Kawa czy herbata? Co pić na diecie?

Kawa i herbata mogą zarówno pomóc w walce o szczupłą sylwetkę, jak i ją sabotować. Jacek Bilczyński, dietetyk, fizjoterapeuta i trener radzi, w jakiej postaci kawa i herbata będą najlepsze, kiedy je pić, żeby przyspieszyć metabolizm i jakich dodatków unikać.

Kawa pobudza

Pobudzenie! To pierwsze skojarzenie, które przychodzi do głowy, gdy pomyślimy o kawie. I całkiem słusznie. Okazuje się, bowiem, że kofeina w niej zawarta obniża poziom substancji występującej w mózgu zwanej adenozyną. Wysokie poziomy tej ostatniej sprawiają, że pogarsza się nasza koncentracja, pojawia się senność i zmęczenie. Gdy jednak przesadzimy z ilością kawy czy napoju energetycznego, efekt będzie odwrotny, pojawi się rozdrażnienie i nudności. Pobudzeniu towarzyszy poprawa zdolności wysiłkowych. Szczególnie dotyczy to wysiłków trwających dłużej niż 30 minut.

Cafe Latte - ile ma kalorii?

Kofeina pomaga schudnąć

Kolejny, bardzo ważny efekt działania, to stwarzanie korzystnych warunków do spalania tkanki tłuszczowej i hamowanie łaknienia. Okazuje się, że osoby spożywające porcję kofeiny na kilkadziesiąt minut przed wysiłkiem fizycznym, spalają więcej tłuszczu i mają większą motywację do prowadzenia aktywności. Nie dziwi więc fakt, że to bazowy składnik większości dostępnych obecnie preparatów odchudzająco-stymulujących. Pamiętajmy jednak, że kofeina to nie panaceum na tłuszcz. Bez zbilansowanej diety, nawet podwójna dawka kofeiny niewiele może zdziałać.

Kawa pomaga na zakwasy!

Ile kofeiny jest w kawie?

Nie tylko kawa. Kofeina występuje w wielu produktach. Sama kawa może różnić się jej zawartością, w zależności od gatunku kawowca. Generalnie, można powiedzieć, że te dłużej palone, zawierają jej mniej. A jak to wygląda w praktyce? W przybliżeniu, filiżanka espresso, to około 60-80 mg kofeiny, szklanka rozpuszczalnej - 90-110 mg, szklanka parzonej - 100-120 mg, puszka coli - 45 mg, szklanka zielonej herbaty - 35 mg, mocna czarna herbata - 65 mg, puszka napoju energetycznego - 80 mg, kostka gorzkiej czekolady - 30 mg. Pamiętaj też, że kawa czarna działa szybciej, choć wpływ na to mają również inne substancje zawarte w ziarnach kawowca, dodatek śmietanki lub mleczka opóźnia jej działanie, ale jest zdrowy, bo kwasy zawarte w kawie są wiązane i neutralizowane przez wapń z mleka.

Kawa na śniadanie? Tak, ale tylko z owsianką!

Kawa wcale nie jest niezdrowa

Bardzo często słyszymy, że kawa jest niezdrowa. Jest w tym ziarno prawdy, ale dotyczy to innych substancji zawartych w kawie i to prawie wyłącznie wtedy, kiedy pijamy więcej, niż dwie kawy w ciągu dnia. Kofeina sama w sobie jest świetnym antyoksydantem, oznacza to, że chroni nas przed wolnymi rodnikami. Stosowana jest w bólach głowy, działa ochronnie na DNA skóry wystawionej na działanie promieni słonecznych, działa przeciwnowotworowo, ochronnie na układ nerwowy i zmniejsza ryzyko wystąpienia takich schorzeń, jak Parkinson czy Alzheimer. Pamiętajmy, że kofeina może działać odwadniająco, szczególnie u ludzi, którzy nie stosują jej regularnie. Co prawda, jeśli pijasz kawę każdego dnia, jej wpływ na gospodarkę wodną jest minimalny, niemniej, na każda szklankę kawy dobrze wypić 2 szklanki wody mineralnej, szczególnie tej wysoko zmineralizowanej.

