Dieta Haya - efektywne odchudzanie bez wyrzeczeń

Diety odchudzające najczęściej przewidują masę wyrzeczeń i konieczność rezygnacji z ulubionych dań. Wyjątkiem od tej reguły jest dieta Haya. Chcesz jeść wszystko co lubisz, a przy tym zrzucić zbędne kilogramy? Zatem stosuj zasady rozdzielania posiłków.

Dieta Haya, czyli niełączenia, została opracowana już na początku XX wieku i do dziś cieszy się ogromną popularnością. Na temat zasad komponowania posiłków, jakie przewiduje dieta Haya, powstała niejedna książka, co tylko potwierdza ogromne zainteresowanie teorią żywienia rozdzielnego.

Dieta Haya – jadłospis nie wymaga żadnych poświęceń

O ile dieta koktajlowa przewiduje ograniczenie jadłospisu do określonej grupy produktów, to w przypadku diety Haya dozwolone jest spożywanie właściwie dowolnych posiłków. Ważne jest natomiast właściwe łączenie poszczególnych produktów w ramach jednego dania.

Teza opracowana przez dr. Williama Howarda Haya zakłada, że żywność dzieli się na dwie grupy – węglowodanową i białkową, przy czym każda z nich angażuje inne enzymy w procesie trawienia. Dieta Haya przewiduje zasady niełączenia obu grup na jednym talerzu, co w rezultacie ma prowadzić do ograniczenia energii potrzebnej na strawienie posiłku i skrócić czas, który jest do tego potrzebny. Dieta Haya przewiduje zatem menu, w którym kotlet schabowy nie pojawia się obok ziemniaków. Istnieje jednak grupa produktów neutralnych, które mogą być swobodnie łączone. Należą do nich:

• tłuszcze,
• surowe mięso i wędliny,
• ryby surowe, wędzone i marynowane,
• nabiał,
• grzyby,
• warzywa,
• kiełki.

Dieta Haya daje efekty w zakresie odchudzania, jednak ma też wpływać na poprawę ogólnego stanu zdrowia.

Jakie przepisy są dopuszczalne w diecie Haya?

Zasada jest jedna – białka z białkami, węglowodany z węglowodanami plus produkty neutralne. Oto przykładowy dzienny jadłospis w diecie niełączenia:

• śniadanie – kromka chleba z plastrem chudego sera lub jajecznica z dowolnym warzywem;
• obiad – porcja ryżu z warzywami lub duszone mięso z warzywami;
• podwieczorek – sałatka owocowa lub warzywna;
• kolacja (wyłącznie węglowodanowa) – ziemniaki w mundurkach z masłem i z dodatkiem ziół.

Czy dieta Haya rzeczywiście działa? Opinie na temat żywienia rozdzielnego są jednoznacznie pozytywne. Osoby, które stosują się do zasad diety, zauważają redukcję tkanki tłuszczowej oraz ogólne polepszenie samopoczucia.

Więcej o: