Truskawki wspomagają trawienie

Pierwsze truskawki pojawiają się najczęściej pod koniec maja. Jednak ci, którzy dobrze szukają, już dziś mogą kupić te słodkie, czerwone owoce, które dla wielu osób zapowiadają lato. W końcu kto nie lubi koktajlu z truskawek? Czy można je jeść bezkarnie? O to zapytaliśmy dietetyków.

Dołącz do nas na Facebooku

Truskawki są bardzo bogatym źródłem witaminy C., bowiem już 100 gramów tych owoców dostarcza jej aż 60 mg, co zaspokaja dobowe zapotrzebowanie organizmu człowieka na ten składnik. Pozostałych witamin i minerałów truskawki zawierają niewiele, jednak rekompensatą ich braku jest duża zawartość przeciwutleniaczy, które razem z witaminą C (ona również ma przeciwutleniające działanie) odpowiadają za dobroczynny wpływ tych owoców na zdrowie.

Dobra wiadomość!

Dowiedziono, że regularne spożywanie truskawek - poprzez spowolnienie procesu trawienia węglowodanów - powoduje obniżenie poziomu glukozy we krwi. Dzięki temu nie dość, że mają niski indeks glikemiczny (około 30), to mogą obniżać ten wskaźnik dla innych produktów, które zostały spożyte w tym samym czasie.

Samo zdrowie

Substancje zawarte w truskawkach mają także pozytywny wpływ na profil lipidowy - obniżają poziom trójglicerydów i złego cholesterolu we krwi, dzięki czemu chronią przed chorobami układu krwionośnego i serca. Witamina C, antyoksydanty oraz kwas salicylowy zawarte w truskawkach, mają silne działanie przeciwzapalne, dzięki czemu owoce te chronią przed niektórymi nowotworami, a także schorzeniami związanymi z występowaniem stanu zapalnego, takimi jak choroba Leśniewskiego-Crohna czy degeneracja plamki żółtej oka.

Dobre na trawienie

Warto także wspomnieć o pozytywnym wpływie truskawek na procesy trawienne. Jest to związane z zawartym w nich enzymem - bromelią, który ułatwia rozkład białek w przewodzie pokarmowym człowieka.

Wszyscy amatorzy truskawek z pewnością wiedzą, że jedną z największych wad tych owoców jest ich krótka trwałość. Niestety, nie ma dobrego sposobu na jej przedłużenie. Najlepiej spożyć truskawki jak najszybciej po kupieniu. Jeśli zamierzamy przechowywać je dłużej niż kilka godzin, schowajmy je do lodówki i umyjmy dopiero tuż przed spożyciem. Truskawki łatwo chłoną wodę, dlatego, jeśli umyjemy je zbyt wcześnie, szybciej się zepsują. Podczas przechowywania truskawki tracą również witaminy i minerały. Maksymalny okres jaki mogą być trzymane w lodówce, aby straty składników odżywczych nie były znaczące, to dwa dni.

Ostrożnie w przypadku alergii!

Truskawki posiadają jeszcze inną, dość poważną wadę - silnie alergizują. Osoby, u których po zjedzeniu tych owoców występują niepokojące objawy: wysypka czy opuchlizna, powinny zrezygnować z ich spożywania. Wszyscy inni z niecierpliwością mogą wyczekiwać sezonu na truskawki, który już nadchodzi.

 

Rafał Hornberger

Aneta Łańcuchowska

Poradnia Dietetyczna ?hälsa?

www.halsa.pl

Więcej o: