Sok z buraków - pij jeśli chcesz poprawić wyniki

Chcesz, żeby twój trening był bardziej efektywny? Badacze zajmujący się żywieniem sportowców coraz częściej polecają produkty pochodzenia naturalnego, które poprawiają wydolność i sprawiają, że wolniej się męczysz. Do takich wspomagaczy należy sok z buraka - naturalne źródło azotanów.

Azotany na lepszy trening

Naturalnie występujący w organizmie tlenek azotu (NO) jest regulatorem szeregu funkcji fizjologicznych, które mogą mieć wpływ na wydajność ćwiczeń. Produkcję NO zwiększa spożywanie produktów bogatych w azotany, do których należą min. zielone warzywa liściaste i wcześniej już wspomniane buraki.

W badaniu przeprowadzonym w 2011 roku na University of Exeter w Stanach Zjednoczonych 9 aktywnych mężczyzn suplementowano sokiem z buraków z azotanami lub bez nich. Badani wypijali 0,5 litra soku przez 5 dni.  Pod koniec badania uczestnicy wykonali próbę na bieżni. Efekt? W grupie spożywającej sok z azotanami zaobserwowano wydłużenie czasu maksymalnego wysiłku i mniejsze zużycie tlenu.

W kolejnej próbie przeprowadzonej na specjalnych rowerach wykorzystywanych w próbach wysiłkowych (cykloergometrach) badanym podano pojedynczą 500 ml dawkę soku z buraków, co jak się okazało przyczyniło się do skrócenia czasu 4 i 16 km odcinka jazdy kolejno o 2,8 i 2,7 %.

Dobroczynne antyoksydanty

Czy jedzenie samych buraków może wspomóc wydolność? Na to pytanie starali się odpowiedzieć naukowcy z Zakładu Żywienia i Dietetyki z Uniwersytetu w St. Luis. Oni podawali uczestnikom eksperymentu pieczonego buraka i żurawinę przed rozpoczęciem 5 km próby biegowej. Test wykazał  5% wzrost prędkości biegu na końcowym odcinku tylko w grupie spożywającej pieczonego buraka.

Oprócz poprawy wyników, warto częściej sięgać po buraki, bo znajdują się w ścisłej czołówce warzyw pod względem właściwości antyoksydacyjnych. Są źródłem dobroczynnych polifenoli: kwasu ferulowego i rezweratrolu.

Korzystałam z:

1. Dietary nitrate supplementation reduces the O2 cost of walking and running: a placebo controlled study J Appl Physiol VOL 110 MARCH 2011

Andrew M. Jones Bailey, Jamie R. Blackwell,at al.

2. Agnieszka Szajdek, Julitta Borowska, Właściwości przeciwutleniające żywności pochodzenia roślinnego

3. Acute dietary nitrate supplementation improves cycling time trial performacne

Med. Sci. Sports Exerc., Vol. 43, No. 6, pp. 1125-1131, 2011.

4. Whole beetroot consumption acutely improves running performance.

J Acad Nutr Diet. 2012 Apr;112(4):548-52.