Ile kalorii mają daktyle? Te owoce są naprawdę pyszne. Suszone, świeże - które lepiej smakują?

Czy daktyle w diecie są dobrym pomysłem? Zarówno te suszone, jak i świeże mogą wnieść wiele dobrego do jadsłospisu.

Ile dokładnie waży daktyl? Te stosunkowo małe i drobne owoce mogą przyczynić się do urozmaicenia naszej diety i dostarczyć organizmowi wielu potrzebnych witamin. Warto jednak pamiętać, że suszone owoce zawierają sporo cukru. suszone owoce zawierają sporo cukru. Czy to jednak oznacza, że tuczą i powinniśmy je całkowicie wyeliminować z menu? 

Daktyle w diecie - jak je spożywać? 

Kiedyś owoce suszone były na słońcu lub na piecach kaflowych. Obecnie sytuacja się nieco zmieniła i używa się specjalnych suszarek. W wyniku tego procesu zmniejsza się ilość wody i zachodzi szereg reakcji chemicznych. Niestety wysoka temperatura niszczy niektóre witaminy, szczególnie C, B1 i kwas foliowy. Dlatego suszone owoce nie mogą w pełni zastąpić świeżych, jednak są zdrowym dodatkiem do diety. Idealnie nadają się jako drobna przekąska, kiedy mamy ochotę na coś słodkiego lub jako dodatek do potraw np. owsianki.

Daktyle - kalorie, właściwości

Daktyle to zdrowa przekąska, która jednak jest dość kaloryczna. Warto jednak pamiętać, że ich smak, często słodkawy i mocno określony, jest przyjemny jedynie przy kilku lub kilkunastu kęsach. W 100 g daktyli znajdziemy:

  • Kalorie: około 285 kcal
  • Błonnik: 6,7 g (27% zalecanego dziennego spożycia)
  • Potas: 696 miligramów (20% zalecanego dziennego spożycia)
  • Miedź: 0,4 miligrama (18% zalecanego dziennego spożycia)
  • Mangan: 0,3 miligrama (15% zalecanego dziennego spożycia)
  • Magnez: 54 miligramy (14% zalecanego dziennego spożycia)
  • Witamina B6: 0,2 miligrama (12% zalecanego dziennego spożycia);

Chociaż daktyle zawierają wyjątkowo dużo cukru, nie warto wykluczać ich ze swojej codziennej diety. Ważną zaletą suszonych owoców jest także ich pozytywny wpływ na pracę układu pokarmowego. Jest to związane z wysoką zawartością błonnika pokarmowego oraz sorbitolu - cukru, który powstaje podczas suszenia. 

Daktyle - fit przepisy

Daktyle można dołączyć do do wielu fit przekąsek. Jednym z nich mogą być pierożki daktylowe. 

  1. Daktyle Medjool wypestkuj, porwij na cząstki i wrzuć do miski.
  2. Mąkę kokosową wsyp do miski z daktylami i zagniataj składniki jak ciasto do momentu, aż daktyle „wchłoną” mąkę (zajmie to ok. 5 minut, może krócej). Obydwa składniki powinny dobrze połączyć się w jedną masę.
  3. Ceramiczne prostokątne naczynie do zapiekania (albo np. głębszą blaszkę) wyłóż folią spożywczą, rozpłaszcz na niej masę daktylową tak, by wypełniła całą powierzchnię, ugnieć, wyrównaj i odstaw w temperaturze pokojowej na ok. 45-60 minut.
  4. Przy pomocy foremki (np. ausztachera o średnicy 5 cm) wytnij z masy kółka. Każde kółko lekko rozpłaszcz w palcach, w środku umieść orzech i sklej ‘ciasto’ jak pierożek. Tak samo przygotuj kolejne pierożki.
  5. Pierożki nadają się do jedzenia od razu. Można również schłodzić je w lodówce.
Więcej o: