Jak schudnąć 10 kilo?

Im bliżej lata, tym bardziej zapełnione stają się siłownie. Jednak w wielu przypadkach odchudzanie to wciąż tylko postanowienie, którego realizacja nie może nastąpić. Co zrobić, by schudnąć? Jaką dietę wprowadzić i co warto ćwiczyć?

Nie odkładaj na jutro

Ciągłe odwlekanie planów to najlepsza droga do tego, aby ich nie realizować. Jeśli chcesz schudnąć zacznij od dziś - jedz lżejsze posiłki i mniejsze porcje, zrób kolację wcześniej niż zwykle i zadbaj o aktywność fizyczną. Głównym powodem, dla którego odkładamy odchudzanie jest to, że nie kojarzy ono się dobrze. Wbrew pozorom gubienie kilogramów może być bardzo przyjemne, a dietetyczne potrawy wcale nie muszą źle smakować. Ponadto kiedy już zaczniemy ćwiczyć przekonamy się jak dobrze organizm będzie czuł się po treningu. Wówczas wydzielają się endorfiny zwane hormonami szczęścia.

Jak jeść by schudnąć?

Restrykcyjne diety skupiające się na jednym bądź dwóch składnikach pokarmowych nie są dobrym rozwiązaniem. Wówczas narażamy się na efekt jo - jo. Taki jadłospis może nie dostarczyć nam także wszystkich niezbędnych składników przez co osłabimy swoje zdrowie. Najlepszym rozwiązaniem jest wprowadzenie takiej diety, której będziemy mogli trzymać się przez całe życie. Niemożliwe? Wprost przeciwnie, wystarczy tylko jeść pięć małych porcji w równych odstępach czasowych. Kolację jemy najpóźniej trzy godziny przed snem, rezygnujemy z soków i napojów gazowanych na rzecz wody i zielonej herbaty, a słodycze zastępujemy słodyczami, które powinniśmy jeść do 15. Woda oczyszcza organizm z toksyn i przyspiesza przemianę materii. Owoce są źródłem wody i witamin, ale zawierają również cukier, więc jeśli nie chcemy, by odłożył się w postaci tkanki tłuszczowej lepiej nie jeść ich wieczorem. Oczywiście bycie na diecie nie oznacza, że całe życie nie wolno nam nawet spróbować ciasta lub napić się ulubionej oranżady. Jeśli dwa razy w miesiącu zjemy coś "niedozwolonego", a poza tym będziemy przestrzegać zasad zdrowego odżywiania to nic się nie stanie.

Co ćwiczyć?

Aktywność fizyczna to integralna część diety. Nie można z niej zrezygnować, nawet jeśli nie będziemy ćwiczyć a drastycznie zmniejszymy liczbę przyjmowanych kalorii możemy sobie zaszkodzić. Osoby, które jedzą zbyt mało wyniszczają swój organizm. Gdy nie ma zapasu tłuszczu organizm zaczyna spalać mięśnie. Zbyt drastyczna dieta to również zmiany hormonalne szczególnie istotne w przypadku kobiet. Może wystąpić brak miesiączki, wypadanie włosów i suchość skóry. Jak widać, o wiele lepiej spożywać tyle jedzenia ile wskazuje nasze zapotrzebowanie, a do tego uprawiać sport. Najlepszymi ćwiczeniami na odchudzanie są ćwiczenia cardio. Jest to szybki trening przyspieszający pracę serca i przemianę materii - organizm spala nawet kilka godzin po aktywności. Jeśli jednak mamy do zrzucenia trochę więcej kilogramów lepiej postawić na nieco lżejsze ćwiczenia, ponieważ intensywny trening cardio może spowodować przeciążenie stawów i urazy. Jeśli zauważymy, że dieta i ćwiczenia przynoszą efekty, a waga "idzie" w dół warto dorzucić trening siłowy. Wbrew pozorom nie służy on jedynie rozbudowie masy mięśniowej, ale również przyczynia się do spalania tłuszczu. Ćwiczymy 3 - 4 razy w tygodniu tak, by mięśnie miały czas na regenerację. Na początku będzie ciężko, ale aktywność fizyczna jest uzależniająca, więc kiedy już przyzwyczaimy się do ćwiczeń staną się one ulubionym zajęciem. Jeżeli mamy wątpliwości co do planu treningowego i poprawności ćwiczeń warto zapisać się do fitness klubu lub siłowni. Tam nad naszym treningiem będzie czuwał trener, który pomoże w razie problemów. Może on także pomóc ułożyć jadłospis, doradzić co jeść, a czego lepiej unikać.

Aby schudnąć należy włożyć w to trochę pracy. Efekty są jednak warte poświęceń. No kto nie chce oczarować wszystkich na plaży pięknym ciałem? Ćwiczmy cały rok, a efekty swoich działań będziemy mogli podziwiać nie tylko latem.

Więcej o: