Co jeść, żeby przytyć? Jak się pozbyć oponki na brzuchu? Dietetyk odpowiada

Dostaliśmy od Was pierwsze pytania do naszych ekspertek. Pytacie o to, co jeść, żeby przytyć, co jeść po treningu albo o to, jak się pozbyć fałdki na brzuchu. Dietetyk odpowiada.

Witam, nazywam się Agnieszka i mam 21 lat, moim problemem jest niewielka niedowaga. Prz wzroście 165 cm, moja waga wynosi 43 kg. Chciała bym przybrać trochę na wadze, lecz zależy mi na masie mięśniowej, a nie na tłuszczowej. Nie wiem jak to zrobić. Proszę o radę.

Milena Nosek (Holmes Place Hilton): Warto zrobić analizę składu ciała, na jej podstawie mogłabym konkretnie doradzić dietę. Jednak ogólne zasady mówią o tym, że warto jeść codziennie płatki zbóż z pełnego przemiału, jeść produkty żytnie, amarantus, ale ograniczyć pszenicę. Poza tym polecam brązowy ryż, różne kasze. Niech takie produkty znajdą się w każdym posiłku. Dietę można wzbogacić w "zdrowe" tłuszcze: z ryb morskich, awokado, nasion słonecznika, pestek dyni czy sezamu.

Witam, mam na imię Magda i mam 24 lata. Mój problem polega na tym, że nie mogę sobie poradzić z fałdką na brzuchu i trochę za dużo mam w udach. Ćwiczę regularnie i staram się jeść 5 posiłków dziennie. Musiałam zrezygnować z mleka, ponieważ miałam po nim wzdęcia. I mam wrażenie, że taki sam efekt daje mi pełnoziarniste pieczywo. Co powinnam jeść, a czego unikać? Bardzo proszę o odpowiedź, bo moje treningi przestają mieć sens, jeśli nie mogę poradzić sobie z dietą.

Milena Nosek (Holmes Place Hilton): Bardzo prawdopodobne, że diagnoza mogłaby być skierowana ku IBS - Zespołowi Jelita Drażliwego. Lista produktów, które powinny być w diecie, jak i tych, które warto wyeliminować jest bardzo długa. Nie ma też jednej listy dla każdego. Dieta w tym przypadku musi być dopasowana indywidualnie. Nie warto pisać o unikaniu tłustych, słodkich produktów czy fast foodów, bo to wiedzą wszyscy. Zalecam indywidualne podejście do tej kwestii.

Witam, mam pytanie odnośnie do posiłków potreningowych. Regularnie ćwiczę: 2 razy w tygodniu ćwiczenia siłowe na nogi oraz 3 razy aeroby. Co powinnam zjeść po takich treningach? I czy po aerobach powinnam jeść coś innego niż po siłowym?

Milena Nosek (Holmes Place Hilton): To, co jemy przed, a co po treningu ma duże znaczenie. Po treningu aerobowym najlepiej zdecydować się na owoc: grejpfrut, ananas, pamarańczę czy kiwi. Po treningu siłowym warto zjeść porcję białka: chude mięso, rybę czy jaja.

Niedawno wyszłam z ciężkiej anemii spowodowanej niedoborem żelaza. Na okres choroby zrezygnowałam z biegania i wszelkiego intensywnego wysiłku. Teraz wartość hemoglobiny jest w normie (12 przy normie 12- 16) ) dlatego też zaczęłam od początku trenować (za zgodą lekarza). Na razie biegam od 30 do 45 min 2 lub 3 razy w tygodniu. W związku z tym piszę do Państwa z prośbą o udzielenie mi rady dietetycznej, co powinnam głównie jeść? na co uważać by hemoglobina utrzymywała się na wysokim poziomie? Jem produkty bogate w żelazo i dodatkowo nadal zażywam preparaty z żelazem - czy to wystarczy? Jaka powinna być moja dzienna dawka kalorii ? Dodam jeszcze, że ważę 51 kg przy wzroście 170 cm. Bardzo proszę o odpowiedź.

Ewa Ceborska-Scheiterbauer (Poradnia Dietetyczna Food & Diet): Niestety nie napisała Pani, ile ma lat, a od tego w dużej mierze zależy energetyczność diety. Odpowiednia dawka zapewne zmieści się w granicy 1900-2200kcal. Ważne jest, aby Pani przed treningiem spożywała posiłek bogaty w węglowodany, np. płatki śniadaniowe ze świeżymi owocami z dodatkiem mleka lub jogurtu naturalnego. Natomiast po treningu - posiłek bogaty w białko, np. sałatka warzywna z grillowanym kurczakiem czy wędzonym łososiem. Produkty bogate w żelazo to przede wszystkim mięso, ryby, jaja, zielone warzywa (z wyjątkiem ogórka), natka pietruszki, kiełki, ale także produkty zbożowe pełnoziarniste. Warto także łączyć produkty bogate w żelazo z tymi bogatymi w witaminę C, np. kanapka z pieczywa razowego, szynką, kilkoma liśćmi szpinaku świeżego, a do tego czerwona papryka i kiełki rzodkiewki. Warto także zwrócić uwagę na to, żeby preparaty żelazowe przyjmować w posiłku, gdzie nie ma produktów mlecznych. Wówczas uzyska się lepszą wchłanialność. Radziłabym także nie dopuszczać do obniżania się masy ciała.