Masz predyspozycje do otyłości? Naukowcy wyróżnili sześć skutecznych ćwiczeń odchudzających

Na wagę wpływa naprawdę wiele czynników. Niektóre związane są bezpośrednio ze stylem życia, inne zakodowane zostały w naszym DNA. Dla wszystkich, którzy pragną pozbyć się nadprogramowych kilogramów, ważna może być wiadomość, że naukowcy wyróżnili sześć ćwiczeń, które pomogą utrzymać niską wagę.

Ćwiczenia dla osób, które mają predyspozycje do nadwagi - najnowsze badania

W tajwańskim badaniu przeprowadzonym przez Taiwan Biobank wzięło udział 18 424 Chińczyków Han w wieku 30-70 lat. Według analizy wyników badań, które zostały opublikowane w PLOS Genetics, do puli najefektywniejszych ćwiczeń zalicza się: regularny jogging, wspinaczkę górską, marsz, energiczny marsz, taniec i długie praktyki jogi. Naukowcy podkreślają, że skuteczność ćwiczenia zależy przede wszystkim od tego, ile energii się zużywa podczas jego wykonywania. Te, które są mniej energicznie, działają więc mniej skutecznie.

Zespół naukowców podczas badania brał pod uwagę:

- wskaźniki BMI,
- procent tkanki tłuszczowej,
- obwód talii,
- obwód bioder,
- stosunek talii do bioder.

Z badań wynika, że 30 minut biegania trzy razy w tygodniu przynosi najlepsze rezultaty. Epidemiolog Wan-Yu z National Taiwan University w wywiadzie dla Newsweeka tak wypowiada się na temat rezultatów:

Otyłość wywołana jest zależnościami genetycznymi, stylem życia i interakcjami międzyludzkimi. Korzyści z regularnych ćwiczeń fizycznych są zdecydowanie bardziej widoczne u osób z większą predyspozycją do otyłości.

Badacze wspominają też o tym, że społeczeństwo przybrało na wadze przez ostatnich 50 lat z powodu zmian środowiskowych, co także należy wziąć pod uwagę. 

Naukowcy uważają, że ich badanie zakończyło się sukcesem. Jednym z jego głównych założeń było wskazanie, że genetyczne predyspozycje do otyłości nie oznaczają, że nie da się z nią walczyć. Wystarczą odpowiednio dobrane ćwiczenia, które są wykonywane regularnie.

Jak radzić sobie z otyłością?

Otyłość jest współczesną chorobą cywilizacyjną, która wpływa na kondycję całego ciała. Nadprogramowe kilogramy bardzo szybko zwiększają ryzyko wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych lub nowotworów. Na co dzień prowadzimy raczej siedzący tryb życia, poruszamy się autem, wybieramy windę zamiast schodów i często zapominamy nawet o podstawowych 10 000 kroków dziennie, choć niedawno naukowcy wykazali, że wystarczy już 7500, aby zachować zdrowie.

O kilka praktycznych porad w tej dziedzinie poprosiłam doświadczonego trenera i dietetyka - Jakuba Mauricza. Według niego:

Wielu ekspertów namawia do propagowania NEAT, czyli spontanicznej aktywności fizycznej, takiej jak taniec, nawet w domowych warunkach podczas sprzątania, oraz marsze. Konkludując, NEAT to wszystkie czynności fizyczne, które wykonujemy w trakcie dnia, nie będące jednak treningiem sensu stricte.

Obecnie BMI nie jest już traktowane jako miarodajne narzędzie, które mogłoby skutecznie śledzić postępy treningowe. Trener Mauricz uzasadnia swoje sugestie doświadczeniami pewnego szanowanego wykładowcy amerykańskiego:

Dr Dyer mądrze wspominał o tym, że utrata całkowitej masy ciała nigdy nie powinna być dobrym założeniem. Należy skupić się na rekompozycji - uzbroić ciało w mięśnie i jednocześnie spalać tkankę tłuszczową. Takie działania umożliwiają nam długofalowe podniesienie liczby spalanych kalorii.

Mauricz radzi także, by jak najczęściej praktykować aktywności, które zmobilizują ciało do wysiłku. Na przykład jogę lub marsz, wchodzenie po schodach lub taniec. Te małe działania wydają się błahe i niezauważalne, a mogą diametralnie zmienić funkcjonowanie i kondycję organizmu. Ważne są także ćwiczenia wielostawowe, które stanowią absolutną podstawę zachowania sprawności ciała. Najlepiej jest więc wykonywać podpory, przysiady, wykroki - zmusić siebie do ruchu.

