Dżem typu light - sprzymierzeniec czy wróg szczupłej sylwetki?

Kiedy jesteśmy w sklepie na zakupach i widzimy na słoiku, puszce napis "light", często bezmyślnie wkładamy produkt do koszyka. Jesteśmy pewni, że jedzenie o obniżonej zawartości cukrów, tłuszczu czy kalorii jest zdrowe i pomoże nam cieszyć się szczupłą sylwetką. Jak jest w rzeczywistości? Czy dżem typu light jest lepszy od tradycyjnego?

Jeśli jesteś na diecie, z pewnością spotkałeś się z produktami typu light. Nie ukrywajmy, ich kupno, a później zjedzenie jest szalenie kuszące. Mniej cukru, mniej tłuszczu, mniej kalorii. Wszystkiego mniej. Zjemy coś pysznego, a przy tym nie złamiemy zasad swojej diety. Co może w tym niecnym planie pójść nie tak? Niestety wszystko. Zacznijmy od tego, że produkty light nie są wcale takie zdrowe, jak przedstawiają je producenci.

Pozornie zdrowe

To, że w danej żywności nie ma cukru, nie oznacza automatycznie, że jest to produkt zdrowy. To jeden wielki mit. Przykładowo, słodki, truskawkowy dżem typu light został w obróbce produkcyjnej pozbawiony cukrów prostych. Teoretycznie powinniśmy być zadowoleni i już zacierać ręce na myśl o pysznej kanapce z dżemem. A jednak, kiedy przyjrzymy się etykiecie, a jeszcze lepiej porównamy ją z tą przylepioną do słoika z klasycznym dżemem, okazuje się, że w obu produktach jest dokładnie tyle samo kalorii!

Może tak dziać się choćby dlatego, że producenci zastępują cukier tłuszczem. Dzięki temu produkt będzie "light", a dżem nie zmieni swojej konsystencji. Czy dzięki niemu uda nam się trzymać zdrowych zasad diety? Nie. Kalorii zjemy tyle samo. Jak nie więcej! Myśląc podświadomie, że jemy produkt light, zjemy go więcej niż tradycyjnego dżemu. W efekcie dostarczymy więcej kalorii.

Jak nie wpaść w pułapkę?

Bezwzględnie zawsze czytaj etykiety wszystkich produktów, które kupujesz. Zgodnie z wytycznymi regulacji zaakceptowanych przez Unię Europejską produkty typu light powinny dostarczyć 30 proc. kalorii mniej niż ich klasyczny odpowiednik. Upewnij się, czy faktycznie tak jest.

Kiedy analizujesz skład danego produktu, zwróć też uwagę na inne informacje. Może okazać się, że wspomniany dżem nie zawiera cukrów prostych, producent nie uzupełnia składu dodatkowym tłuszczem, ale słodzi go fruktozą. A ta zdecydowanie nie jest sprzymierzeńcem twojej pięknej i szczupłej sylwetki.

Fruktoza tylko z pozoru nie budzi zastrzeżeń. Wiele osób może pomyśleć - przecież jest składnikiem owoców, nie może być zła. To fakt, jest nazywana "cukrem owocowym", znajdziemy jej wiele w owocach, które powszechnie uznaje się za zdrowe. Ba, na dodatek osobom na diecie i szczególnym  łasuchom poleca się je jako zastępnik wszelkich słodkości. Fruktoza ma niższy indeks glikemiczny niż glukoza. Jest też słodsza od sacharozy. Gdzie tkwi pułapka? Niestety fruktoza źle metabolizuje się w naszym organizmie.

Fruktoza trafia do wątroby, gdzie część tego cukru zostaje zmagazynowana. Większość jednak jest magazynowana w tkance tłuszczowej. Metabolizm fruktozy omija wiele różnych procesów, w których bierze udział choćby glukoza. Przemienia się w kwasy tłuszczowe i odkłada się w najmniej pożądanych przez nas miejscach na ciele. Ponadto fruktoza może zaburzyć działanie insuliny oraz zmniejszyć aktywność tlenku azotu. To nie wpływa korzystnie na nasz proces odchudzania.

Dżem typu light nie jest więc sprzymierzeńcem szczupłej sylwetki. Gdybyśmy zjedli go odrobinę, powiedzmy tyle, ile mieści się na kanapce, nic by nam się nie stało. Nasza dieta nie czułaby się zagrożona. Jednak kto z nas skończy na jednej kanapce? Ponadto fruktozy będąc na diecie powinniśmy unikać. Nie potrzebujemy włączać do jadłospisu kolejnego źródła tego cukru.

Mądre wybory

Podczas odchudzania szczególnie kusi nas wybieranie produktów light. W sklepie warto bezmyślnie nie wkładać do koszyka kolejnych produktów typu light. Masz ochotę na naleśniki z dżemem lub kanapkę z tym przysmakiem? Zawsze możesz zrobić sobie dzień przerwy od diety. To nie tylko sprawi ci wielką przyjemność, lecz także podniesie morale. Da też dodatkową motywację. Będziesz starać się przestrzegać diety, aby raz na jakiś czas zaszaleć kulinarnie i skusić się na coś słodkiego. Taka nagroda smakuje jeszcze lepiej.

Ponadto wybieraj mądrze. Warto kupić klasyczny dżem, z dużą zawartością cukru, jeśli masz pewność, że pochodzi on z pewnego źródła, nie zawiera sztucznych konserwantów i barwników. Taki produkt nawet słodki, jest lepszy niż dżem o obniżonej zawartości cukru, ale zawierający dodatkowo wiele sztucznych składników.

Więcej o: