Po co Ci trener osobisty?

W Stanach czy Wielkiej Brytanii posiadanie trenera osobistego to coś na porządku dziennym. W Polsce ten trend nie jest jeszcze tak silny, ale w każdy roku zainteresowanie jest coraz większe. Bardziej dbamy o swoje ciało i przeznaczamy na to więcej pieniędzy. Po co komu trener osobisty? Na to pytanie postaramy się odpowiedzieć. Decyzję pozostawiamy Tobie.

Dołącz do nas na Facebooku

Od stycznia czujesz większą motywację i regularnie trenujesz. Podpytałeś na siłowni, co robić, by osiągnąć wymarzone efekty i starasz się realizować program. Czy jednak sam dajesz z siebie wszystko? Czy wiesz, kiedy jest najwyższy moment na to, by podnieść sobie poprzeczkę? A może masz lekką wadę postawy i niektóre ćwiczenia powinieneś zastąpić innymi? Jest wiele kwestii, na które trzeba zwrócić uwagę podczas treningu...

Dlaczego warto posiadać trenera osobistego?

Zakładamy wariant, że udało Ci się dotrzeć do godnego polecenia specjalisty (w przyszlym tygodniu podpowiem, na co warto zwrócić uwagę podczas wyboru trenera osobistego).

Zacznijmy od zalet.

 

1. Dobry plan to podstawa

Bez dobrego planu treningowego możesz zapomnieć o wymarzonych efektach. I nie mamy tutaj na myśli wydrukowanej kartki z rozpisanymi ćwiczeniami, seriami i ilością powtórzeń. Trener osobisty jest od tego, by usiąść z Tobą, dokonać wszelkich pomiarów i ustalić realne cele długo i krótkoterminowe. Wówczas planuje się cały cykl treningów, a później skupia na jego poszczególnych fazach. Dopiero tutaj jest miejsce na konkretny plan na dany dzień. Pamiętaj jednak o tym, że jest to maleńka cegiełka, która buduje ogromny mur, dlatego każda sesja ma sens i nie wolno tak po prostu iść na siłownię z kolorowym magazynem czy planem treningowym kolegi. Każdy jest inny i powinien mieć trening dopasowany do indywidualnych potrzeb. Pod uwagę trzeba także wziąć czas, ewentualne kontuzje, wady postawy - wszystko ma znaczenie. Trener osobisty jest też świetnym pomysłem dal tych osób, które chcą się przygotować do konkretnej formy aktywności: wyjazd na narty, maraton, gra w tenisa itd.

 

2. Różnorodność

Podczas treningów najbardziej nuży Cię rutyna? Nawet jeśli sam podnosisz sobie poprzeczkę i sprawiasz, że każdy trening jest wyzwaniem, możesz się znudzić tym, że działasz według podobnego schematu. Pamiętaj, trening to nie tylko kardio na bieżni a innego dnia "przerzucanie żelaza". Są takie rzeczy jak np.: crossFit, który nie tylko wprowadzi coś nowego do Twojego planu, ale także przyniesie niesamowite efekty. Dobry trener osobisty nieustannie się dokształca. Interesuje się różnymi nowinkami, kupuje sprzęt, kończy dodatkowe kursy. Dlatego nie raz zaskoczy Cię ciężkimi brzuszkami z użyciem taśm TRX czy elementami boksu zamiast elementu kardio.

 

3. Kopalnia wiedzy

Pamiętaj, że sam trening to nie wszystko. Liczy się to, co jesz i co robisz ze swoim ciałem przez pozostałe 23 godziny po treningu. Dlatego profesjonalista podpowie Ci, jak się żywić i ile godzin przeznaczać na regenerację. Najlepszym rozwiązaniem, o które poprosi Cię wielu trenerów, jest dzienniczek żywienia. Kiedy zaczniesz notować wszystko to, co jesz i pijesz w ciągu dnia, sam zauważysz rzeczy, które warto zmienić, a trener dodatkowo może Ci podpowiedzieć coś, o czym nie miałeś bladego pojęcia! Np.: odżywiasz się dobrze, jesz świetnej jakości jedzenie ale warto się zastanowić nad tym, by wymienić godziny spożywanych posiłków: owoce z jogurtem zjeść na drugie śniadanie a omlet białkowy wieczorem, jako ostatni posiłek.

 

4. Motywacja

"Już nie dam rady. Więcej nie mogę" - jak często zdarza Ci się rezygnować z ostatnich powtórzeń albo serii? A ile razy było tak, że w ogóle nie poszedłeś na trening? Kiedy masz trenera osobistego, za którego sporo płacisz, nie pozwolisz sobie na to, by nie przyjść na trening, no chyba, że faktycznie dorwie Cię choroba. Z kolei podczas treningu nie będzie miejsca na wykręcanie się od wykonywania ostatnich powtórzeń albo odpuszczanie sobie, jeśli chodzi o prawidłową technikę. Czujne oko trenera zauważy wszystko!

 

5. Elastyczność

Czasem każdy ma gorszy dzień: brak snu, przeziębienie lub po prostu zmęczenie. Warto o wszystkim mówić, a dobry trener szybko przeorganizuje plan treningu tak, żeby go nie stracić, ale jednocześnie Ciebie nie zamęczyć do końca i sprawić, że następnego dnia już będziesz zregenerowany, a nie jeszcze bardziej wycieńczony. To samo tyczy się wszelkich kontuzji, zakwasów itd.

 

6. Trening i terapia w jednym

Oprócz tego, że trener Cię zmotywuje dobrym słowem, to pomoże też wtedy, kiedy po prostu chcesz się wygadać. Problemy z partnerem? Ktoś wkurza Cię w pracy? Taki trening jest bardzo prywatny. Zazwyczaj znamy się dość dobrze z osobą, z którą trenujemy, ponieważ często ją oglądamy, rozmawiamy na bieżąco i zaczyna to przypominać chodzenie na trening i terapię w jednym...

 

Wady posiadania trenera osobistego

Tych nie ma wielu. Nam przychodzą do głowy tylko dwie...

 

1. Duży wydatek

Nie czarujmy się: trening osobisty to nie jest tania sprawa. Ceny wahają się od 50 do 200 złotych za godzinę. Niektórzy przygotowują jednak dla swoich klientów specjalne pakiety, dzięki którym cena staje się przystępna.

 

2. Tu i teraz

Ram masz ochotę iść na trening rano, a innym razem wolisz wieczorem? W przypadku stałej współpracy ze specjalistą raczej będziesz musiał narzucić sobie dyscyplinę i wybrać stałe godziny treningów.