Na kawę czasem trzeba uważać

Uważaj na kawę, jeśli masz problemy z sercem. Kofeina obkurcza nieco naczynia krwionośne i podnosi ciśnienie krwi. Jeśli jesteś w okresie menopauzy, lub występuje u ciebie zmniejszona mineralizacja kości, zadbaj szczególnie o spożycie właściwej ilości wapnia. Nie łącz jej z alkoholem i innymi stymulantami, bo często nasila ich działanie. Osoby chore na cukrzycę również powinny ograniczyć spożycie kofeiny, gdyż może zmieniać wrażliwość insulinową. Do efektów działania kofeiny organizm bardzo szybko się przyzwyczaja - to tak zwana tolerancja. By poczuć pobudzenie i zwiększoną koncentrację, musimy stale zwiększać jej dawkę, co nie jest najlepszym rozwiązaniem. Zdrową i bezpieczną alternatywą jest kilkanaście dni przerwy w jej stosowaniu. Nie wyobrażasz sobie życia bez kawy? Spróbuj zamienić ją na herbatę ziołową, a po kilkunastu dniach, gdy wrócisz do czarnego naparu, okaże się, że znów dodaje skrzydeł.

Zielona herbata

Poza wodą, herbata jest jednym z najczęściej spożywanych napojów na świecie. Występuje w bardzo wielu odmianach. Najpopularniejsze to czarna, ulung (niebieska) i zielona. Herbata zielona jest produktem najmniej przetworzonym, liście poddaje się suszeniu bezpośrednio po zerwaniu. Sprawia to, że zawiera najwięcej cennych składników, ponieważ nie traci ich w procesie fermentacji. Zielona herbata zawiera szereg aktywnych substancji:

- katechiny: to jedne z najważniejszych składników herbaty. Różne gatunki zawierają odmienną ich ilość. To one bezpośrednio mogą pomóc w spalaniu zbędnych kilogramów.

- polifenole, karotenoidy, luteina: to dzięki nim herbata ma tak silne właściwości antyoksydacyjne.

- teanina: aminokwas, który występuje w dużych ilościach w prawie każdej odmianie herbaty. Podnosi poziom serotoniny. Działa tonizująco. Teanina kojarzona jest również ze zwiększoną aktywnością fal mózgowych alfa. Przypominacie sobie uczucie tuż przed zaśnięciem? Relaks, spokój i przyjemność? To właśnie zasługa m.in. fal alfa. To sprawia, że nie czujemy specjalnego pobudzenia po wypiciu herbaty, mimo, że napar zawiera również kofeinę. Teanina hamuje jej stymulujący wpływ na układ nerwowy - odpręża i relaksuje.

- kofeina: wprawdzie zielona herbata nie zawiera jej zbyt wiele, ale wystarczająco by nasilić nieco termogenezę, co może sprzyjać przyspieszeniu metabolizmu.

Herbaciane odchudzanie

O korzystnym wpływie na odchudzanie zielonej herbaty słyszał chyba każdy. Okazuje się, że zawarte w niej substancje aktywne mogą hamować apetyt, przyspieszać metabolizm, zwiększać termogenezę, hamować odkładanie tkanki tłuszczowej, a jednocześnie nasilać spalanie tej, którą organizm już posiada. Całkiem niedawno naukowcy odkryli również, że zielona herbata hamuje wchłanianie tłuszczu z pożywienia w przewodzie pokarmowym!

Spalanie tłuszczu to nie wszystko. Zielona herbata ma bardzo silne działanie antyoksydacyjne. Zmniejsza ilość wolnych rodników, poprawia stan skóry, może pomóc w walce ze zmarszczkami i rozstępami. Działa ochronnie na wątrobę i układ pokarmowy, oddziałuje korzystnie na poziom cholesterolu, pomaga w ochronie oczu. Wykazuje również właściwości przeciwnowotworowe.

Co pić zamiast kawy? 7 propozycji

Kawa czy herbata - co wybrać?

Wybór należy do nas. Kawa - pita w rozsądnych ilościach - przyspiesza metabolizm, chroni przed przedwczesnym starzeniem i niektórymi chorobami. Herbata ma podobne właściwości, ale pita w każdych ilościach - nie powoduje negatywnych skutków ubocznych, jak pobudzenie czy drażliwość, nie podnosi również ciśnienia, więc jest bezpieczna dla osób z problemami sercowymi.

Polecamy filmy o diecie, treningu i motywacji na kanale Jacka Bilczyńskiego na youtube.

Więcej o: