Kraul pod lupą

Kraulem pływają wszyscy długodystansowcy - np. triatloniści. Dlaczego? Bo to najszybszy styl pływacki i sposób na oszczędzanie sił. Pływanie kraulem przez pół godziny wymaga jedynie 240 kcal energii.

W cyklu ruchów kraula wyróżnia się cztery fazy:
1. Fazę wejścia ręki do wody i chwytu wody
2. Fazę pociągnięcia
3. Fazę odepchnięcia
4. Fazę wyjścia ręki z wody


Ruch przenoszenia ręki nad wodą wykonywany jest dzięki pracy mięśnia najszerszego grzbietu, naramiennego piersiowego większego, tricepsa.

W fazie podwodnej udział biorą mięśnie najszerszy grzbietu, piersiowy większy, piersiowy mniejszy, naramienny, triceps.


Praca nóg w kraulu polega na naprzemiennym wymachiwaniu nimi w górę i w dół, ale ruchem napędowym jest ruch w dół. Ruch ten wykonują mięśnie: biodrowo-lędźwiowy, prosty uda, krawiecki, przywodziciel wielki, czworogłowy uda.
Ruch stopy to praca mięśni: trójgłowego łydki, piszczelowego przedniego, zginaczy palców i palucha.

Więcej o: