Astanga Joga - na poranny rozruch

Praktyka jogi może zdziałać cuda i wcale nie musi kojarzyć się z nudą. Jej rodzajów jest przecież kilka - wystarczy wybrać właściwą. Astanga joga jest znacznie bardziej dynamiczna, a efekty ćwiczeń szybciej zauważalne. Może stanowić również dynamiczne uzupełnienie zbilansowanego programu treningowego.

Dołącz do nas na Facebooku

Cechą odróżniającą Astanga Jogę od innych jej rodzajów jest przede wszystkim dynamika ćwiczeń, a utrzymanie poszczególnych asan trwa nieco krócej, niż w innych typach jogi. Tu przede wszystkim liczy się oddech, a efekty są bardziej energetyzujące niż sam trening. Dzięki szybkim i spektakularnym rezultatom jest jedną z najbardziej lubianych aktywności gwiazd. Zresztą zwolenników przybywa na całym świecie.

Astangę wyróżniają przede wszystkim trzy elementy:

- oddech zwany udźdźaji, którego zadaniem jest rozgrzanie ciała i nadanie całemu treningowi prawidłowy rytm. Chodzi o głęboki oddech przeponą, który dodatkowo ma być głośny,

- bahdy, czyli tak zwane pieczęcie. Innymi słowy to techniki, których zadaniem jest utrzymanie energii w odpowiednich punktach ciała. Wciągamy dolną część brzucha jednocześnie starając się kontrolować mięśnie dna miednicy. To ważne, bo ustawia dolny odcinek kręgosłupa w odpowiedniej pozycji, dzięki czemu ćwiczenia stają się bardziej bezpieczne, a ciało bardziej stabilne. Ich zadaniem jest również rozgrzanie ciała,

- z kolei Dristi, czyli trzeci element to punkty, w których należy skupić wzrok. Nie są one przypadkowe i w niemal każdym asanie inne.

Astanga zwana czasem Power jogą z pewnością nie jest dla leniwych. Przy tym rodzaju jogi potrzeba wiele wysiłku, dlatego doskonale dotlenia i dodaje energii. Precyzja, z jaką wykonuje się asany, jest w tym przypadku mniej ważna niż ich kolejność, tworząca jeden układ choreograficzny.

Takich układów czy serii jest 6. Wszystko jest ściśle określone: kolejność, sposób wejścia i wyjścia z pozycji, czas trwania w pozycji. Podczas treningu ćwiczy się bez przerwy. Bardzo ważna jest praca z ciałem, bo wyjątkowość stanu ducha odczuwamy nieco później.

Medytacja może przyjąć różną formę, bo jest medytacją w ruchu, która prowadzi do samopoznania. Ważna jest koncentracja i skupienie uwagi na całości: oddechu, ciele i umysłu. Tradycja mówi o tym, że nie powinno się ćwiczyć w czasie menstruacji, nowiu księżyca oraz pełni. Im dłużej trenujesz, tym trening powinien być dłuższy.

Astangę lepiej rano, bo dodaje energii. Doskonale rzeźbi ciało i dodaje siły. Poszerza się również zakres wykonywanych ruchów. Właśnie z tego powodu warto dodać ją do swojego kompleksowego i zbilansowanego programu treningowego. Zmiany i urozmaicenia są potrzebne, zwłaszcza dla tych, którzy swoją aktywną i sportową drogę już wybrali.