Chcesz schudnąć? Jedz tort na śniadanie!

Na takie odkrycie wszyscy czekaliśmy! Wyobrażacie to sobie? Jajecznica, kromka ciemnego pieczywa, ulubiona kawa, a do niej kawałek tortu czekoladowego! I wszystko po to, by zrzucić zbędne kilogramy. Niemożliwe? Naukowcy zapewniają, że tak.

Dołącz do nas na Facebooku

O tym, że śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu dnia, nikomu przypominać nie musimy. Szczególnie w takie mrozy potrzebujemy energii na rozruch. Z samego rana nasz metabolizm działa sprawniej, a kalorie, których mu dostarczamy, są spalane przez cały dzień. To skłoniło naukowców do przeprowadzenia nietypowego eksperymentu: chcieli sprawdzić, czy to oznacza, że na śniadanie możemy bezkarnie sięgnąć po kawałek ulubionego ciasta.

 

A może ciasteczko?

Pod lupę wzięto 193 otyłe ale zdrowe osoby. Każdy z uczestników badania był na diecie 1400 kcal - kobiety, 1600 kcal - mężczyźni. Wszystkich podzielono na dwie grupy: jadłospis pierwszej był bardzo ubogi w węglowodany, z kolei w menu drugiej znalazły się słodycze, a konkretnie kawałek ciasta dodany codziennie do pełnowartościowego śniadania bogatego w białko, tłuszcze i węglowodany. - podaje The Telegraph.

Ponieważ dieta wszystkich uczestników nie różniła się pod względem zawartości energetycznej, posiłki po prostu zostały inaczej rozplanowane na przestrzeni dnia. Śniadanie uczestników, którzy w swojej diecie nie mieli słodyczy, a ilość węglowodanów została ograniczona do minimum, nie przekraczało 300 kcal, podczas, gdy druga grupa z samego rana zjadała posiłek o wartości ok. 600 kcal.

 

Wyniki były zaskakujące

Już w połowie badania - po 32 tygodniach - okazało się, że to, w jakiej grupie znaleźli się poszczególni uczestnicy, nie ma żadnego znaczenia. Wszyscy chudli w takim samym tempie (średnio ok. 15 kg po 32 tygodniach). Jednak podczas kolejnych 32 tygodni uczestnicy z grupy, która była na diecie o niskiej zawartości węglowodanów, zaczęli tyć (średnio ok. 10 kg), a ci, którzy na śniadanie jedli ciasto, dalej chudli (średnio jeszcze po ok. 6.8 kg). Dlaczego tak się stało?

- Te osoby, które znalazły się w grupie, gdzie nie wolno było jeść węglowodanów, czuły na sobie większą presję, czasem narzekały, że są głodne - mówi profesor Daniela Jakubowicz z Tel Aviv University, która przeprowadzała badanie.

 

Zakazany owoc smakuje lepiej

Okazało się, że osoby, które jadły ciasto na śniadanie, a przez resztę dnia konsumowały wyłącznie niskokaloryczne posiłki, nie miały problemu z przestrzeganiem diety.

- U tych osób znacznie rzadziej pojawiały się napady głodu czy zachcianki. Oczywiście, dieta o niskiej zawartości węglowodanów przynosi najszybsze efekty i motywuje, ale największy problem mamy zawsze nie z tym, żeby schudną, a z utrzymaniem wagi - mówi profesor Jakubowicz.

Badania pokazały, że łatwiej jest nam nie oszukiwać i odmawiać sobie słodyczy w ciągu dnia, jeśli sprawimy sobie przyjemność w postaci deseru na śniadanie.

Czy jedzenie tortu codziennie o poranku to dobry pomysł? My mamy spore wątpliwości. Ale warto wyciągnąć z tych badań wnioski: jeśli lubisz płatki owsiane i owoce, a chcesz jeść jak najmniej węglowodanów, pozwalaj sobie na ulubione produkty z samego rana.