Dlaczego warto często jeść jajka? [6 POWODÓW]

Jeśli chcesz schudnąć, zbudować mięśnie i sportową sprawność, często jedz jajka. Nie wpłynie to negatywnie na zdrowie, nawet osób z nadciśnieniem, cukrzycą, syndromem metabolicznym, problemami lipidowymi, chorobami oczu, kobiet w ciąży czy dzieci (wyjątkiem są osoby z wykrytą alergią lub nietolerancją na białko jaja). Brzmi absurdalnie...? A jednak. Eksperci ze Sztuki Żywienia przedstawiają 6 powodów, dlaczego warto jeść często jajka.

1. Jajka wspomagają utratę tkanki tłuszczowej

Jaja zawierają świetnie przyswajane białko, które zaspokoi apetyt (ono zmniejsza wydzielanie greliny i powoduje wzrost poziomu cholecystokininy). Leucyna zwiększa syntezę białek, zmniejsza katabolizm - przełoży się to na lepszą kompozycję ciała. Żółtko jest źródłem choliny, która wraz z innymi składnikami "przestawi" twoje ciało na spalanie tłuszczu.

2. Jajka pomagają budować sprawność, mięśnie i siłę

Jaja to idealny pokarm dla sportowca. Świetnej jakości białko, duża ilość witamin i minerałów, antyoksydanty oraz dodatkowe tłuszcze i cholesterol, niezbędny do produkcji hormonów.

3. Jedząc jajka, zadbasz o oczy

Jajka zawierają luteinę i zeaksantynę - dwie najnowsze 'supergwiazdy' wspomagające widzenie. W postaci suplementów wykorzystuje się je w terapii chorób oczu. Ale warto wiedzieć, że te same substancje, ale pochodzące bezpośrednio z jaj mają lepszą biodostępność.

4. Jajka optymalizują poziom cholesterolu i wspomagają pracę wątroby

Wiele osób unika żółtek z obawy o wysoki poziom cholesterolu. Niepotrzebnie. Zawarta w nich cholina przeciwdziała akumulacji cholesterolu w wątrobie!

5. Jajka chronią przed nowotworami

Jajka są źródłem selenu, bardzo ważnego mikroelementu pomocnego w walce z rakiem. W jednym z badań na temat zależności pomiędzy dietą a zachorowalnością na raka piersi odkryto, że oprócz spożywania dużej ilości warzyw i owoców, mniejszą ilość zachorowań notuje się u kobiet, które jadły więcej jajek.

6. Tłuszcze zawarte w jajkach są dobre!

Spójrzmy na fakty. Jajko zawiera 8g tłuszczu. 61% z nich to tłuszcze nienasycone, a większość to te same, które znajdziesz w oliwie z oliwek. Pamiętaj: tłuszcze są twoim sprzymierzeńcem, a nie wrogiem. To niezbędny składnik odżywczy, który nie powoduje tycia czy chorób. Problem leży w tłuszczach stworzonych, przetworzonych przez człowieka.

Sprawdź, gdzie jeszcze znajdziesz dobre tłuszcze.

Myślę, że te 6 punktów wystarczy, by zachęcić do spożywania jajek na co dzień. Dla tych, którzy nadal boją się jajek, kilka słów (wolne tłumaczenie) od naukowców z Harvardu (The Harvard Medical School Guide to Healthy Eating).

"( ) Żadne badania nie wykazały, że ludzie, którzy spożywali jajka mieli więcej zawałów serca niż ci, którzy jedli ich mniej. Poszczególne osoby bardzo różnie reagują na cholesterol z pożywienia, a efekt jaki wywierają jajka na ich zdrowie nie może być zależny od ilości zawartego cholesterolu. Naturalny cholesterol zawarty w jajkach powinien cieszyć, nie martwić."