Zdrowe odżywianie - pułapki, o których możesz nie pamiętać

Zdrowe odżywianie to coś, co starasz się wprowadzić w swoim domu? Brawo! Popieramy taką inicjatywę. Upewnij się jednak, że to, co uważasz za lekkie, smaczne i zdrowe, rzeczywiście takie jest. Wyeliminuj ukrytego wroga!

Dołącz do nas na Facebooku

Jedz regularnie pięć posiłków dziennie, pij dużo wody. Niech twoje posiłki składają się z jak najmniejszej ilości przetworzonych potraw. Stawiaj na ryby, chude mięso (tylko ze sprawdzonego źródła) i świeże warzywa. Do menu możesz też włączyć owoce, orzechy, oliwę. - sposobów na zdrową dietę jest wiele, ale większość z nich będzie wyglądać podobnie. Ostrożnie! Nawet w sytuacji, gdy dbasz o to, co jesz, a na twoim talerzu nie ma miejsca na nieprzemyślane potrawy, wciąż możesz popełniać sporo błędów. Oto kilka z nich.

Owoce

Owszem, jeśli stawiasz na te sezonowe i kupujesz je u sprawdzonego źródła, są bardzo zdrowe. Zawierają sporo witamin, błonnika i przeciwutleniaczy, które są bardzo ważne, jeśli chcemy uniknąć chorób nowotworowych. Zawierają jednak sporo fruktozy, dlatego należy je jeść z głową i np.: nie opychać się winogronami.

Z tego powodu zawsze lepiej zjeść pomarańczę niż wypić szklankę soku z pomarańczy (nawet jeśli sami wyciśniemy ten sok). Warto zachować szczególną uwagę jeśli chodzi o owoce w puszce. Brzoskwinia czy ananas może się wydawać zdrową przekąską, a tak naprawdę zawiera sporo dodatkowego cukru, który pomaga dłużej zachować świeżość owoców. Pamiętaj też o tym, że sam fakt, iż produkty te znajdują się w metalowej puszce, świadczy o tym, że możesz tam znaleźć pół tablicy Mendelejewa.

Wafle ryżowe

Mogłoby się wydawać, że to zdrowa przekąska, która nie zawiera glutenu i ma mało kalorii, jednak to produkt o wysokim indeksie glikemicznym. Pochodzi z przetworzonego białego ryżu i bardzo szybko podnosi poziom glukozy we krwi. Co za tym idzie, nasz organizm zaczyna produkować insulinę i procesy spalania tłuszczu odchodzą na dalszy plan. Często też kusimy się na wariant smakowy: słony lub słodki, a w tym wypadku komentarz jest już zbędny

Batony musli

Masz wrażenie, że to zdrowa i lekka przekąska, która zaspokoi nagły atak głodu jest zupełnie nieszkodliwa dla twojej figury? Ostrożnie! Większość batonów dostępnych na rynku, tak jak i gotowych mieszanek smakowych musli, jest nafaszerowana cukrem, słodzikami i konserwantami. Jeśli masz ochotę na słodką przekąskę, sięgnij lepiej po dwie małe kostki naturalnej, gorzkiej czekolady 80% lub sama zrób batony w domu. Oto nasz przepis na batony proteinowe.

Orzechy

Rzeczywiście, to zdrowa przekąska, która dostarczy ci sporo białka, dobrej jakości węglowodanów i przede wszystkim nienasyconych kwasów tłuszczowych. Poszczególne gatunki zawierają również sporo witamin (A,B, D) i minerałów (min.: wapń, magnez, fosfor). Jednak do zdrowych przekąsek należą wyłącznie świeże orzechy lub takie, które sam lekko podprażysz na beztłuszczowej patelni czy w piekarniku. Nie solimy ich, nie słodzimy ani nie karmelizujemy. Nie kusimy się też na pseudo-zdrowy wariant w polewie jogurtowej, Orzechy są smaczne same w sobie i niech tak zostanie!

Jogurty bez tłuszczu

Jeśli kiedykolwiek przyjdzie ci do głowy, by skusić się na jogurt, który na pudełku ma piękny napis "Fat free" zastanów się, co musi mieć w sobie zamiast tego, by zachować odpowiednią konsystencję i dobrze smakować. Do produktów o obniżonej zawartości tłuszczu, zazwyczaj dodaje się więcej cukru lub słodzika. Zawierają również dużo więcej konserwantów niż naturalne jogurty, a chyba nie o to chodzi w zasadach zdrowego żywienia?

Wniosek: zastanawiaj się, sprawdzaj etykiety i dokładnie czytaj. Na zdrowie!