Palisz, bo lubisz? Nie warto.


Palenie nigdy nie było uważane za zdrowy nałóg, a z roku na rok poznajemy coraz więcej faktów na temat tego, jak bardzo papierosy szkodzą naszemu zdrowiu. Jeśli nie przerażają cię tak poważne sprawy jak rak, problemy z sercem czy krążeniem może gorsze efekty, jakie przyniesie twój trening, będą lepszym argumentem.

Dołącz do nas na Facebooku

Papierosy zawierają ponad 4000 różnych składników chemicznych, z których przynajmniej 400 to substancje toksyczne, a aż 60 z nich jest powszechnie uznawane za rakotwórcze. Oprócz wspomnianych chorób, bardzo negatywnie wpływają na kondycję naszej skóry, zębów, dziąseł. Zwiększają ryzyko osteoporozy, impotencji, osłabiają plemniki oraz system immunologiczny, przyspieszają menopauzę. Palacze mają również słabsze wyniki na siłowni:

- Oprócz tego, że papierosy zmniejszają naszą wydolność i zatruwają płuca, to zwężają naczynia krwionośne - mówi trener osobisty Sebastian Kraśniewski. Co to oznacza? - Przepływ krwi, wody i wszystkiego tego, co jest niezbędne do rozwoju mięśni, jest bardzo ograniczony i wielokrotnie spowolniony.

Oznacza to, że spalamy wolniej, ale także nasze mięśnie potrzebują więcej czasu i wysiłku na to, by efekty treningu były widoczne.


Szukasz programu treningowego na spalanie tłuszczu?


Dlaczego warto przestać popalać?


1. Już po 8 godzinach bez papierosa, zawartość nikotyny we krwi obniża się o połowę, a poziom tlenu powoli zaczyna się wyrównywać.

2. Po upływie pierwszej doby tlenek węgla zostaje wyeliminowany z naszego organizmu, płuca zaczynają się oczyszczać.

3. Po 48. godzinach spędzonych bez papierosa można powiedzieć, że nikotyna jest już usunięta z krwioobiegu. Delikatnie poprawia się nasz węch, potrawy, które konsumujemy zaczynają nabierać więcej smaku.

4. 72. godziny później oddychanie staje się nieco łatwiejsze, czujemy się bardziej pobudzeni, mamy więcej energii.

5. W przeciągu pierwszych 12 tygodni poprawia się nasze krążenie. Można nawet zauważyć niewielką różnicę w ciśnieniu tętniczym.

6. W czasie od 3. do 9. miesięcy zaczynamy rzadziej kaszleć, poprawia się wydolność płuc.

7. Po roku znacznie obniża się ryzyko ataku serca. W niektórych przypadkach nawet o połowę w stosunku do tych, którzy wciąż palą.

8. Po 10. latach ryzyko wystąpienia raka płuc maleje o połowę.

9. Po 15. latach - przy bardzo zdrowym i aktywnym trybie życia - ryzyko wystąpienia ataku serca zbliża się do tego, co u osób, które nigdy nie paliły.

Jeśli jesteś nałogowym palaczem, który dzień, zamiast od owsianki, zaczyna od papierosa, nie będzie lekko, ale wszystko da się zrobić. Natomiast jeżeli po prostu popalasz, bo lubisz czasem delektować się "dymkiem", wymień papierosa na... kubek zielonej herbaty.