Więcej o:
Komentarze (16)
Masz predyspozycje do otyłości? Naukowcy wyróżnili sześć skutecznych ćwiczeń odchudzających
Zaloguj się
  • anmaterko

    Oceniono 13 razy 13

    Jogging dla otyłych to zabójstwo stawów! Niech biegają,ale jak już trochę się odchudzą.

  • ladyrozalia

    Oceniono 4 razy 4

    Ile kosztowały te badania? wyniki oczywiste, wnioski banalne. To, co jest główną i podstawową przyczyną chorób cywilizacyjnych to brak zdrowego rozsądku, lenistwo i absurdalny hedonizm. Ot, pokłosie kondycji współczesnej nauki :-(, zarówno w sferze merytorycznej, badawczej, edukacyjnej, wychowawczej, społecznej itd.

  • menel13

    Oceniono 5 razy 3

    Artykuł powinien się nazywać "najefektywniejsze metody wyłudzania grantów".

  • nietyp

    Oceniono 4 razy 2

    Bzdura!!! Jedyny sposób, to mniej żreć!!!

  • remislanc

    Oceniono 1 raz 1

    Dzisiaj prawie każdy "ma predyspozycje do otyłości". Brak opamiętania w żarciu, zero ruchu.

  • xx777xx

    Oceniono 3 razy 1

    Wszystko powyżej przy założeniu, że E in jest niezależne od E out. A to piramidalna bzdura.
    NEAT to w większości niekontrolowane przez ludzi aktywności, które rekompensują wcześniejszy, większy lub mniejszy wydatek podczas świadomej aktywności, w tym ćwiczeń.

    W dłuższej perspektywie, wagi NIE kontroluje się aktywnością fizyczną, Tylko dietą.
    Aktywność jest dla zdrowia, a organizm ma cały wachlarz możliwości regulacji i rekompensaty straconych kalorii podczas aktywności fizycznej.

    Badanie epidemiologów można wyrzucić do kosza. Epidemiologiczne bzdury, badające w krótkim okresie czasu korelacje, bez wyjaśnienia mechanizmu działania.
    Zróbcie badanie wieloletnie, a wasze "wyniki" "szlag trafi"

    "Wystarczą odpowiednio dobrane ćwiczenia, które są wykonywane regularnie."

    O to właśnie chodzi, że do długoterminowej regulacji wagi - NIE wystarczą.

    Czy naprawdę trzeba tłumaczyć, że podstawą utraty, a następnie utrzymania wagi jest to, czy delikwentowi będzie się chciało jeść, czy nie? Jak będzie się chciało, to polegnie z kretesem, prędzej czy później.

    Tylko dieta!

  • ar.co

    Oceniono 13 razy 1

    "Naukowcy podkreślają, że skuteczność ćwiczenia zależy przede wszystkim od tego, ile energii się zużywa podczas jego wykonywania"
    Skuteczność ćwiczenia zależy przede wszystkim od tego, CZY się je wykonuje. Jakoś dziwnie te wszystkie biedaki, co to są "genetycznie skazani na otyłość" wsiadają do samochodu nawet żeby przejechać 500 m (w tym 300 m stania w korku).

  • komentarzmoj

    Oceniono 3 razy -1

    1. Między predyspozycjami do otyłości a już obecną otyłością jest duża różnica, więc w zasadzie nie wiadomo, co autor miał na myśli i dla kogo ten niby-artykuł jest przeznaczony, bo trochę się miota i mąci.
    2. Kilka dni temu były informacje, że dopiero po godzinie biegania zaczyna się spalać tłuszcz, czyli żeby schudnąć trzeba biegać ponad godzinę. Tu podają, że 30 min. biegania 3 raz w tygodniu. To którzy 'naukowcy' (albo tłumacze) kłamią?
    3. 'Dr Dyer mądrze wspominał o tym, że utrata całkowitej masy ciała nigdy nie powinna być dobrym założeniem.' - że co? Na czym polega utrata całkowitej masy ciała, bo jakoś sobie nie jestem w stanie tego wyobrazić?
    4. Mam dziwne wrażenie, że badania przeprowadzone na Chińczykach w wieku 30-70 lat nie do końca będą pasowały do człowieka z Europy - jednak trochę się różnimy pod wieloma względami.

  • louisianne

    Oceniono 13 razy -1

    Żeby nie być otyłym i mieć mięśnie wystarczy mniej żreć i więcej się ruszać, to naprawdę bardzo proste. Nie ma co szukać wymówek, usprawiedliwień użalać się nad sobą

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX