Dieta ketogeniczna powoduje szybką utratę wagi, ale może być niebezpieczna. Naukowcy tłumaczą, co robi z organizmem

Diety niskowęglowodanowe cieszą się ostatnio dużą popularnością. Jedna z nich to dieta ketogeniczna. Zwolennicy tłustego jedzenia chwalą sobie dania przygotowane zgodnie z jej zasadami, ale eksperci sugerują, że może być niebezpieczna.

Dieta ketogeniczna, zwana inaczej ketonową, zaliczana jest do diet niskowęglowodanowych, jednak w przeciwieństwie do diety Paleo czy Atkinsa, zachęca do prawie całkowitej rezygnacji ze wszystkich węglowodanów. Polega przede wszystkim na jedzeniu produktów wysokotłuszczowych. Taki sposób odżywiania sprawia, że organizm przechodzi w stan ketozy - zaczyna spalać to, co zgromadziło się w tkance tłuszczowej. Zazwyczaj ludzie decydują się na tę dietę, ze względu na możliwość szybkiej utraty zbędnych kilogramów, ale również obietnicę poprawy funkcjonowania mózgu. 

Zasady diety ketogenicznej i przykładowy jadłospis 

Według założeń diety ketogenicznej należy zwiększyć spożycie tłuszczu do ilości, która będzie stanowić od 75 procent do 90 procent zapotrzebowania energetycznego. Reszta energii ma pochodzić z białek (około 10 procent) oraz węglowodanów (około trzy procent). Osoba stosująca dietę ketogeniczną może przykładowo na śniadanie zjeść jajecznicę z trzech jaj na boczku, na obiad mięso wołowe ze szpinakiem lub brokułem, na podwieczorek jogurt naturalny z nasionami chia i malinami, a na kolację sałatkę z krewetkami i awokado.

Dieta ketogeniczna może wywołać niebezpieczny efekt

Wielu lekarzy podziela opinię, że dieta ketogeniczna nie jest zdrowa dla naszego organizmu. Eksperci podkreślają, że taki stan jest spowodowany unikaniem węglowodanów. Wnioski wynikające z badań, które potwierdzają tę tezę, opublikowano w "Jama Internal Medicine".

Naukowcy przypominają, że produkty pełnoziarniste, owoce i rośliny strączkowe to jedne z najzdrowszych produktów spożywczych na świecie. Na podstawie metaanalizy 45 badań wywnioskowali, że jedzenie takich produktów wiąże się ze zmniejszeniem ryzyka chorób serca, rozwoju nowotworów i przedwczesnej śmierci. Nie powinniśmy ich zatem eliminować całkowicie z codziennego menu. 

Dlaczego nie należy eliminować z diety węglowodanów?

Węglowodany proste (zawarte np. w słodyczach) wchłaniają się niemal od razu po spożyciu, częściowo już w jamie ustnej i faktycznie - ich nadmierne spożycie może sprzyjać nagłemu podwyższeniu stężenia glukozy (a to również rozwojowi otyłości). Ponadto przyjęło się, że tłuszcz "syci", a węglowodany wzmagają apetyt. Stąd może wynikać przekonanie, że węglowodany utrudniają odchudzanie

Nie bez powodu jednak stosuje się podział na węglowodany proste i złożone. Proces wchłaniania węglowodanów złożonych jest dużo bardziej skomplikowany. Naukowcy podkreślają, że jedzenie np. produktów pełnoziarnistych przynosi wiele korzyści, a odpowiednio zbilansowana dieta, uwzględniająca posiłki ze złożonymi węglowodanami, sprzyja odchudzaniu i utrzymaniu szczupłej sylwetki przy zachowaniu dobrego samopoczucia. 

Dieta ketogeniczna nie jest długookresowa. Sprzyja szybkiej utracie wagi, ale nie uczy jak zmienić nawyki żywieniowe na zdrowsze

- powiedziała dla CNN  dietetyk Lisa Drayer. 

Skutki stosowania diety ketogenicznej 

Ograniczenie do minimum zdrowych produktów, składających się z węglowodanów złożonych, może powodować wyniszczenie organizmu, które wynika z niedoboru witamin i minerałów. Osoby po kilku tygodniach stosowania diety ketogenicznej mogą być niedożywione. Zapach ich potu i moczu może się zmienić. Mogą pojawić się także senność, brak apetytu oraz zaparcia. 

Unikanie węglowodanów a cukrzyca typu 2. 

Cukrzyca typu 2 ma związek z nietolerancją węglowodanów prostych, która wynika z oporności na insulinę. Stosowanie diety wysokotłuszczowej z wyeliminowaniem węglowodanów może przejściowo poprawić kontrolę stężenia glukozy we krwi. Naukowcy sugerują jednak, że nie tyle ograniczenie węglowodanów ma tu znaczenie, co spadek masy ciała (on zmniejsza insulinooporność). 

