Otyłość dzieci winą rodziców?

Otyłość wśród dzieci staje się problemem widocznym również w Polsce. My, rodzice, mamy duży wpływ na ich nawyki żywieniowe. Częste wypady do McDonalda, bezkarne oferowanie paluszków, chrupek, słonych orzeszków czy ciastek, kupowanie napojów gazowanych oraz słodzonych soków - to wszystko szkodzi naszym pociechom. Ale nie tylko fast foody czy przekąski są niebezpieczne.

Dołącz do nas na Facebooku

Kanapki z pieczywa tostowego, spaghetti z sosem ze słoika i deser przyniesiony ze sklepu - przetworzone chemicznie jedzenie sprawia, że w diecie naszych dzieci brakuje podstawowych witamin i minerałów. Nie wykształcamy w nich nawyku sięgania po owoce czy warzywa, co kończy się tym, że później ich po prostu nie lubią. Chętnie sięgną po kurczaka z frytkami, ale zielona sałata z pomidorem już nie będzie atrakcyjnym dodatkiem do całości.

Kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych to nie zamykanie na klucz czekolady i ciastek czy wyrzucanie do śmietnika słonych przekąsek. Przecież nie chcemy popadać w skrajności. Dzieci lubią słodycze i nie ma w tym nic złego, jeśli nie jedzą ich w dużych ilościach. To, na co powinniśmy położyć największy nacisk, to przyzwyczajanie dzieci do spożywania pięciu zbilansowanych posiłków o określonej porze w ciągu dnia. Warto zwrócić ich uwagę na to, jak ważne są dla nas witaminy i składniki odżywcze zawarte w każdym posiłku. Dobrym pomysłem jest wycieczka na wspólne zakupy i pozwolenie dziecku na wybranie ulubionych owoców i warzyw.

Oprócz jakości i ilości jedzenia, spożywanej codziennie przez nasze dzieci, ważny jest ruch. Spacerujmy i spędzajmy z dzieckiem jak najwięcej czasu na świeżym powietrzu. Zabierajmy na wycieczki rowerowe, organizujmy wyjścia na basen. Zachęcajmy do uprawiania sportu i sami świećmy przykładem. W końcu zdrowy tryb życia rodzica to zdrowy tryb życia dziecka teraz i w przyszłości.

Jakich błędów należy się wystrzegać:


1.  Nie dawaj dziecku do picia słodkich i gazowanych napojów, a soki przecierowe (np. Kubuś, Leon, Pysio) traktuj jako osobny posiłek- są idealne na podwieczorek.


2.  Nie zmuszaj dziecka do jedzenia. Dziecko samo wie, kiedy jest głodne, a kiedy nie. Pamiętaj jednak o tym, że jeśli nie chce zjeść obiadu, to nie powinno dostawać nic w zamian aż do kolacji.


3.  Nie omijaj posiłków.


4.  Nie gotuj tylko tego, co lubi dziecko, każdy z domowników powinien jeść to samo.


5.  Nie zakazuj jedzenia słodyczy ale ogranicz je i postaraj się zastąpić mniej kalorycznymi wersjami domowych deserów czy owocami. Nawet jeśli domowe ciasto wcale nie będzie mniej kaloryczne, wiesz, z czego się składa.


6.  Dbaj o to, by posiłki były domowe, a nie brane na wynos lub - co gorsza - nie zabieraj dziecka na fast-food.



Jak zachęcić dziecko do zdrowego odżywiania:

1.  Staraj się zabierać je na wspólne zakupy, niech wybierze swoje ulubione owoce i warzywa.


2.  Zaproponuj wspólne przygotowywanie posiłku.


3.  Zadbaj o miłą atmosferę w trakcie spożywania posiłków.


4.  Pokaż piramidę zdrowego odżywiania.


5.  Zachęcaj do samodzielnego przygotowywania prostych potraw - trzylatek świetnie poradzi sobie ze zrobieniem kanapki czy sałatki ze składników, które wcześniej mu przygotujesz.

6.  Ustal zasady dotyczące słodyczy i przekąsek - pedagodzy polecają tzw. słodkie niedziele, kiedy dziecko może pozwolić sobie na słodkości.


7.  Do picia podawaj dziecku wodę, ziołową herbatkę lub raz na jakiś czas sok wyciśnięty ze świeżych owoców lub warzyw.



Dzieci potrzebują dobrej, zbilansowanej diety oraz ruchu. My, rodzice, chcąc zadbać o zdrowie swoich ukochanych pociech, powinniśmy przestrzegać tych kilku prostych zasad. Dzieci bywają okrutne i często wytykają wady innych np. otyłość, dlatego warto postarać się, by nasz maluch nie był narażony na tego typu szyderstwa. Najważniejsze jednak jest zdrowie naszych dzieci:L teraz i w przyszłości. Nie czekajmy aż będzie za późno. Prewencja jest lepsza od uciążliwej diety odchudzającej i treningu.

Chcesz wiedzieć, jak się zdrowo odżywiać?