Chcesz mieć zdrowe serce? Lepiej ćwiczyć mało niż wcale!

Aktywność fizyczna nawet w niewielkiej ilości zmniejsza ryzyko zachorowania na choroby układu krwionośnego. Im więcej ruchu, tym mniejsza szansa na kłopoty z sercem - twierdzą naukowcy, którzy opublikowali swoje badania na łamach ?Circulation" - biuletynu American Heart Association.

Dołącz do nas na Facebooku

Wnioski z badań: ludzie, którzy na na ruch poświęcali tygodniowo 2,5 godziny i w tym czasie ćwiczyli ze średnią intensywnością, zmniejszali ryzyko zachorowania na chorobę wieńcową o 14% w porównaniu do ludzi niećwiczących. Wraz ze wzrostem ilości czasu poświęcanego na ruch, ryzyko to malało jeszcze bardziej. Naukowcy odkryli także, że nawet osoby, które nie spełniały zaleceń dotyczących niezbędnej dawki ruchu (2,5 godziny tygodniowo), a więc ćwiczyły krócej, i tak odnosiły korzyści zdrowotne, a ich ryzyko zachorowania na chorobę wieńcową było niższe niż u osób niećwiczących - podaje Science Daily.

- Badania te potwierdzają oficjalne zalecenia: każda dawka ruchu jest lepsza niż żadna, ale im wiecej czasu spędzanego aktywnie, tym lepiej. 150 minut ćwiczeń tygodniowo daje wymierne korzyści, a 300 minut tygodniowo przynosi jeszcze lepsze efekty - podsumował wyniki badań Jacob Sattelmair z Department of Epidemiology na Harvard School of Public Health.

Wnioski te płyną z badań różniących się znacznie od badań naukowych przeprowadzonych dotychczas. Była to pierwsza analiza naukowa, która brała pod uwagę ilość czasu, jaką ludzie poświęcali na ćwiczenia, a także nasilenie korzyści wynikających z liczby minut poświęcanych na trening. Badacze dokonali analizy ponad 3000 badań naukowych, w których oceniano wpływ aktywności fizycznej na kondycję serca. W uzasadnieniu własnych wniosków przytoczyli wyniki 33 badań, z czego 9 z nich było badaniami ilościowymi.

Starsze eksperymenty dzieliły ludzi na dwie grupy: prowadzących aktywny i siedzący tryb życia. Od niedawna bada się ilość czasu, jaki ludzie poświęcają na ruch oraz to, jak ona wpływa na zmniejszenie ryzyka zachorowania na choroby serca. Obecnie naukowcy zauważają także, że aktywność fizyczna w różnym stopniu wpływa na obie płcie - ruch przynosi większe korzyści zdrowotne kobietom.