodatkowo jesteśmy bardziej syci.

Zobacz: Dlaczego warto często jeść jajka? [6 POWODÓW]

W jakiej postaci spożywać jajka?

Zacznijmy może od tego, jak nie jeść jajek jeśli zależy nam na schudnięciu. Przede wszystkim unikajmy popularnych jajek z majonezem. Oczywiście w przypadku tej potrawy winne nie są same jajka, ale położony na nich majonez, który można śmiało określić bombą kaloryczną. Zamiast niego lepiej przygotować zdrowszy sos czosnkowy, używając do tego jogurtu greckiego lub naturalnego. Zrezygnujmy również z jajecznicy na masełku z tłustym boczkiem. O wiele lepiej sprawdzi się jajecznica usmażona na niewielkiej ilości masła klarowanego z pomidorami. Najlepszą drogą przyrządzania jajek jest ich gotowanie. Ugotowane jaja, w których białko jest ścięte, a żółtko ma postać półpłynną nie tylko świetnie smakują, ale mają także zbawienny wpływ na sylwetkę. Do jaj najlepiej wybierać warzywa oraz razowe pieczywo. Takie połączenie zapewni świetny smak oraz dostarczy błonnik i niezbędne witaminy.

Jajka mogą mieć zbawienny wpływ na zdrowie i sylwetkę. Jednak należy znaleźć "złoty środek" i spożywać je z umiarem. Nie musimy oczywiście ograniczać się do dwóch jaj w tygodniu, ale spożywanie siedmiu na śniadanie również nie jest dobrym rozwiązaniem. O wiele lepiej jeść jaja gotowane niż smażone. Warto przy tym pamiętać o odpowiednich dodatkach, które nie podniosą za bardzo kaloryczności posiłku. Najlepszym duetem dla jaj są warzywa i pełnoziarniste pieczywo.