Dieta ketogeniczna w leczeniu padaczki

Wiele badań naukowych potwierdza, że stosowanie diety ketonowej u chorych z epilepsją pozytywnie wpływa na przebieg choroby i zmniejsza napady drgawkowe. Dieta ta jest jednak trudna do zbilansowania i wymaga ścisłej kontroli dietetyka. Może doprowadzić do stanów niedoborowych minerałów i witamin. Jako najczęstsze powikłania wymienia się kamienie nerkowe i niedobory żelaza. Badania dowodzą również, że co najmniej jedno dziecko będące na diecie ketonowej w celu kontroli napadów, zmarło z powodu niewydolności serca. 

Należy pamiętać, żeby przed rozpoczęciem każdej diety skonsultować się ze specjalistą. On pomoże dopasować jadłospis do indywidualnych potrzeb i, jeśli będzie to konieczne, zleci odpowiednie badania. 

Więcej o:
Komentarze (16)
Dieta ketogeniczna powoduje szybką utratę wagi, ale może być niebezpieczna. Naukowcy tłumaczą, co robi z organizmem
Zaloguj się
  • wiceherszt

    Oceniono 11 razy 5

    Dieta-sreta. Powiem wam o diecie, która naprawdę działa. Jest prosta. Nie żreć, nie podjadać i się ruszać. Nie żreć słodyczy, takich jak czekolada czy wszelkie formy rafinowanego cukru, nie żreć g ó w i e n z fastfoodów, jakiś frytek, kurzych udek, hambuksów i takich rzeczy. Jeść tyle, żeby się najeść i tylko tyle. Nie żłopać piwska hektolitrami, sprawiając, że żołądek zaczyna nabierać rozmiarów piłki do koszykówki. Nie żłopać słodzonych napojów, również "Ice tea" czy "soczków".

    Jeżeli ktoś traktuje jedzenie jako rodzaj dodatkowej przyjemności, jak seks albo inne fajne przeżycia, to po osiągnięciu pewnego wieku (a nawet wcześniej) będzie miał ciągłe problemy z własnym sadłem. Bo organizm będzie domagał się "natychmiastowej gratyfikacji". I ruszać się, ale nie tak, że wozi się d u p ę samochodem na jakąś siłkę, tam człowiek godzinkę się polansuje, zazwyczaj przy ploteczkach albo obcinaniu lasek, potem prysznic, autko i do domku. A tam w nagrodę piwko i czipsiki.

    Niestety, albo się je mało a chodzi dużo, albo się je za dużo i za kalorycznie i chodzi mało. A potem panika, że tłuszcz się wylewa. No jasne, że wylewa, bo żarcie dostępne w sklepach jest tak kaloryczne, że wystarczy jeść 1/4 tego co dotychczas, żeby się najeść.

    Sam wypróbowałem. Obciąłem żarcie o 3/4, przestałem jeść cokolwiek, co zawiera rafinowany cukier i pić tłuste mleko. Do tego łażę 10 kilosów dziennie, da się, kawałek do pracy, kawałek z pracy, godzinny spacer przed snem i dycha pęka. I zbiłem 16 kilo rok do roku, bez spadku kondycji i jakichś indywidualnych ćwiczeń z guru. Tylko trzeba przestać żreć :)

  • ania_m66

    Oceniono 6 razy 4

    prosze autora tych wypocin napisanych pod przemysl spozywczy o kontakt ze mna na maila gazetowego.
    pokaze mu jakie "zabojcze" skutki ma dieta ketogenna po 14 miesiacach stosowania.
    maly spoiler - moj niemiecki lekarz domowy zaczal ja sam stosowac i polecac pacjentom , oczywiscie po gruntownym zapoznaniu sie z pismiennictwem miedzy innym z aktualnym podrecznikiem dla studentow pierwszego rroku medycyny.

  • coolheaded

    Oceniono 3 razy 1

    Jakoś w przyrodzie drapieżniki jedzą mało węgli (o ile w ogóle) - mnóstwo tłuszczy i białka. Po sobie widzę, że lepiej mi się śpi, nie mam skoków insulinowych, nie jem aż tyle, co na węglach (to wbrew interesom koncernów żywieniowych), mam jaśniejszy umysł, jestem spokojniejszy.
    Prawda jest taka, że cukier (czy to rafinowany czy zawarty w owocach) zawsze podnosi insulinę. Trzeba się dłużej zbierać do trawienia, człowiek jest zmęczony. Ile to raz w ciągu dnia po obiedzie chciało mi się spać! Na keto działam jak maszyna przez cały dzień.
    Pozdro dla Ketokocura!

  • info0

    Oceniono 7 razy 1

    Mój kolega, ćwiczący fitness od lat, stosował tą dietę ponad 2 lata i wszystkie wyniki z badań krwi miał w normie. :).
    Niebezpieczna to może być u osób z bypassami :P.

  • euphoria19

    Oceniono 4 razy -4

    Czy na tej diecie sie dużo pierdzi? mój chłopak mówi, że by spróbował jej przez rok, ale ja nie lubię smrodu bąków. I co zrobić?

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX